Loader

Wat zijn Instappunten?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Instappunten zijn de pagina’s waar bezoekers op arriveren bij het bezoek aan een website. Hoewel dit de hoofdpagina kan zijn, is dat zeker niet altijd het geval. Er zijn verschillende types pagina met afwijkende functie, bij SEO is het van belang om de juiste pagina’s vindbaar te maken. Wat zijn instappunten en in welk opzicht verschillen deze met een landingspagina?

Definitie instappunten

Een instappunt is de pagina waarop een bezoeker de site binnenkomt. Wanneer iemand een domeinnaam intypt in de adresbalk zal dit normaal gesproken de hoofdpagina zijn. Maar wanneer iemand zoekt in Google naar een specifiek onderwerp is het heel goed mogelijk dat ze op een subpagina terechtkomen. In principe zijn alle pagina’s die direct via een URL te bezoeken zijn mogelijke instappunten, met SEO kun je de bezoeker direct naar de juiste pagina’s sturen.

Geen landingspagina

Hoewel een landingspagina vaak een instappunt is, zijn er ook andere website instappunten. Een landingspagina kan de hoofdpagina zijn, of een subpagina met een specifiek onderwerp. Dit soort pagina’s worden vaak gebruikt om een potentiële klant direct naar een verkooppagina te brengen met daarop een sales pitch, hoewel er ook andere redenen kunnen zijn om dit soort pagina’s in te richten. Maar het zijn dus niet per definitie website instappunten.

Google Analytics instappunten

Bij SEO is de analyse van website verkeer van groot belang, via de Google Analytics instappunten wordt direct aangegeven op welke pagina’s bezoekers binnenkomen. Wanneer blijkt dat veel bezoekers arriveren op een subpagina, terwijl je als aanbieder liever ziet dat de hoofdpagina bezocht wordt, is het van belang om de homepage te promoten en daarop zoekmachine optimalisatie toe te passen. Het omgekeerde is ook mogelijk; door een nofollow tag te plaatsen zal een pagina niet geïndexeerd worden waarmee deze minder goed vindbaar is. Denk aan een subpagina, een reactieformulier of een download pagina die minder relevant is voor zoekresultaten in Google, maar wel een functie heeft op de website.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close