Loader

Wat is behavioral targeting?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Behavioral targeting staat voor een wijze van benaderen op basis van voorgaand online gedrag. Op basis van de webbrowser historie kan bepaald worden welke informatie een gebruiker heeft opgezocht, op basis van deze data kunnen potentiële klanten worden benaderd. Dit kan beperkt zijn tot de activiteit op een individuele website of over meerdere websites. Wat is behavioral targeting en hoe werkt dit in de praktijk?

Wat is behavioral targeting?

Wanneer een website wordt bezocht is er een grote kans dat er direct een cookie-melding wordt vertoond. Deze cookies kunnen voor diverse doeleinden worden gebruikt zoals het bewaren van voorkeursinstellingen en ook het volgen van acties om vervolgens een gerelateerd aanbod te doen. Advertentie netwerken maken hier veelvuldig gebruik van om gerelateerde advertenties bij mogelijk geïnteresseerde partijen te brengen. Klantenkaarten zoals bij de supermarkt of drogisterij maken gebruik van behavioral targeting om promoties op individuele basis uit te zetten.

Hier zijn enkele voorbeelden van behavioral targeting:

  • Iemand zoekt via Google naar sportschoenen. Wanneer deze persoon vervolgens naar een nieuwssite gaat worden er banners van sportschoenen vertoond.
  • Iemand gaat naar een website met bezorgrestaurants en zoekt naar Italiaanse gerechten. Vervolgens wordt op Facebook een advertentie weergegeven van een pizzaketen.
  • Iemand bestelt in de supermarkt app regelmatig kattenbrokken en kattenbakvulling. In de persoonlijke aanbieding verschijnt een korting op kauwsnoepjes voor katten, een product dat de klant niet eerder gekocht heeft.

Deze voorbeelden van behavioral targeting zullen de meeste internetgebruikers wel bekend voorkomen. Hoewel het enerzijds positief kan zijn voor zowel aanbieder als afnemer, kan het ook averechts werken. Wanneer iemand naar een website gaat over een bepaald onderwerp, en vervolgens via Facebook advertenties krijgt voorgeschoteld die inhaken op dit ontwerp, dan weet je als gebruiker direct dat je online gevolgd wordt. Hoe onschuldig dit ook kan zijn, het kan surfgedrag wel beïnvloeden. Er zijn partijen die vooraf duidelijk vragen om informatie te verzamelen voor doelgerichte aanbiedingen, maar dit is niet altijd het geval.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close