Loader

Wat is Geotargeting?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Geotargeting is het proces van content aanbieden op basis van de geografische locatie. Wanneer een internetgebruiker informatie opvraagt, kan het resultaat verschillen op basis van de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Dit kan bijvoorbeeld bruikbaar zijn om een specifieke locatie van een winkel te vinden, adverteerders kunnen hier ook gebruik van maken om locatieafhankelijke advertenties aan te bieden. Wat is Geotargeting en hoe werkt deze vorm van marketing bij zoekmachine optimalisatie?

Definitie Geotargeting

Wanneer je in het buitenland op zoek bent naar de dichtstbijzijnde Starbucks, is het niet handig om de locatie bij je eigen woning op te zoeken. Met Geotargeting kan een apparaat of algoritme direct vaststellen waar je bent, en welk filiaal het dichtst in de buurt is. Het kan ook andersom; iemand loopt binnen bij de McDonalds, op dat moment wordt in de browser een kortingscoupon getoond van de Burger King op de hoek van de straat. Zo kan een bedrijf middels Geotargeting klanten ‘stelen’ van de concurrentie.

SEO met Geo

Wanneer een website gericht is op een internationaal publiek, dan is het mogelijk om de pagina’s in meerdere talen aan te bieden. Door gebruik te maken van SEO Geotargeting kan bepaald worden vanuit welk land een pagina wordt bezocht, vervolgens kan direct de juiste versie van de pagina worden aangeboden met locatie relevante informatie en in de juiste taal. De keerzijde van deze functie is het wegnemen van de keuze bij de gebruiker. Een Nederlander die op vakantie is in Thailand is wellicht niet geïnteresseerd in de Thaise versie van de Apple Store.

Indelen van de server

Om SEO met Geo informatie in te richten is het doorgaans te adviseren om gebruik te maken van submappen op hetzelfde domein, in plaats van diverse top level domeinen te gebruiken. Bij top level domeinen zal ieder domein op eigen merites geranked worden, wanneer het submappen betreft zorgen ze samen voor een hogere SEO waarde. Wanneer het assortiment sterk verschilt, of de doelgroep niet vergelijkbaar is, dan kan het inrichten van meerdere websites op andere domeinen wel de beste keuze zijn.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close