Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

De Prijs is het bedrag dat betaalt moet worden bij aanschaf van een product of dienst. De verkoper incasseert dit bedrag. Er kunnen veel factoren een rol spelen bij de berekening van Prijzen. Wat is een Prijs en hoe maak je een Prijsberekening?

Wat is Prijs?

Een consument heeft het makkelijk. Die ziet een bedrag op het kaartje staan, en kan op basis van zijn of haar bankrekening bepalen of deze investering het geld waard is. Op de achtergrond zijn er enorm veel factoren die de verkoopprijs bepalen, van grondstoffen tot aan strategische overwegingen om meer marktaandeel te behalen. Soms zijn de kosten transparant, soms zit de berekening zeer ingewikkeld in elkaar. Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat producten van AliExpress zo goedkoop zijn, inclusief verzending van China naar jouw adres in Nederland? Met een totaalprijs die lager ligt dan een binnenlandse brief verzenden via PostNL?

Hoe maak je een Prijs berekening?

Om de vraagprijs te bepalen van een product of dienst, dient er eerst een berekening gemaakt te worden. Die kan als volgende worden gedefinieerd:

 

  • Inkoopprijs product of grondstoffen.
  • Administratieve kosten voor verwerking van bestellingen.
  • Logistieke kosten zoals verzending en transport.
  • Mogelijke importheffingen, af te dragen belastingen etc.
  • Onkosten voor retouren en reparaties.

Per product of dienst kunnen er nog meer of andere kenmerken worden opgenomen in de Prijs berekening. Over de netto winst zal inkomstenbelasting betaald moeten worden.

Hoe worden Prijzen bepaald?

In theorie lijkt de som om een Prijs te bepalen redelijk eenvoudig. Wanneer de factor tijd wordt meegeteld kan het een heel ander verhaal worden. Veel bedrijven moeten de eerste jaren flink investeren, en producten of diensten onder de werkelijke kostprijs verkopen. Pas na een aantal jaren kan er winst worden gegenereerd, die de verliezen in het verleden moeten compenseren. Veel crowdfunding projecten zijn gefaald omdat de initiators onvoldoende rekening hebben gehouden met het totale kostenplaatje, en daardoor halverwege gestrand zijn. Ook zijn er bedrijven die niet zozeer worden opgericht vanuit winstoogmerk, maar bijvoorbeeld kennis en patenten vergaren in de hoop later door een groter bedrijf opgekocht te worden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

x