Loader

Wat is catch-all?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een catch-all account is een mailadres dat alle mail verzamelt van een domein dat niet specifiek gedefinieerd is als afzonderlijk mail adres van de server. Wanneer een e-mail niet geheel juist is gespeld, maar waarbij de domeinnaam wel juist is zal de mail toch binnenkomen op het account. Wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van deze functie worden alle mails naar dit domein die niet gedefinieerd zijn niet ontvangen. Wat is catch-all en zijn er ook nadelen in het gebruik van deze methode?

Wat is catch-all?

Een bedrijf of organisatie zal een website hebben met unieke domeinnaam, zoals “voorbeeldwebsite.nl”. Aan dit domein zal doorgaans ook een mail account gekoppeld zijn met info@voorbeeldwebsite.nl als primaire mail account. Wanneer er meerdere afdelingen of werknemers zijn is het praktisch om meerdere aliassen aan te maken zoals jan@ susan@ of directie@voorbeeldwebsite.nl. Als iemand een mail wil sturen maar per ongeluk suXan in plaats van suZan intypt, dan is dit geen valide mailadres. Normaal gesproken zou deze mail niet aankomen. Door gebruik te maken van een catch-all account komen alle mails die eindigen op …@directie@voorbeeldwebsite.nl alsnog binnen. De gewenste locatie kan bij de mail instellingen geconfigureerd worden. De term catch-all bestaat al langer, en kan aan elkaar worden geschreven als ‘catchall’ of los als ‘catch all’. Het betekent letterlijk een element waar alles bij hoort of een zeer algemene beschrijving.

Zijn er ook nadelen?

Het voornaamste nadeel is dat ongewenste spam ook meer kans heeft om binnen te komen, alleen de domeinnaam hoeft juist te zijn. Dit levert niet alleen een overvolle mailbox op, er kunnen ook mails tussen zitten met virussen of andere schadelijke content. Een ander nadeel kan zijn dat de verzender niet weet dat het mailadres eigenlijk verkeerd is gespeld, waardoor mails die bestemd zijn voor een specifiek persoon of afdeling verloren raken in de rest van de catch-all bestemming.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close