De website snelheid optimaliseren is een van de belangrijkste stappen die je kunt zetten in het verbeteren van je online prestaties en conversies. Waarom is een snelle website zo belangrijk? En hoeveel invloed kun je nu helemaal uitoefenen op de snelheid van je site?
Heel wat, zoals je zult zien. En in de huidige tijd – waarin internetgebruikers gewend zijn aan directe behoeftebevrediging en dus weinig geduld hebben voor traag ladende sites – is het optimaliseren van je website snelheid een must. Ontdek wat hier allemaal invloed op heeft.
Wat is website snelheid optimalisatie?
Website snelheid optimalisatie is een werkwijze om de snelheid van een website te verbeteren, bestaande uit tactieken en best practices waarvan bekend is dat een site er sneller van wordt. Met de snelheid wordt hier vooral de snelheid bedoeld die de gebruiker van de site ervaart.
Waarom is het optimaliseren van website snelheid belangrijk?
Bij die ervaring van de gebruiker ligt ook direct de kern van wat snelheid optimalisatie van je website zo belangrijk maakt. Hoe snel de website laadt, heeft namelijk een grote invloed op de gebruikservaring van je bezoekers. Denk aan hoe snel een pagina laadt wanneer iemand voor het eerst je website bezoekt, maar ook hoe snel een knop reageert wanneer je erop klikt of de snelheid waarmee een formulier verzonden wordt.
Daardoor heeft de website snelheid ook invloed op veel andere kwaliteitsfactoren van je site, zoals:
- Conversies. Een betere gebruiksvriendelijkheid betekent ook een betere conversie, omdat mensen makkelijker kunnen doen wat ze willen en zich vertrouwd voelen op je site.
- Betere posities in zoekmachines. Ook zoekmachines – met Google voorop – erkennen het belang van snelheid voor de ervaring van je gebruikers. Zij sturen zoekers daarom liever door naar een snelle site, wat betekent dat ze een snelle laadtijd belonen met hogere posities in de rangschikking van de zoekresultaten.
- Professionele uitstraling en betrouwbaarheid. Behalve dat een snelle website dus actief bijdraagt aan je vindbaarheid en conversies, helpt het natuurlijk ook om je bedrijf een professionele uitstraling te laten hebben. Je website is je online visitekaartje, die moet gewoon goed presteren.
6 best practices voor website snelheid optimalisatie
Hoe zorg je dan voor een snellere website? Er zijn talloze factoren die hier een rol in spelen, waarmee je dus zelf invloed kunt hebben op je website snelheid. Het overzicht hieronder is dus zeker niet compleet, maar het geeft je wel een goed idee van de belangrijkste stappen voor een snellere site.
1. Nulmeting
Voordat je start met optimalisatie, is het belangrijk om een nulmeting uit te voeren. Dit houdt in dat je de huidige stand van zaken in beeld brengt en opslaat. Op die manier weet je straks of je optimalisaties ook echt effect hebben gehad op de snelheid van je site.
Een veelgebruikte tool om de snelheid van je website te analyseren, is PageSpeed Insights. Dit platform is door Google ontwikkeld om website eigenaren inzicht te geven in de prestaties van hun site en hen te helpen deze te verbeteren.
2. Hosting provider
Je hosting provider heeft een grote invloed op de laadsnelheid van je website. Zowel de geografische locatie van je hosting provider als de kracht van hun netwerk (en wat daarvan beschikbaar wordt gesteld voor jouw site) kunnen invloed hebben op je website snelheid. Optimaliseren begint dan ook bij een beoordeling van de hosting van je site: maak je nog gebruik van een goedkope, eenvoudige hosting? Dan kan een overstap naar een duurder, maar meer professioneler hostingpakket de eerste boost in snelheid zijn die je site nodig heeft.
3. Afbeeldingen optimaliseren
Nog veel te vaak worden afbeeldingen geüpload zonder deze eerst te optimaliseren; een fout die je website de nodige snelheid kan kosten. Hoe groter een afbeelding is (hoe hoger de resolutie), hoe erger deze de laadsnelheid van een pagina kan vertragen.
Wanneer jij je hier nog niet bewust van was, is de kans groot dat je afbeeldingen op je website hebt die groter zijn dan nodig voor een goede weergave. Dat is dus zonde van de laadcapaciteit van je pagina.
Een best practice is dan ook om afbeeldingen te verkleinen voor je ze uploadt, zodat ze niet onnodig veel ruimte in beslag nemen. Voor WordPress gebruikers zijn er verschillende plugins die kunnen helpen met het optimaliseren van je afbeeldingen.
4. Voorkom redirects
Een andere veel geziene fout, is om redirect chains te laten ontstaan: dit zijn lange ketens van opeenvolgende redirects die bezoekers vanaf een oude URL – via verschillende tussenstappen – naar de uiteindelijke doelpagina leiden.
Dit is een mooie manier om mensen vanaf een oude URL op je nieuwe pagina terecht te laten komen. Het probleem is alleen dat – zeker bij oudere websites – er soms ketens van opeenvolgende redirects ontstaan wanneer een pagina meerdere keren wordt aangepast. En omdat iedere redirect zorgt voor extra laadtijd, is dat funest voor de snelheid van je website.
5. Maak gebruik van caching
Ook caching is onmisbaar bij het optimaliseren van de snelheid van je website. Caching laat browsers sommige content van je website pre-loaden, waardoor die content sneller aan je bezoekers kan worden getoond wanneer zij een pagina op je site bezoeken. Dat is handig voor bepaalde vaste items op je website, zoals:
- Logo’s
- Stylesheets
- Downloadbare bestanden
- Afbeeldingen
Veel CMS-systemen bieden caching opties en voor WordPress zijn verschillende plugins op de markt.
6. Focus op mobiel
Last but not least: vergeet de snelheid op mobiele apparaten niet te optimaliseren voor je website. De meeste internet gebruikers browsen inmiddels via hun telefoon, niet via een desktop of laptop. Mobiele bezoekers zijn nu zelfs zo belangrijk, dat ook Google meer nadruk legt op mobiele internetgebruikers dan op desktop verkeer.
Met andere woorden: voor Google zijn de gebruikservaring en laadsnelheid van mobiele websites belangrijker dan de desktopversie. En dus zou dat voor jou ook zo moeten zijn. Vergeet dus niet om ook de mobiele versie te analyseren en optimaliseren.