Maar hoe kun je uitsluitingszoekwoorden daar dan voor gebruiken? Wij gaan het je uitleggen en je helpen ervan te profiteren.
In dit artikel gaan we in op:
Uitsluitingszoekwoorden zijn een manier om te voorkomen dat je advertenties worden vertoond aan (de verkeerde) mensen die een zoekopdracht uitvoeren die is gerelateerd aan deze termen.
Ze zorgen er dus voor dat jouw advertenties nog efficiënter terechtkomen bij de doelgroep die voor jou echt interessant is. Daardoor voorkom je dat je budget wordt besteed aan bezoekers die uiteindelijk toch niet zullen converteren.
Een belangrijk onderdeel van adverteren via Google Ads is het voortdurend optimaliseren van je campagnes. Je voegt zoektermen toe om je bereik te vergroten, past biedingen aan voor campagnes die goed of juist minder goed presteren en optimaliseert advertenties en landingspagina’s.
Met uitsluitingszoekwoorden geef je daar extra verdieping aan, door ook aan te geven wanneer je advertenties juist niet getoond moeten worden. Daardoor voorkom je dat zoektermen waarvan jij weet dat ze toch niet voor een conversie zullen zorgen, toch waardevol advertentiebudget opslurpen.
De belangrijkste voordelen zijn:
Je hebt inmiddels een aardig beeld van de voordelen die het uitsluiten van zoektermen in Google Ads te bieden heeft. Tijd om praktisch te worden: hoe gaat dat nu in zijn werk?
Daarvoor is het natuurlijk allereerst belangrijk om termen te vinden die je uit wilt sluiten. Hiervoor kun je een brainstormsessie gebruiken rondom vragen als:
In Google Ads kun je meer inspiratie vinden om je luist van uitsluitingszoekwoorden uit te breiden. Kies daarvoor in het linkermenu voor “Zoekwoorden” en vervolgens voor “Zoektermen”.
Je krijgt dan een overzicht van de zoektermen die jouw advertenties hebben getriggerd. Hier kun je dus doorheen scrollen op zoek naar termen die pertinent niet bij jouw business passen.
Uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan je account
In het overzicht van zoektermen dat we zojuist bekeken hebben, kun je zoektermen rechtstreeks toevoegen als uitsluitingszoekwoord. Selecteer het vakje voor de betreffende term en je krijgt twee keuzes.
Je kunt de term toevoegen als zoekwoord (wanneer het bijvoorbeeld een term is die werd getriggerd als onderdeel van een broad match, maar zelf nog niet is opgenomen). Of je kunt de term toevoegen als uitsluitingszoekwoord.
Vervolgens kun je nog kiezen of je deze term wilt uitsluiten op advertentiegroep niveau of campagne niveau. Dan is het een kwestie van opslaan en je hebt je campagne een stukje efficiënter gemaakt door een uitsluitingszoekwoord toe te voegen.
Daarnaast kun je lijsten van uitsluitingszoekwoorden – bijvoorbeeld het resultaat van die brainstorm – toevoegen via “Tools en instellingen” -> “Uitzonderlingslijsten voor zoekwoorden”.
Klik op het plusteken, geef je nieuwe lijst een naam en voeg uitsluitingszoekwoorden toe zoals je reguliere zoektermen toe zou voegen aan een campagne. Dat betekent dat je ook hier rekening houdt met exact match, phrase match en broad match.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Uitsluitingszoekwoorden zorgen ervoor dat Google Ads campagnes niet worden geactiveerd door bepaalde zoekopdrachten. Op die manier voorkom je dus dat je advertenties worden vertoond aan gebruikers die voor jou niet interessant of relevant zijn.
Het nut van zoektermen uitsluiten is dat jouw advertenties niet worden vertoond aan mensen die uiteindelijk niet zullen converteren, omdat jouw aanbod niet passend genoeg voor hen is. Daarmee voorkom je dus dat er kostbaar advertentiebudget verloren gaat aan bezoekers die toch niet converteren.
Uitsluitingszoekwoorden toevoegen doe je via het rapport “Zoektermen” in je Google Ads account, in het linkermenu onder “Zoekwoorden”. Je kunt ook een eigen lijst van termen toevoegen via “Uitzonderingslijsten voor zoekwoorden” onder “Tools en instellingen”.