Loader

wat is een bid?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Bid is het Engelse woord voor “bod”, wat weer een afgeleide is van het woord “bieding”. Door de Google Ads bid strategies te doorzien kan een marketingcampagne op een meer effectieve wijze worden ingezet. Wat is een bid en hoe werkt Google Ads bidding?

Definitie bid

Bij een veiling kunnen participanten een bod uitbrengen op een te veilen artikel. Het hoogste bod wint. Bij een Google Ads bid werkt het iets anders. In beginsel kun je als adverteerder ook een bod uitbrengen, ditmaal op de plaatsing van een advertentie via een Google advertentie kanaal. Toch is niet alleen de hoogte van het bod van belang, er wordt ook rekening gehouden met de relevantie van de advertentie en de ‘kwaliteit’ van de pagina achter de koppeling. Er zijn diverse Google Ads bid strategies te onderscheiden op basis van de beoogde doelstelling:

  1. Clicks: Wanneer de primaire doelstelling is om bezoekers naar de website te halen, dan is Cost-Per-Click bieden de meest voor de hand liggende oplossing. De adverteerder betaalt dan alleen wanneer er geklikt wordt op de advertentie.
  2. Impressies: Wanneer doorklikken van minder belang is, maar de zichtbaarheid van een merk voorop staat, dan zal Impression Share de beste strategie zijn. Hierbij kan een voorkeur worden bepaald om de advertentie hoog op de pagina weer te geven voor maximale zichtbaarheid.
  3. Conversies: De Cost Per Action staat voor de kosten bij een actie. Dit kan een verkoopknop zijn, maar ook het inschrijven op een nieuwsbrief. Alle conversies die plaatsvinden dus. In dit geval moet Conversion Tracking actief zijn.
  4. Views: Deze optie is specifiek voor video advertenties bedoeld. Bij Cost Per View bidding betaalt de adverteerder voor video weergaves en andere interacties zoals Call To Action.

Het hoogste bod is niet automatisch de winnaar. Naast het optimaliseren van een advertentie budget wordt hiermee ook misbruik van het Google Ads netwerk voorkomen door relevantie en context mee te tellen.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close