Loader

Wat is een Paginaweergave?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Paginaweergave, of in het Engels Pageview, staat voor een webpagina die bezocht wordt. In theorie zou deze pagina ook bekeken zijn, vandaar het woord ‘weergave’, in praktijk is dit niet direct vast te stellen op basis van aantallen. Het aantal weergaves kan voor verschillende zaken van belang zijn, waaronder SEO en het meten van de populariteit van een pagina. Wat is een Paginaweergave en welke informatie biedt deze statistiek over het totaal aantal weergaves bij website analyse?

Wat is Paginaweergave?

Webpagina’s worden bezocht door direct een URL in te geven, of door op een koppeling te klikken of tikken. Wanneer er vanuit de gebruiker een aanvraag naar de server gaat, met als gevolg het aanbieden van deze pagina, dan kun je spreken van een Paginaweergave of Pageview. Een andere term is Page Impression. In praktijk liggen de termen dicht bij elkaar, toch kan er een andere conclusie uit worden getrokken:

  • Een ‘weergave’ of ‘view’ duidt erop dat de pagina is gezien.
  • Een ‘impressie’ of ‘impression’ duidt erop dat de pagina is geladen.

Het is voor website analyse van belang om onderscheid te maken tussen deze twee statistieken. Het aantal impressies kan namelijk veel hoger liggen dan het aantal weergaves. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals:

  • De bezoeker haakt direct af, dit wordt ook wel ‘bounce’ genoemd.
  • Geautomatiseerde bots vragen pagina’s op zonder daadwerkelijk content te lezen.

Er zijn verschillende manieren om een Paginaweergave van een Page Impression te onderscheiden. Wanneer de sessie langer duurt dan enkele seconden kan een bounce worden uitgesloten, een bot zal ook snel afhaken. Ook interactie met de pagina duidt op het zien én lezen van de pagina. Wanneer een CAT (Call To Action) wordt geactiveerd die onderaan de pagina staat, dan is het aannemelijk dat de pagina tot op dat punt bekeken is.

Website analyse bestaat uit vele meetpunten en mogelijkheden, Paginaweergave is een belangrijk meetpunt waar in combinatie met andere criteria veel waardevolle informatie uit geput kan worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close