Loader

Wat is IAB?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

 

IAB staat voor Interactive Advertising Bureau. Dit is een internationale organisatie die standaarden ontwikkelt voor de industrie, onderzoek uitvoert, en juridische ondersteuning verleent aan de online advertentie sector. De organisatie is wereldwijd actief, met een focus op de Verenigde Staten en Europa. Wat is IAB en wat zijn standaard banner formaten?

Wat is IAB?

Het Interactive Advertising Bureau werd opgericht in 1996. Deze organisatie heeft een aantal standaarden opgesteld, waaronder een template om video advertenties aan te bieden en standaard formaten voor banners. Omdat ze opkomen voor de belangen van professionals in de advertentie sector, komen de ethische principes op het gebied van adverteren hierbij soms in het geding. Zo hadden ze in 2012 kritiek op Microsoft, die Do Not Track als standaard had ingesteld in Internet Explorer 10. Microsoft vind dat Opt In de standaard moest zijn, niet Opt Out. Ook Mozilla moest het ontgelden toen zij Third Party cookies wilde blokkeren in Firefox. Dit zou volgens IAB een nadelig effect hebben op kleinere publicatie platformen, die hun inkomsten genereren uit advertentie inkomsten. In Europa zijn er verschillende kantoren actief waaronder ook IAB nl in Nederland.

Standaard IAB banner formaten

Om het aanbieden van banner advertenties eenvoudiger te maken, heeft IAB banner formaten ontwikkeld die binnen de industrie als standaard worden gebruikt. Dit zijn onder andere:

  • Rechthoek – 300 x 250
  • Grote Rechthoek – 336 x 280
  • Skyscraper – 120 x 600
  • Brede Skyscraper – 300 x 600
  • Grote Skyscraper – 160 x 600
  • Leaderboard – 728 x 90
  • Billboard 970 x 250
  • Standaard Banner – 468 x 60
  • Leaderboard Mobiel – 320 x 50

Een IAB banner set is een collectie van 5, 6 of 7 standaard formaten.

Over IAB Nederland

Bij IAB Nederland zijn zo’n 200 adverteerders, mediabureaus, publishers, technologie leveranciers en creative bureaus aangesloten. Naast marketing agencies behoren ook organisaties als ABN-AMRO, ANWB en Coca-Cola tot de leden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close