Loader

Wat is CRM?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een methode om de interactie tussen huidige en mogelijke klanten te beheren, waarbij data analyse wordt toegepast op de klanthistorie met als doel de relatie met klanten te verbeteren. Op deze wijze kunnen klanten gebonden worden aan een merk of organisatie, met mogelijk meer omzet van deze klanten in de toekomst. Wat is CRM en met welke software kun je dit beheren?

Definitie CRM

Bij veel marketing strategieën is het voornaamste doel om nieuwe klanten binnen te halen, denk aan de AIDA methode. Bij een CRM systeem gaat het juist om het contact tussen de aanbieder en de klant te verbeteren. Er zijn een aantal zaken die onder Customer Relationship Management vallen waaronder marketing, verkoop, klantenservice en ondersteuning. Naast het werven van nieuwe klanten wordt er ook veel aandacht besteed aan bestaande klanten.

Klanten werven is voor veel bedrijven van levensbelang, toch is het doorgaans verstandig om bestaande klanten ook aandacht te schenken. Klanten die reeds geconverteerd zijn zullen sneller bereid zijn tot een nieuwe aankoop dan nieuwe, potentiële klanten. Daarnaast zullen tevreden klanten dit eerder kenbaar maken aan hun omgeving, en er bestaan ook wettelijke verplichtingen om service te verlenen aan klanten zoals de garantievoorwaarden. Al deze zaken worden binnen CRM software beheerd, waarbij de informatie vaak door veel afdelingen wordt gedeeld. Daarom is een goede organisatie van deze gestructureerde data van belang.

Een CRM systeem kiezen

Er zijn een flink aantal soorten CRM software, voorbeelden zijn:

  • Salesforce
  • SugarCRM
  • HubSpot
  • Really Simple Systems
  • NetSuite CRM
  • Insightly
  • Zoho
  • Nimble

De kracht van CRM software is het vermogen om gestructureerde zakelijke data op te slaan en te beheren. Daarmee zijn het andere producten zoals bijvoorbeeld SharePoint die juist goed zijn om ongestructureerde data te verwerken. Het is overigens wel mogelijk om data te delen tussen deze soorten software op basis van metadata.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close