Loader

Wat is Google Plus?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Google-Plus, ook wel Google+ genoemd, was een social network platform dat werd gelanceerd in 2011. Ondanks de status als tweede sociale networking site ter wereld, met ruim een half miljard gebruikers, werd deze dienst toch in 2019 stopgezet. Wat is Google Plus en hoe past deze dienst in de rest van de Google diensten?

Definitie Google-Plus

Het wordt algemeen aangenomen dat Google-Plus is begonnen om marktaandeel weg te nemen van Facebook. Het feit dat Facebook nog steeds goede zaken doet, terwijl Google+ niet meer bestaat, geeft aan dat ze geen dominante positie wisten te verwerven. Toch zou je zeggen dat ze met meer als 500 miljoen gebruikers een groot bereik hadden. Dit aantal kan vertekend zijn omdat mensen met een Google account automatisch deel uit zouden maken van het Google-Plus netwerk. Een saillant detail is dat Mark Zuckerberg, de directeur van Facebook, al snel uitgroeide tot de gebruiker met de meeste volgers. Hij sloot in 2011 zijn account af.

Geen succes voor Google

De betekenis van Google Plus komt voort uit de optie om op berichten te reageren of te delen. In praktijk ging het juist hier mis met deze dienst. Volgens schattingen lag het gemiddelde aantal interacties en deelacties per bericht lager als +1. Pakweg een derde van de gebruikers die één bericht hebben geplaatst hebben nooit een tweede bericht gepubliceerd. Hoewel de dienst officieel tot 2019 online is geweest, werd er jaren daarvoor al opgemerkt dat Google Plus een ‘spookstad’ was.

Niet onderscheidend genoeg

De lijst met Trends leek veel op een gelijksoortige optie in Twitter. De optie om personen te volgen zonder daarmee vrienden te zijn werd overgenomen door Facebook. Sociale functies zoals het plannen van evenementen en koppelingen met andere Google diensten zoals Hangouts bleken niet voldoende te zijn om levensvatbaar te worden. Het is niet het enige experiment van Google dat werd gestaakt, het behoort wel tot de grootste flops in de historie van het bedrijf.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close