Wat jouw reden ook is: het beter doorgronden van de conversie funnel is een uitstekend idee. Zoals je zult zien, heeft die funnel namelijk een grote impact op het succes van je online onderneming.
In dit artikel gaan we in op:
De conversie funnel – vertaald in goed Nederlands de conversie trechter – is een veelgebruikte metafoor binnen e-commerce en online marketing. Met de funnel worden de verschillende stappen bedoeld die een klant doorloopt voor het doen van een aankoop.
Het beeld van een funnel (trechter) is niet zomaar gekozen en verwijst naar het feit dat het aantal mensen in elke fase van het te doorlopen pad minder wordt. Boven in de funnel (het brede deel van de trechter) zitten veel meer mensen dan uiteindelijk, aan het einde van de funnel (het smalle uiteinde van de trechter), een aankoop doen.
Verderop wordt het nog wat duidelijker wat de conversie funnel is, wanneer we de verschillende fasen omschrijven. Eerst is het van belang om nog even stil te staan bij wat het belang is van de conversie funnel.
De conversie funnel is in feite de sleutel tot het verbeteren van je conversie ratio. Het helpt je namelijk om te begrijpen in welke fase je doelgroep zich bevindt en wat zij nodig hebben om tot een conversie over te gaan.
Grofweg wordt de conversie funnel wel opgedeeld in drie segmenten, waarbij de mensen in ieder van die segmenten heel andere behoeften hebben:
Met andere woorden: de funnel helpt je om beter aan te sluiten op de behoefte die iemand in een bepaald stadium heeft, zodat je daar beter op aan kunt sluiten en de kans op conversie kunt vergroten. Bovendien helpt inzicht in je conversie funnel om te ontdekken of er misschien een fase is waar je relatief veel conversies misloopt. Dat kan een teken zijn dat je onvoldoende aansluit bij wat mensen in die fase nodig hebben.
Hierboven zag je al dat het idee van de conversie funnel is dat hij wordt opgedeeld in verschillende onderdelen. Behalve de boven, midden en onder funnel, is er nog een verdeling die vaak wordt gebruikt: AIDA, oftewel: Awareness (bewustzijn), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie).
Om je een nog beter beeld te geven van wat de conversie funnel is en hoe hij werkt, doorlopen we hem ook op deze manier. Daarnaast geven we voorbeelden van kanalen en marketingtactieken die erop inspelen.
In de awareness fase draait het erom de aandacht van je doelgroep te trekken. Dit is waar je laat zien dat je er bent en dat je aansluit op een wens of probleem van je doelgroep: je zorgt er dus voor dat ze zich überhaupt bewust van je worden. Je zou dit kunnen zien als het vullen van je conversie funnel. En van hoe meer mensen je in deze fase de aandacht weet te trekken, hoe voller je trechter wordt en hoe meer klanten (conversies) er onderaan uit zullen komen.
Kanalen: social media marketing en display advertising. SEA en SEO, vooral gericht op meer longtail, goedkope zoektermen.
Wanneer mensen eenmaal je website bezoeken, is het zaak om hun interesse te wekken in jouw aanbod. In deze fase laat je dus zien dat jij een goede oplossing hebt voor hun probleem of waarom jouw product het overwegen waard is. Je probeert ze te verleiden, zodat je als interessante optie in hun gedachten komt.
Kanalen: SEO en SEA. E-mailmarketing, gekoppeld aan de download van een brochure of kortingsvoucher. Verleiden je te volgen op social media met waardevolle en intrigerende content.
Wanneer je eenmaal een eerste band met je doelgroep hebt doordat ze je volgen op social media of op je mailinglist staan, is het tijd om het verlangen in je product aan te wakkeren. In deze fase versterk je het gevoel dat ze bij je merk hebben en help je hen om voor zichzelf te bevestigen dat jij de juiste keuze bent.
Kanalen: remarketing, e-mailmarketing.
Uiteindelijk draait de conversie funnel uit op één doel: de conversie waar het om draait. In het geval van e-commerce is dat een aankoop in de webshop, maar het kan ook het ondertekenen van een offerte of akkoord gaan met opdrachtverlening zijn. Onderweg naar dit punt hebben mensen al kleine conversies gedaan – zoals het downloaden van een e-book, het stellen van een vraag via de chat of het aanvragen van een offerte – maar nu hebben ze de hele funnel doorlopen en zijn ze klant.
Kanalen: remarketing, speciale aanbiedingen.
Meer weten over CRO? We hebben een hele CRO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Een funnel betekent letterlijk een trechter. In online marketing en e-commerce is de funnel een metafoor voor de stappen die iemand aflegt vanaf het moment dat hij niet bekend is met een merk of product, totdat diegene klant is geworden.
Conversie is wanneer een bezoeker tot een voor een bedrijf wenselijke actie overgaat. Dat kan zijn het aanvragen van een offerte, inschrijven voor een nieuwsbrief of het doen van een aankoop. Van een onbekende converteert de bezoeker daarmee tot iemand die door sales kan worden opgevolgd.
Met conversie in marketing wordt meestal gedoeld op het aantal bezoekers van een website dat een aankoop doet, of een andere waardevolle actie onderneemt. De conversie wordt doorgaans uitgedrukt in procenten: het percentage van de bezoekers dat een actie onderneemt.