In plaats van je alleen bezig te houden met het bereiken van mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt, kan het heel lucratief zijn om ook wat aandacht te besteden aan de mensen die minder goed bij jouw business passen. Uitsluitingszoekwoorden helpen je om jouw campagnes binnen Google Ads nog efficiënter – en dus rendabeler – te maken, door ervoor te zorgen dat er minder budget gaat naar zoekers die toch geen klant zullen worden.
Maar hoe kun je uitsluitingszoekwoorden daar dan voor gebruiken? Wij gaan het je uitleggen en je helpen ervan te profiteren.
Wat zijn uitsluitingszoekwoorden in Google Ads?
Uitsluitingszoekwoorden zijn een manier om te voorkomen dat je advertenties worden vertoond aan (de verkeerde) mensen die een zoekopdracht uitvoeren die is gerelateerd aan deze termen.
Ze zorgen er dus voor dat jouw advertenties nog efficiënter terechtkomen bij de doelgroep die voor jou echt interessant is. Daardoor voorkom je dat je budget wordt besteed aan bezoekers die uiteindelijk toch niet zullen converteren.
Waarom uitsluitingszoekwoorden gebruiken een goed idee is
Een belangrijk onderdeel van adverteren via Google Ads is het voortdurend optimaliseren van je campagnes. Je voegt zoektermen toe om je bereik te vergroten, past biedingen aan voor campagnes die goed of juist minder goed presteren en optimaliseert advertenties en landingspagina’s.
Met uitsluitingszoekwoorden geef je daar extra verdieping aan, door ook aan te geven wanneer je advertenties juist niet getoond moeten worden. Daardoor voorkom je dat zoektermen waarvan jij weet dat ze toch niet voor een conversie zullen zorgen, toch waardevol advertentiebudget opslurpen.
De belangrijkste voordelen zijn:
- Een verbeterde CTR (click through rate) doordat je advertenties niet worden vertoond bij irrelevante zoekopdrachten
- De relevantie van je advertentiegroepen neemt toe, waardoor je specifieke advertenties kunt aanbieden
- Door zoekopdrachten met bijvoorbeeld de naam van je concurrent uit te sluiten, zorg je voor een hogere conversieratio en voorkom je belletjes van mensen die op zoek zijn naar je concurrent, wat kostbare tijd scheelt
- Het belangrijkste voordeel is natuurlijk dat je geld bespaart doordat je geen budget uitgeeft aan kliks die toch niet tot een conversie zullen leiden
Zelf zoektermen uitsluiten voor efficiëntere campagnes
Je hebt inmiddels een aardig beeld van de voordelen die het uitsluiten van zoektermen in Google Ads te bieden heeft. Tijd om praktisch te worden: hoe gaat dat nu in zijn werk?
Daarvoor is het natuurlijk allereerst belangrijk om termen te vinden die je uit wilt sluiten. Hiervoor kun je een brainstormsessie gebruiken rondom vragen als:
- Welke concurrent namen wil je uitsluiten?
- Wat zijn termen die lijken op jouw dienst of product, maar die niet goed aansluiten bij jouw aanbod?
- Zijn er bepaalde USP’s waar mensen wel naar zoeken, maar die niet bij jouw dienstverlening passen? (Wanneer je een high-end aanbieder bent, kun er bijvoorbeeld voor kiezen om mensen
die specifiek zoeken naar een goedkope versie van jouw product uit te sluiten)
In Google Ads kun je meer inspiratie vinden om je luist van uitsluitingszoekwoorden uit te breiden. Kies daarvoor in het linkermenu voor “Zoekwoorden” en vervolgens voor “Zoektermen”.
Je krijgt dan een overzicht van de zoektermen die jouw advertenties hebben getriggerd. Hier kun je dus doorheen scrollen op zoek naar termen die pertinent niet bij jouw business passen.
Uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan je account
In het overzicht van zoektermen dat we zojuist bekeken hebben, kun je zoektermen rechtstreeks toevoegen als uitsluitingszoekwoord. Selecteer het vakje voor de betreffende term en je krijgt twee keuzes.
Je kunt de term toevoegen als zoekwoord (wanneer het bijvoorbeeld een term is die werd getriggerd als onderdeel van een broad match, maar zelf nog niet is opgenomen). Of je kunt de term toevoegen als uitsluitingszoekwoord.
Vervolgens kun je nog kiezen of je deze term wilt uitsluiten op advertentiegroep niveau of campagne niveau. Dan is het een kwestie van opslaan en je hebt je campagne een stukje efficiënter gemaakt door een uitsluitingszoekwoord toe te voegen.
Daarnaast kun je lijsten van uitsluitingszoekwoorden – bijvoorbeeld het resultaat van die brainstorm – toevoegen via “Tools en instellingen” -> “Uitzonderlingslijsten voor zoekwoorden”.
Klik op het plusteken, geef je nieuwe lijst een naam en voeg uitsluitingszoekwoorden toe zoals je reguliere zoektermen toe zou voegen aan een campagne. Dat betekent dat je ook hier rekening houdt met exact match, phrase match en broad match.