De 10 beste gratis online marketing tools

Datum: mei 11, 2021, Auteur: Gerben, Categorie: Data
specialist werkt met de tool answerthepublic

Tools, tools, tools: iedere online marketeer gebruikt ze dagelijks (of zou ze moeten gebruiken, als je het ons vraagt). Of het nu handige shortcuts zijn of betaalde tools, je kunt eigenlijk geen online marketing werkzaamheden uitvoeren zonder gebruik te maken van externe hulpmiddelen.

Maar wij snappen ook dat niet iedere organisatie de marketingbudgetten heeft om grote tools zoals Semrush of Ahrefs aan te schaffen of om zich een geavanceerde rankingtool te kunnen veroorloven. Daarom hebben we een overzicht opgesteld van de 10 beste online marketing tools die je helemaal gratis kunt gebruiken.

Lees snel verder als je geholpen wilt worden in je zoektocht naar relevante informatie en data voor jouw bedrijf!

Online marketing tool #1: Google Analytics

Waarschijnlijk heb je al wel eens van Google Analytics gehoord, en dat is ook niet zo gek. Het is namelijk dé tool om data te verzamelen over je websitebezoekers, van demografische gegevens tot hoe ze zich door jouw website heen verplaatsen.

Bovendien kun je uitermate goed inzicht verkrijgen in je online marketing inspanning en de effecten daarvan. Je krijgt bijvoorbeeld een duidelijk overzicht van het aantal sessies per kanaal en je meet eenvoudig je doelen.

Heb je e-commerce webshop? Dan kun je met de Enhanced Ecommerce plug-in in kaart brengen welke producten goed verkopen en via welke kanalen de meeste transacties worden voltooid. Met zulke inzichten kun je vervolgens goed bepalen waar je de focus op gaat leggen in je online marketing campagne.

Online marketing tool #2: Google Search Console

Een andere, erg nuttige tool van Google is Google Search Console. Voor SEO’ers een must-have, omdat de tool veel inzicht geeft over hoe jouw website presteert in de zoekmachine!

De tool wordt steeds uitgebreider en geeft tegenwoordig ook inzicht in de sitevitaliteit en paginafunctionaliteit. Daarnaast kun je Search Console ook gebruiken om inzicht te krijgen in welke zoektermen bezoekers intypen voordat ze (via organisch zoeken) op je website komen. De gemiddelde rankingposities van zoekwoorden en pagina’s zorgen ervoor dat je een volledig beeld krijgt van je prestaties.

Er zitten nog veel meer handige functionaliteiten in deze tool, die voor iedere organisatie weer op een andere manier van nut kunnen zijn. Gratis én te koppelen met Google Analytics: Search Console is een logische keuze voor uitgebreide dataverzameling, die nul euro kost.

Online marketing tool #3: Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kun je eenvoudig tags, pixels en trackingcodes toevoegen aan je website. Wel zo makkelijk, want als je één keer Google Tag Manager op je website laat plaatsen, hoef je niet meer telkens naar je webbouwer om bepaalde pixels toe te voegen.

Meet bijvoorbeeld eenvoudig button clicks of voeg je cookiemelding toe in Tag Manager. Je webbouwer krijgt een legere agenda, terwijl jij je tags zelf in de hand hebt. Met simpele templates van diverse aanbieders kun je zelf wat meer geavanceerde mogelijkheden aan je Tag Manager container toevoegen.

Meer over Google Tag Manager weten? Lees onze 7 tips voor Google Tag Manager!

Online marketing tool #4: Screaming Frog

Tot op zekere hoogte kun je gratis gebruikmaken van Screaming Frog. Voor veel organisaties is die zekere hoogte ook gewoon voldoende: je kunt namelijk tot 500 URLs crawlen met de gillende kikker. Voor webshops zal dat waarschijnlijk niet afdoende zijn, maar voor de gemiddelde leadgeneratie website is dat een aantal waar je prima mee uit de voeten kunt.

Wat de tool precies kan en hoe hij werkt? Eigenlijk kan Screaming Frog heel veel voor je betekenen in termen van inzicht in je website. De tool scrapet als het ware je website en geeft je ontzettend veel informatie over al je webpagina. Je ziet bijvoorbeeld direct hoeveel metatitels er op je website ontbreken en of er 404 fouten voorkomen, maar je kunt ook redirect chains in kaart brengen als je wat dieper in de tool duikt.

Via een handige API-koppeling kun je ook andere tools als Search Console, Ahrefs en Analytics toevoegen. Het voordeel daarvan is dat je exact kunt zien hoeveel bezoeken een pagina heeft, hoeveel backlinks hij al heeft verzameld en welke gemiddelde positie hij pakt in de zoekmachine.

Voor SEO’ers een onmisbare tool, vooral omdat je in zeer korte tijd veel relevante informatie kunt verzamelen. Aan de hand daarvan kun je verder aan de slag met je website optimaliseren.

screenshot van screaming frog tool

Online marketing tool #5: de gratis content checklist van DoubleSmart

Online zijn veel verschillende checklists gemaakt die je inzicht geven in hoe je het beste een pagina op kunt bouwen. In de content checklist die wij hebben gemaakt zie je in een handig overzicht welke elementen jouw landingspagina nodig heeft om straks goed te scoren in Google.

Vooral als je niet goed weet waar je moet beginnen en hoe je het beste een SEO-vriendelijke landingspagina opmaakt, is onze checklist een echte aanrader.

Download hier onze gratis SEO checklist

Online marketing tool #6: Google Data Studio

Ah, nog een Google tool. Net wat we nodig hadden!

Data Studio is een ontzettend waardevolle toevoeging aan je online marketing werkzaamheden, want je maakt er relatief eenvoudig mooie en duidelijke rapportages mee. Tuurlijk, je kunt het zo geavanceerd maken als je zelf wilt, maar in de kern kun je er begrijpelijke (real-time) rapportages mee maken en deze delen met je opdrachtgever of werkgever. Laat zien welke progressie je hebt geboekt en licht de verschillende marketingkanalen toe door middel van mooie grafieken die een trendlijn of ontwikkeling laten zien.

Online marketing tool #7: Hotjar

Hoewel de mogelijkheden van de gratis versie van Hotjar beperkt zijn, kun je er nog steeds interessante informatie uit halen. Met een gratis account stel je maximaal 3 pagina’s in waarvan je een heatmap wilt krijgen. Op de pagina zelf wordt dan gemeten op welke knoppen en onderdelen bezoekers op de site klikken. Daarnaast kun je opnames starten van willekeurige bezoekers en ontdekken hoe ze over de site navigeren.

Uit die heatmaps en opnames kun je interessante inzichten destilleren en vaststellen tegen welke problemen je websitebezoekers op dit moment tegenaan lopen. Waar haken ze af en waar loop je conversies mis? Misschien is de routing op de site niet duidelijk, werken sommige knoppen niet goed of krijgen bezoekers niet de juiste informatie op het juiste moment voorgeschoteld. Ideaal voor conversie optimalisatie!

Online marketing tool #8: Mailchimp

Mailchimp is nog altijd een van de meest gebruikte e-mailsystemen in de wereld. Dat heeft verschillende redenen. Een van de meest belangrijke is ook waarom deze marketingtool in deze blog is opgenomen: Mailchimp kost je in principe namelijk niets.

We zeggen ‘in principe’, omdat het, net zoals bij de meeste andere gratis tools, wel mogelijk is om een betaald account af te nemen. Dat is nuttig als je bijvoorbeeld niet genoeg hebt aan het aantal mails dat je maandelijks kunt versturen met de gratis versie.

Daarnaast zijn de gebruiksvriendelijkheid en bekendheid van Mailchimp grote factoren in hun wereldwijde populariteit. Doordat veel mensen het kennen, via hun privé-inbox of uit hun professionele omgeving, is het vaak het eerste systeem waaraan we denken als we het hebben over e-mailmarketing.

Online marketing tool #9: AnswerThePublic

Dit is een heel handige tool om te ontdekken hoe mensen zoeken. Welke vragen gebruiken mensen in Google, hoe zoekt je doelgroep en welke zoekwoorden zijn daarbij relevant? Met AnswerThePublic kom je erachter.

Let er wel even op dat je de tool in het Nederlands zet. Als je de land- en taalinstelling goed hebt gezet en een onderwerp hebt ingevoerd, krijg je een mooi aantal suggesties van vragen terug.

Helaas zijn die suggesties niet altijd 100% kloppend (iets wat wel vaker voorkomt bij gratis tools; kijk bij AnswerThePublic bijvoorbeeld eens naar de Duitse en Engelse suggesties hieronder), maar toch kunnen ze je net dat broodnodige zetje inspiratie geven.

Daarnaast is er ook slechts een maximum aantal gratis searches per dag. Voor ons is dat vaak precies voldoende als we met één nieuwe landingspagina of blog aan de slag gaan.

screenshot van de tool answerthepublic

Online marketing tool #10: Google Optimize

Nog één Google tool dan, om het af te leren en af te sluiten. Google Optimize is nog een mooie aanvulling op het Google-palet waar je wellicht al gebruik van maakt. Optimize is een gratis tool en eenvoudig in gebruik. Met deze tool kun je eenvoudig A/B testen en multivariate testen op je website doorvoeren.

Wait, what? Het klinkt misschien wat lastig, maar uiteindelijk valt dat wel mee. Met A/B-testen zet je als het ware twee verschillende varianten van een pagina online, die om-en-om willekeurig worden vertoond aan je websitebezoekers en op 1 punt van elkaar verschillen.

Bij een multivariate test pas je meerdere onderdelen op de pagina aan en heb je niet een A en een B, maar een AA, AB, BA en BB variant. Je kunt dan verschillende onderdelen in één test vatten. Voor dergelijke testen heb je wel genoeg verkeer nodig, omdat elke variant een evenredig en representatief aantal bezoekers moet hebben (elk 25%).

Google Optimize is erg waardevol als je voldoende bezoekers en conversies hebt, maar toch wilt kijken hoe je de conversieratio wilt verhogen. En dat zonder te betalen!

Eervolle vermeldingen

We hebben 10 gratis online marketing tools uitgelicht, maar er zijn er nog veel meer beschikbaar op het wereldwijde web. Deze andere tools, plug-ins en extensies kunnen je ook helpen bij je online marketing efforts én zijn gratis:

Kun je wel wat hulp gebruiken met je online marketing of weet je niet waar je moet beginnen met als die tools? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen, onze online marketing specialisten staan je graag te woord.

De 10 beste gratis online marketing tools De 10 beste gratis online marketing tools 2021-05-11
DoubleSmart
DoubleSmart Gerben

Auteur

Gerben

Grote Speler: steengoeie voetballer die te lui is voor voetbal. Houdt dus op kantoor zijn ogen op de bal gericht, maar vindt het wel fijn dat hij daar gewoon bij mag zitten. Is gek op winnen en kan slecht tegen zijn verlies, wat ervoor zorgt dat deze SEO-specialist zich fanatiek inzet om de concurrentie van onze klanten te verslaan.