Inhoudsopgave
- Wat is A/B testen?
- Hoe werkt een A/B test?
- Een A/B test opzetten? Dit komt er bij kijken
- Meer weten over CRO?
Deel dit artikel
Door een A/B test uit te voeren, ontdek je wat het beste werkt in jouw online marketing aanpak. Of het nu gaat om landingspagina’s of campagnes: door een A/B test uit te voeren vergelijk je verschillende versies en ontdek je wat de beste resultaten oplevert.
Daarom maakt het een belangrijk onderdeel uit van conversie optimalisatie. Omdat het voor veel mensen ook voelt als een ondoordringbare en ingewikkelde wereld, leer je in deze handleiding A/B testen kennen op een laagdrempelige en toegankelijke manier.
Wat is A/B testen?
A/B testen is een conversie optimalisatie tactiek waarbij je twee versies van een marketing uiting gebruikt om te ontdekken welke het meest effectief is. Een A/B test kun je dus inzetten voor zo’n beetje alles waar je keuzes moet maken in tekst, layout, afbeeldingen en call to actions, van een landingspagina tot advertentieteksten.
Een simpel voorbeeld. Stel dat je wilt weten wanneer mensen eerder zijn geneigd een offerte aan te vragen:
- Bij de belofte dat je binnen 24 uur belt voor een advies op maat
- Wanneer je juist belooft een eerste indicatie per mail te geven en telefonisch contact niet nodig is
In een A/B test maak je dan voor beide opties een aparte landingspagina. Tijdens de test laat je willekeurig de ene of andere versie aan je bezoekers zien, waarna je kunt vergelijken welke versie meer offerte aanvragen opleverde.
In plaats van een aanname te doen over wat je doelgroep motiveert of activeert, kun je door het opzetten van een A/B test dus het gokwerk uit je marketing halen. Na het doorlopen van de test weet je wat het beste werkt.
Hoe werkt een A/B test?
Stel dat je een hoveniersbedrijf runt en wilt weten hoe je een popup op je website zo effectief mogelijk kunt maken. Kun je in ruil voor het e-mailadres van je bezoeker het beste een e-book met tuintips bieden, of werkt een kortingsbon voor een professioneel tuinontwerp toch beter?
Kanttekening: in dit voorbeeld gaan we ervan uit dat e-mailadressen verzamelen de belangrijkste missie van de popup is. Uiteraard kan het heel goed zijn dat iemand die de kortingscode aanvraagt een relevantere lead is dan iemand die het e-book download. Hier gaat het echter om het vergelijken van de effectiviteit van de popup in het opbouwen van de e-maillijst van onze fictieve hovenier.
Om te A/B testen wat het beste werkt, maakt de hovenier twee versies van de popup op zijn website. In beide versies wordt om een e-mailadres gevraagd om de bezoeker een maandelijkse mail met tips voor tuinonderhoud in die maand te kunnen sturen. Bij beide versies wordt ook een “welkomstcadeau” voor de mailinglijst aangeboden:
- Versie A belooft mensen die zich inschrijven een gratis e-book met tuintips
- Versie B biedt mensen een kortingscode voor een tuinontwerp als ze zich inschrijven
Tijdens de looptijd van de A/B test worden beide versies willekeurig en door elkaar getoond aan bezoekers. Dat dit willekeurig gebeurt is een belangrijk onderdeel van de A/B test: het zorgt er namelijk voor dat de resultaten betrouwbaarder zijn en niet gekleurd worden door – bijvoorbeeld – voorkeuren van de tester.
De ene helft van de bezoekers van je website krijgt de e-book variant te zien, terwijl de andere helft de kortingscode krijgt aangeboden. Na de looptijd van de A/B test vergelijk je het aantal inschrijvingen en de conversieratio per variant, om te bepalen welke versie het meest effectief was in het verzamelen van e-mailadressen.
Daarna weet je welke pop-up het beste werkt voor wat je wilt bereiken en je dus voortaan aan al je bezoekers kunt vertonen.
Een A/B test opzetten? Dit komt er bij kijken
Nu je een beeld hebt van de waarde van A/B testen ben je waarschijnlijk benieuwd hoe je zo’n test zelf kunt (laten) opzetten. Daarom bespreken we nu alles waar je aan moet denken voordat je een A/B test start.
1. Kies wat je wilt testen en optimaliseren
Wanneer het gaat over optimalisaties aan een website of online marketingcampagne, is dat vaak in algemene zin. Maar optimalisatie in de praktijk komt neer op het analyseren en verbeteren van één onderdeel van je campagne of website en dat proces vervolgens herhalen met een ander onderdeel, zodat je een steeds iets betere versie krijgt.
Bij het opzetten van een A/B test kies je daarom bij voorkeur één aspect waar je op varieert. Als je te veel zou aanpassen, zou je immers niet weten welk van die aanpassingen uiteindelijk voor het verschil in prestaties heeft gezorgd.
Zaken die vaak in een A/B test worden getest zijn bijvoorbeeld:
- Titels en kopteksten
- De kleur van een knop
- Locatie van een knop
- Call to action tekst in een knop
- Het aantal en het soort velden in een formulier (wel of geen verplicht telefoonnummer bijvoorbeeld)
- Advertentietekst
- Het aantal items in een nieuwsbrief
- Enzovoorts
Eigenlijk kun je voor zo’n beetje elke (creatieve) keuze die je moet maken, een A/B test opzetten om te bepalen welke keuze de beste is.
2. Bepaal welke versies je wilt testen
Voor een goede A/B test is het vervolgens belangrijk om te zorgen voor twee versies om te vergelijken. Denk vooraf na wat je uit je test wilt halen. Misschien wil je gewoon vergelijken of een rode of groene knop beter werkt om mensen te laten doorklikken naar je formulier. Maar als je wilt vergelijken welke tekst beter aansluit op de voorkeuren van je doelgroep, is het belangrijk om beide versies goed uit te werken.
Het kan verleidelijk zijn om meer tijd te steken in de versie waarvan je de beste resultaten verwacht en de andere variant gewoon even in elkaar te flansen om de test te kunnen draaien. Natuurlijk is het dan weinig verrassend wanneer je op die manier je vermoeden bevestigt en de eerste versie “wint”. Voorkom dat soort onbewuste beïnvloeding van je resultaten en bewaak je eigen neutraliteit.
3. Kies de looptijd en eventueel je budget
Houd er bij het opzetten van een A/B test rekening mee dat de test minimaal twee weken, maar liefst langer zal moeten draaien om betrouwbare resultaten op te leveren. Het kan verleidelijk zijn om al eerder voor een van de varianten te kiezen wanneer die het beter lijkt te doen, maar om tot een echt waardevolle uitslag te komen moet je de test afmaken.
Spreek dus met jezelf af dat je de test hoe dan ook tot het einde van de gekozen termijn laat lopen. Bij het A/B testen van betaalde advertentiecampagnes kan dat een extra grote uitdaging zijn: je geeft dan immers geld uit aan een versie die je minder goed ziet presteren. Daarom is het verstandig om vooraf ook een budget te reserveren dat je A/B test mag kosten.
Gelukkig zijn looptijd en beschikbaar budget in online advertenties goed in te stellen en beheersen. Op die manier weet je welk bedrag je voor de test hebt gereserveerd en hoef je daar niet nerveus van te worden.
4. Platform
Wanneer de elementen klaarstaan, is het tijd om een platform te kiezen om de A/B test in op te zetten. Enkele veel gebruikte platformen om uit te kiezen voor jouw A/B tests zijn:
- Google Optimize. Dit is waarschijnlijk een van de beste keuzes voor wie nog weinig ervaring heeft met A/B testing en al met andere producten van Google werkt.
- Visual Website Optimizer
- Optimizely
- Crazyegg
Dit zijn stuk voor stuk websites die het laagdrempelig maken een A/B test op te zetten en je stap voor stap meenemen door het proces. Ze laten je eenvoudig kleine aspecten aan je website aanpassen en het binnenkomende verkeer er op een willekeurige manier over verdelen.
Wil je gericht aan de slag met het testen en optimaliseren van jouw online aanwezigheid? Onze conversie specialisten denken graag met je mee.
5. Lanceer en herhaal
Na het opzetten van je A/B test is het natuurlijk tijd hem te lanceren en data te laten verzamelen. Na de looptijd analyseer je de verzamelde gegevens, trek je conclusies en zet je een nieuwe A/B test op om te ontdekken wat je verder nog kunt verbeteren. De kracht van A/B testing ligt namelijk juist in dit doorlopend en voortdurend blijven optimaliseren.