Loader

Wat is een dubbele opt-in?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Dubbele opt-in staat voor een extra bevestiging bij het uitvoeren van een actie zoals het aanmelden op een nieuwsbrief. De persoon die gegevens invoert opteert om zich in te schrijven, dit kan zonder bevestiging geaccepteerd worden. Door te verifiëren of deze aanmelding juist is wordt bevestigd dat het A. echt deze persoon is, en dat B. De intentie nog steeds bestaat. Wat is dubbele opt-in en is dit verplicht?

Definitie dubbele opt-in

Iemand ziet een invulformulier voor een nieuwsbrief op een website staan en vult deze in. Vervolgens komt er mailtje binnen met daarin niet de nieuwsbrief, maar met een link om op te klikken ter bevestiging van aanmelding. Wanneer er niet op deze link wordt geklikt zal de nieuwsbrief niet worden verzonden. Deze extra controle heet een dubbele opt-in.

Is het verplicht?

Volgens de wet AVG is een dubbele opt-in niet verplicht, er zijn wel richtlijnen gesteld omtrent het opbouwen van een adressenbestand en de wijze waarop deze informatie verwerkt dient te worden. Een extra bevestiging is dus strikt genomen niet noodzakelijk, toch het wel aan te bevelen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat iemand op naam van een andere persoon inschrijft op een nieuwsbrief, zonder extra bevestiging kan deze persoon ongevraagd bestookt worden met berichten. Dat is niet illegaal vanuit degene die deze mails verzendt, het is wel een negatieve wijze van benadering die niet goed is voor het bedrijfsimago. Is de dubbele opt-in verplicht? Nee. Behoort het wel tot de ‘best practices’? Jazeker.

Mogelijk probleem en de oplossing

Het is mogelijk dat de bevestiging in de map met “ongewenste berichten terecht komt”. In dat geval kan de dubbele opt-in ook niet plaatsvinden. Bij dit soort correspondentie komt dit regelmatig voor. Door aan te geven dat er een verificatie mail is verzonden, en eventueel de Spam folder te controleren kan dit probleem zoveel mogelijk beperkt worden.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close