/ leestijd 13 min.

Google Ads Zoekwoordplanner gebruiken (+ 7 alternatieven)

Harvey en Remon werken in vergaderruimte
  • SEA

De Google Ads Zoekwoordplanner is een klassieke tool voor zoekwoorden onderzoek, geliefd bij SEA en SEO marketeers. Een zoekwoordplanner (ook vaak een keywordplanner genoemd) is een onmisbaar onderdeel van iedereen die – op wat voor manier dan ook – zoekmachines wil gebruiken om door een doelgroep gevonden te worden.

Ben jij benieuwd naar welke informatie je uit de Google keywordplanner kunt halen en hoe je hem optimaal kunt gebruiken? Of ben je gewoon op zoek naar alternatieve zoekwoordplanners? Hieronder lees je alles wat je moet weten over het gebruik van tools om de juiste zoekwoorden te vinden om via Google Ads op te adverteren.

Wat is de Google Zoekwoordplanner?

De Google Zoekwoordplanner is een tool voor zoekwoorden onderzoek. Deze keywordplanner maakt onderdeel uit van het Google Ads account en is daar gratis te gebruiken.

De Google keywordplanner is een onderdeel van Google Ads omdat hij oorspronkelijk was bedoeld als hulpmiddel voor het vinden van zoekwoorden om op te adverteren. In de praktijk wordt de tool ook veel voor SEO-doeleinden gebruikt. We schreven al een uitgebreid artikel over hoe je de Zoekwoordplanner kunt gebruiken voor SEO zoekwoorden onderzoek.

Hier focussen we op wat de Zoekwoordplanner voor SEA kan betekenen.

Waarom een zoekwoordplanner gebruiken?

Of je nu organisch (via SEO) of betaald (via SEA) gevonden wilt worden via een zoekmachine: de basis van je succes ligt in de zoekwoorden waar jij je inspanningen op richt.

Een zoekmachine als Google draait nu eenmaal volledig om de zoekopdrachten die mensen invoeren. Op basis van die zoekopdracht – het zoekwoord – en talloze andere factoren, rangschikt het algoritme van de zoekmachine namelijk de de resultaten en vertoont deze aan de gebruiker (de zoeker dus).

Daarom is het niet gek dat ook de veilingen binnen Google Ads gebaseerd zijn op diezelfde zoekopdrachten. Een belangrijk onderdeel van je campagne opzetten is namelijk dat je instelt welke zoekopdrachten de advertenties moeten triggeren. Daarnaast speelt het gebruik van (de juiste) zoekwoorden via de kwaliteitsscore een rol in hoe de veiling werkt.

Kortom: het vinden van de juiste zoekwoorden is van essentieel belang om je advertenties bij de juiste mensen te krijgen. Door het gebruik van een keywordplanner kun je de juiste zoekwoorden vinden om je advertenties op te (laten) vertonen.

Hoe werkt de Google Zoekwoordplanner?

De Google Zoekwoordplanner kan grofweg op twee verschillende manieren gebruikt worden. Je kunt hem gebruiken om meer inzicht in een bepaald zoekwoord te verkrijgen (zoals prognoses op het gebied van zoekvolume en prestaties, op basis van historische gegevens) of om nieuwe zoekwoord ideeën te ontdekken (om nieuwe woorden te vinden waarop je kunt adverteren om je doelgroep te bereiken).

Keywordplanner opties Google Ads

Met ontdek nieuwe zoekwoorden ontvang je – op basis van het onderwerp of de URL van je website – voorstellen voor interessante zoekwoorden om op te adverteren. Je krijgt die suggesties in een overzicht met daarin ook een indicatie van de zoekvolumes, de wijziging van dat zoekvolume in voorbije periodes en je ziet een inschatting van het bedrag dat je moet bieden om jouw advertenties vertoond te krijgen.

Zoekwoorden bepalen met hoeveelheid zoekvolume

Zoekvolume en prognoses bekijken kun je gebruiken om zelf verschillende interessante zoektermen met elkaar te vergelijken en een plan opstellen voor je advertenties. Eerst krijg je de mogelijkheid om verschillende zoekwoorden op te geven. Je krijgt dan weer een overzicht van die termen met hun geschatte zoekvolumes en biedkosten, maar ook een diagram dat het verwachte totale volume voor het plan laat zien.

Daarnaast toont de keywordplanner ook het aandeel dat mobiel zoekverkeer heeft, zodat je direct een beter beeld hebt van hoe jouw doelgroep op zoek gaat naar informatie en welke apparaten zij daarvoor gebruikt.

Prognose zoekwoord bekijken Google Ads

Onder prognose kun je hier nog verder mee spelen. Zo kun je instellen welke biedstrategie je wilt analysen en zie je direct welke impact dit naar verwachting heeft op de resultaten die het ingestelde zoekwoord plan. Daarnaast kun je conversies selecteren en dit wijzigen naar klikken, zodat het rapport laat zien hoe een campagne naar verwachting op dit gebied presteert. Ook het dagbudget kun je aanpassen, om te zien welke invloed dit heeft op de algehele prestaties.

Prognose klikken zoekwoorden Keywordplanner Google Ads

Al met al geeft de Google Zoekwoordplanner dus heel wat waardevolle informatie. Niet voor niets zijn er sowieso veel mensen die de planner gebruiken om inspiratie op te doen voor nieuwe zoektermen om op te adverteren.

Niet zo gek, want het toevoegen van nieuwe termen is een uitstekende manier om het bereik en dus de prestaties van je campagnes te verbeteren. Je bereikt immers direct een grotere doelgroep door jouw advertenties te laten triggeren door meer zoekopdrachten.

Bovendien biedt het kijkje in de zoekvolumes en de verwachte biedingen ook waardevolle input voor de uitbouw van je campagnes. Dit helpt je namelijk om specifiek kansrijke zoekwoorden op het spoor te komen. Dat wil zeggen: die woorden waar een mooi zoekvolume op zit en waar je relatief weinig hoeft te bieden om bovenaan de zoekresultaten vertoond te worden.

Alternatieven voor de Google Zoekwoordplanner

Zoals voor elke tool geldt, zijn er natuurlijk ook de Google Zoekwoordplanner verschillende alternatieven. Andere keyword planners kunnen een mooie en waardevolle toevoeging zijn op je zoekwoorden onderzoek.

Gebruik deze Google Zoekwoordplanner alternatieven dus om je te inspireren en op nieuwe ideeën te brengen. Ontdek welke planners je zelf het prettigst vindt werken en geef je eigen optimale aanpak weer.

Let wel: veel van deze tools hebben hun eigen voor- en nadelen. Het zijn dan ook geen complete alternatieven, in de zin dat het vaak gewoon andere tools zijn dan de Google Zoekwoordplanner. Juist dat maakt het gebruik van een mix van verschillende van deze tools zo’n goed idee.

1. WordStream

Kosten: gratis te gebruiken

WordStream biedt een gratis alternatief voor de Zoekwoordplanner van Google Ads. Ook deze tool is in eerste instantie duidelijk gericht op Google Ads. Je krijgt namelijk – gebaseerd op je opgegeven zoekwoord of URL een uitgebreid overzicht van geschikte termen om op te adverteren. En net als bij de versie van Google Ads, krijg je ook direct inzicht in hoe groot de te verwachten concurrentie is op dat specifieke zoekwoord.

Alternatief Keywordplanner Wordstream

2. AnswerThePublic

Kosten: gratis voor twee opdrachten per dag, daarna betaald

AnswerThePublic is een keyword planner die zich volledig richt op de longtail van het zoekverkeer. Specifiek krijg je alle vragen te zien die mensen rondom jouw keyword intypen in Google.

Dat maakt het bij uitstek een geschikte tool voor SEO zoekwoorden onderzoek, omdat het doorgaans eenvoudiger is om op dit soort zoekopdrachten een hoge positie in de zoekresultaten te bemachtigen. Het biedt echter ook goede kansen voor SEA. Net als bij SEO is de concurrentie binnen Google Ads vaak namelijk lager op de longtail zoekwoorden, waardoor het gemakkelijker wordt om er op te vallen en de klikkosten vaak lager liggen. Speur naar vragen waar jouw product of dienst verder bij kan helpen en je hebt een waardevolle toevoeging voor je Google Ads campagnes.

Answer The Public vragen

3. Ahrefs en SEMrush

Kosten: alleen betaald, in abonnementsvorm

Zowel Ahrefs als SEMrush worden vooral gebruikt als complete, alles-in-één SEO tools. Toch valt hun waarde ook zeker voor je SEA campagnes niet te onderschatten. Als logisch onderdeel van dat alles-in-één SEO pakket, bieden deze tools namelijk een uitgebreide keyword planner. Hierin kun je elk gewenst zoekwoord analyseren, waarna je zaken te zien krijgt als de moeilijkheid (een indicatie van hoe moeilijk het is om op deze term organisch te ranken, maar het kan je ook een idee geven hoe competitief dit woord is), het te verwachten zoekvolume en – indien beschikbaar – zelfs een indicatie van de klikprijs.

Vooral voor je zoekwoorden onderzoek en het opdoen van nieuwe ideeën zijn Ahrefs en SEMrush waardevol. Ze geven namelijk bergens zoekwoord suggesties die je in je jouw totaaloverzicht kunt opnemen.

Keyword Explorer Ahrefs

5. Ubersuggest

Kosten: gratis tot een beperkt aantal opdrachten, daarna bescheiden abonnement

Ubersuggest is vergelijkbaar met Ahrefs en SEMrush en daarmee een uitstekend en betaalbaar alternatief voor beiden. Ook als alternatief voor de Google Zoekwoordplanner is het een goede optie. Ubersuggest biedt namelijk vergelijkbare features met Ahrefs en SEMrush, tegen een veel lagere maandprijs.

Voor diepgaande SEO analyses zijn de duurdere tools Ahrefs en SEMrush vaak de betere keuze, maar voor zoekwoorden onderzoek hoef je echt niet de hoofdprijs te betalen. Vooral op het gebied van de keyword planner is Ubersuggest namelijk een prima tool.

Wat Ubersuggest heel goed doet, is dat je ook specifieke informatie krijgt over het betaald adverteren op een specifieke term. Zo krijg je naast een SEO moeilijkheid ook een “betaald moeilijkheid” te zien – een indicatie van de hoeveelheid concurrentie op die term – en de gemiddelde CPC die je voor de term kunt verwachten wanneer je erop adverteert.

Keyword onderzoek Ubersuggest

Het zou natuurlijk geen complete keyword planner zijn, als Ubersuggest je niet ook aan bakken met keyword ideeën zou helpen. En dat doet de tool dan ook. Net als vergelijkbare tools krijg je een lijst te zien met verwante termen en een indicatie van het zoekvolume dat daarbij hoort, maar ook hier zie je weer direct de PD (Paid Difficulty, oftewel betaald moeilijkheid).

Keyword onderzoek ideeen Ubersuggest

6. Keywordtool.io

Kosten: betaald op basis van abonnement

Deze tool is handig wanneer je ook de behoefte hebt aan het uitfilteren van bepaalde negatieve zoekwoorden, die je niet in je analyses mee wilt nemen. Dat kan je zoekwoorden onderzoek wat verfijnder en gerichter maken.

Daarnaast kun je hier ook zoekvolumes vinden voor onder andere YouTube, Bing en Amazon. Handig wanneer je ook op andere platformen wilt adverteren dus. Toch is deze tool als alternatief voor de Google Zoekwoordplanner wat aan de dure kant, zeker wanneer je bedenkt dat het eigenlijk alleen een keyword planner is.

7. Google Trends

Kosten: gratis

Ook Google Trends mag eigenlijk niet aan je zoekwoorden onderzoek arsenaal ontbreken. Waar andere keyword planners je vooral inzicht geven in huidige zoekvolumes en concurrentie, krijg je met Google Trends namelijk een goed beeld van de ontwikkeling van het volume rondom een bepaald zoekwoord.

Dat kan heel handig zijn om te ontdekken of een bepaalde zoekopdracht populairder aan het worden is, of juist al over de ergste hype heen is. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat de interesse in fidget spinners piekte in 2019, maar daarna wel over de top heen was. Dit kun je meenemen in je analyse of het nog interessant is om nu op deze term te gaan adverteren. Mogelijk biedt het juist ook ruimte om in deze markt binnen te komen, wanneer interesse – en daarmee concurrentie – al een tijd aan het afnemen is.

Google Trends voorbeeld hardloopschoenen
Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Jelle den Uijl

SEA-specialist

Een ster in het onthouden van de kleinste details, een berg aan kennis én heel wat enthousiasme: deze ingrediënten maken Jelle tot een steengoede SEA-specialist die heel wat klanten verblijdt.

Veel gestelde vragen over Google Ads Zoekwoordplanner

  • Hoe kom ik in de zoekwoordplanner van Google?

    Je komt in de zoekwoordplanner via je Google Ads account. Klik rechtsboven op het sleuteltje en kies onder planning voor de zoekwoordplanner. Je krijgt dan de keuze tussen twee opties. In dit artikel lees je wat de beide opties inhouden.

  • Hoe werkt de Google Zoekwoordplanner?

    De Google Zoekwoordplanner toont je een overzicht van verwante zoekopdrachten aan een term die jij opgeeft, of aan de hand van een URL die je invoert. Je krijgt inzicht in zoekvolumes, concurrentie en welke CPC je kunt verwachten als je op die termen adverteert. De planner geeft je dus inspiratie en inzicht voor je campagnes.

  • Is de Google Zoekwoordplanner gratis?

    Ja, de Google Zoekwoordplanner is gratis te gebruiken. Je hebt alleen een Google Ads account nodig, maar dat kost alleen iets wanneer je er daadwerkelijk campagnes op draait. In dit artikel vind je bovendien verschillende gratis alternatieven voor de Google Zoekwoordplanner.