Loader

Wat is een vriendelijke URL?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een vriendelijke URL is een internet adres dat goed leesbaar is voor zowel bezoekers als voor webcrawlers die informatie van websites indexeren. Naast de keuze voor een paginanaam, dient er ook rekening gehouden te worden met de hiërarchische structuur van de website als geheel. Hoe kun je een SEO vriendelijke URL maken en welke impact heeft dit op een website?

Wat is een vriendelijke URL?

Bij het woord “vriendelijk” weet iedereen direct wat daarmee bedoeld wordt. Tenminste, wanneer het om mensen en dieren gaat, maar een ‘vriendelijke URL’ is een wat vreemde uitdrukking. Toch ligt de uitleg niet ver af van wat je bij mensen zou verwachten; een webadres is namelijk ‘vriendelijk’ wanneer deze goed leesbaar is. Denk bijvoorbeeld aan deze twee adressen:

  1. Singel 356 in Rotterdam-Zuid
  2. iue3airnSoe dnil5dm-6 RZt gt

In beide gevallen worden exact dezelfde karakters gebruikt, toch is alleen het bovenste adres leesbaar. Bij een vriendelijke URL is hetzelfde principe van toepassing. Het gaat namelijk niet alleen om de inhoud van een webpagina, maar ook de vindbaarheid. En daarbij kan de woordkeuze en structuur van het webadres een belangrijke rol spelen.

Een SEO vriendelijke URL bepalen

Mensen en computers lezen tekst op een andere wijze, toch komt een SEO vriendelijke URL grotendeels overeen met een webadres dat duidelijk leesbaar is voor een persoon. Denk bijvoorbeeld aan deze criteria:

  • Het gebruik van zoektermen geeft direct aan waar de pagina over gaat.
  • Door een hiërarchische boomstructuur aan te houden kan eenvoudig context en prioriteit worden bepaald.
  • Hoewel het mogelijk is voor de webmaster om later het adres aan te passen, kan dit gevolgen hebben voor de ranking. Bepaal daarom vooraf al een website indeling die zich leent voor uitbreiding of aanpassing op een later tijdstip.
  • Maak geen gebruik van aparte tekens, vermijd hoofdletters want URL’s zijn hoofdlettergevoelig.

Ook de taal en zelfs de schrijfwijze kan een rol van betekenis spelen. Zo kan een webshop met potloden in Amerika beter het woord ‘color’ gebruiken, en in Engeland ‘colour’ omdat deze woorden overeenkomen met de lokale spelling.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close