Loader

Wat is tekstbouw?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Tekstopbouw staat voor de wijze waarop een tekst wordt opgedeeld. Naast een visuele indeling kan dit ook betrekking hebben op de inhoud. Door een tekst op een specifieke wijze aan te bieden kan de leesbaarheid verhoogd worden. Daarnaast spelen taal en tekstopbouw ook een rol in een marketing strategie, waarbij factoren als medium (print / online) en doelgroep een rol zullen spelen.

Definitie tekstopbouw

Bij een spannende thriller is het niet de bedoeling dat je eerst de laatste pagina leest waar de naam van de dader staat. Tekstopbouw kan op verschillende manieren ingevuld worden zoals:

  • Chronologisch: Onderwerpen worden volgens een standaard tijdlijn gerangschikt en besproken. De lezer wordt op een duidelijke wijze meegenomen door het verhaal van begin tot eind.
  • Classificatie: Informatie wordt onderverdeeld in onderwerpen en categorieën om er structuur in aan te brengen. Zo kan een lezer snel de meest relevante informatie vinden.
  • Probleem en oplossing: Er wordt een probleem geschetst, vervolgens wordt hier een oplossing voor geboden. Dit is een standaard tekstopbouw om verkooppagina’s in te richten.
  • Vergelijken: Er worden verschillen en/of overeenkomsten beschreven, wat bijvoorbeeld bij vergelijkende reclame effectief kan zijn.

Het is mogelijk om voor een niet-standaard tekstopbouw te kiezen, denk bijvoorbeeld aan een film die begint bij de conclusie om vervolgens de aanloop te laten zien. Dit roept drama en anticipatie op, bij teksten die commercieel wervend zijn is doorgaans een duidelijke structuur van A tot Z meer geschikt. Uiteindelijk betreft het richtlijnen, het zijn geen harde regels.

Taalkeuze

Naast een taal kiezen zoals Nederlands, Engels of een andere taal, is ook de wijze waarop een tekst wordt geschreven van belang. Daarbij moet rekening worden gehouden met de beoogde doelgroep. Wat is het gemiddelde taalniveau, is de lezer bekend met vaktermen, hoe wil een commerciële partij communiceren met klanten? Alleen de keuze voor ‘u’ of ‘jij’ kan al een groot verschil maken in het karakter van de tekst in de Nederlandse taal, Engels kent dit verschil bijvoorbeeld niet.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close