Adverteren in zoekmachines kan je snel en doorlopend nieuwe leads en klanten opleveren. Maar, het kan ook een kostbare zaak worden. In sommige branches kunnen klikprijzen snel oplopen. Daarom delen we hieronder een aantal praktische SEA tips die je helpen om je campagnes snel en effectief te optimaliseren.
Adverteren in zoekmachines kan je snel en doorlopend nieuwe leads en klanten opleveren. Maar, het kan ook een kostbare zaak worden. In sommige branche kunnen klikprijzen snel oplopen. Daarom delen we hieronder een aantal praktische SEA tips die je helpen om je campagnes snel en effectief te optimaliseren.
6 SEA tips om direct toe te passen
Het doel van deze SEA tips is optimalisatie mogelijkheden aan te reiken die je direct kunt toepassen. We beweren dus niet dat je hier de kennis vindt om specialistische campagnes te optimaliseren. SEA tips alleen zijn daarvoor natuurlijk niet genoeg: dat vraagt ook om praktische ervaring met het sleutelen aan campagnes, budgetten en advertenties.
Deze tips zijn nu juist bedoeld om je te inspireren en handvatten te geven om zelf met snelle optimalisaties aan de slag te gaan.
1. Bepaal je doel
Deze SEA tip klinkt voor de hand liggend, maar nog al te vaak beginnen mensen met adverteren in zoekmachines zonder daar een duidelijk doel mee te hebben. Dan ligt het risico op de loer dat je schiet met hagel: je slinger campagnes en advertenties online en brandt je budget op zonder duidelijk inzicht in de opbrengsten.
Daarom is misschien wel de beste SEA tip om mee te beginnen: zorg dat je duidelijke doelstellingen hebt die je met adverteren wilt bereiken. Alleen zo kun je achteraf bepalen of je die doelen bereikt en of je campagnes dus goed presteren.
Om goede doelstellingen te formuleren kun je het SMART framework gebruiken. SMART staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
2. Gebruik geografische targeting
Met lokale SEA kun je een doelgroep in een bepaalde regio bereiken. Natuurlijk is dat niet voor iedere ondernemer een passende SEA tip, maar het kan je helpen om je budget veel efficiënter te besteden.
Zelfs als je geen lokaal gebonden onderneming hebt, kan het waardevol zijn om na te denken over lokale verschillen. Ook voor een online onderneming met landelijke dekking zijn er vaak regio’s waar de doelgroep wel, of juist niet aanwezig is. Wanneer jouw producten bedoeld zijn voor het rijkere deel van de bevolking, is het bijvoorbeeld zonde om je klikbudget te besteden in armere gemeenten. Daarnaast kunnen er lokale verschillen zijn in de termen die je in je advertenties gebruikt, om de lokale bevolking beter aan te spreken.
3. Wees niet bang om het roer uit handen te geven
Wanneer je adverteert is het natuurlijk best eng om je advertentiebudget los te laten. Het liefst stuur je dagelijks bij om ervoor te zorgen dat je geld zo goed mogelijk besteed wordt en zoveel mogelijk nieuwe klanten oplevert.
Toch draait deze tip om het loslaten van die controle en het stuur als het ware aan Google Ads zelf te geven. Het platform ontwikkelt namelijk voortdurend door, met als doel om steeds meer van het advertentie proces voor de adverteerder te automatiseren. De nieuwste stap hierin, Performance Max campagnes, maakt gebruik van machine learning en data om je campagnes in Google Ads doorlopend beter te optimaliseren dan je zelf zou kunnen.
4. Vergeet de advertenties niet
Ook deze klinkt misschien weer als een inkoppertje, maar we zien het nog best vaak. Een campagne waar de advertenties als een soort nagedachte aan zijn opgehangen, met teksten die – op basis van de zoekwoorden en de richtlijnen van Google – even snel in elkaar zijn geflanst.
Terwijl het juist de advertenties zijn waarmee je het verschil maakt. Dit is namelijk waarmee je de aandacht van je doelgroep trekt. Dat gaat verder dan het verwerken van de zoekwoorden in je advertentieteksten. Probeer echt de vinger op de zere plek te leggen en te ontdekken wat jouw product of dienst brengt en op welke manier je het leven van je doelgroep verrijkt. Verwerk in je advertentieteksten wat jouw product uniek maakt om de aandacht te trekken.
5. Ken je doelgroep
Behalve aan je campagnes en advertenties, kun je ook aan de “doelgroep-knop” draaien om je Google Ads prestaties te verbeteren. Hoe beter jij je ideale doelgroep kent, hoe beter je immers kunt segmenteren. En dus hoe beter je jouw kostbare advertentiebudget kunt besteden om alleen de mensen te bereiken waarvan de kans het grootste is dat ze ook echt klant zullen worden nadat ze op je advertentie hebben geklikt.
6. Remarketing
En last but not least: laat de kansen die remarketing biedt niet liggen. Daarmee kun je namelijk advertenties laten zien aan mensen die al bekend zijn met je website of product. Wanneer ze dan opnieuw klikken, is de kans aanzienlijk veel groter dat ze klant bij je worden. Hun interesse is immers een stuk groter dan die van iemand die voor het eerst met jou in aanraking komt.
Veel mensen converteren, zeker online, niet al bij een eerste bezoek aan je website tot lead of klant. Remarketing is dan ook een efficiënte manier om méér uit je advertenties te halen, door gericht de mensen nog eens te benaderen die al eerder interesse hebben getoond.