Bij doelgroepsegmentatie wordt een grote doelgroep verdeeld in kleinere subgroepen. Hiermee kan een boodschap op maat worden afgestemd voor iedere subgroep om een grotere impact te realiseren. Bij grote doelgroepen wordt deze strategie vaak toegepast om meer mensen te benaderen op een manier die het beste aansluit op iedere individuele groep, in plaats van een uniforme stijl te kiezen die uiteindelijk niemand zal aanspreken. Wat is doelgroepsegmentatie en hoe bepaal je verschillende doelgroepen?
Wanneer je als organisatie een grote doelgroep wilt bereiken kun je niet zomaar één manier van communiceren kiezen die voor iedereen werkt. Je kunt dan de totale doelgroep opdelen in kleinere groepen en daar de juiste wijze van communiceren bij zoeken, evenals de kanalen die je inzet om deze subgroepen te benaderen. Voordat je begint met content creatie is het verstandig om de doelgroep vast te stellen, om zo content op maat te leveren. Wanneer de doelgroep niet zo divers is, of relatief klein, is het mogelijk dat de kosten voor doelgroepsegmentatie niet opwegen tegen de baten.
Dit zijn een aantal criteria die gebruikt kunnen worden om een grote doelgroep op te delen in kleinere subgroepen.
Marketing en communicatie liggen soms dicht tegen elkaar aan, toch zijn er ook zeker verschillen. Waar doelgroepsegmentatie zich richt op een wijze van communiceren met de doelgroep, is marktsegmentatie specifiek bedoeld om producten of diensten aan de juiste doelgroep te verkopen.