Inhoudsopgave
- Google Shopping: hoe het zat
- Google Shopping gratis: what’s new?
- De gratis Google Shopping optie in de praktijk
- Slim spelen met Google Shopping
- De voordelen van winkelen in Google
- Google, wat doe je nu?
- Begin vandaag nog met gratis in Google Shopping verschijnen!
- Meer weten over SEO?
Deel dit artikel
Google Shopping: dé manier om je producten te tonen in Google. In de huidige coronatijd, waarin we voornamelijk vanuit huis winkelen, is het misschien wel belangrijker dan ooit om als retailer Google Shopping te gebruiken. Google heeft inmiddels wereldwijd de mogelijkheid gelanceerd om als verkoper producten gratis in Google Shopping te vertonen. In deze blog nemen we je mee in de wereld van Shopping en leggen we je alles uit over deze nieuwe ontwikkeling en Google Shopping gratis. Ben jij klaar om online te shoppen?
Google Shopping: hoe het zat
Dagelijks wordt er ontzettend veel online gewinkeld. Hierbij gebruiken mensen vaak zoekopdrachten die een shopintentie hebben, denk aan [laptop kopen] of [wit t-shirt]. Hier komt Google Shopping om de hoek kijken, want hoe slim is het om jouw producten meteen in het zoekoverzicht te tonen? Shopping is door Google ingevoerd zodat consumenten producten gemakkelijker kunnen vinden en met andere aanbieders kunnen vergelijken. Je kunt het ook wel zien als een markt, waarin producten van allerlei aanbieders worden getoond. Dit maakt het voor de consument gemakkelijker om jouw producten in het oog te krijgen.
Je komt Google Shopping in twee gedaantes tegen: een uitgelichte verzameling producten boven of naast de SERP (Search Engine Results Page, oftewel de zoekresultatenpagina) en zowel een vergelijkbare rij als uitgebreide resultaten in het speciale Google Shopping tabblad. Voor al deze soorten vertoningen moest er betaald worden. Maar dat is het waard: het is ontzettend relevant om bij koopgerichte zoekopdrachten op zo’n blikvangende plek te staan als in de Shoppingresultaten.
De oude situatie: verplicht betalen om in Shopping te verschijnen
Vroeger was het zo dat, om als bedrijf in welke Google Shopping resultaten dan ook te verschijnen, er in Google Ads een Shopping campagne moest worden aangemaakt. Deze campagne werd gekoppeld aan de product feed in Google Merchant Center, een tool waarin diverse producten geplaatst kunnen worden met alle specificaties. Vervolgens kunnen webshops op deze producten adverteren via Google Ads. In andere woorden: je moest een Shopping campagne draaien via Google Ads als je in de uitgebreide resultaten in het Shopping tabblad wilde verschijnen.
Google Shopping gratis: what’s new?
Sinds kort is het mogelijk om je producten gratis in de lijst van uitgebreide organische Google Shopping resultaten te laten vertonen. Dat betekent dus dat je geen betaalde Google Ads campagne meer hoeft te draaien, maar alleen je Merchant Center in hoeft te richten. En dat kost welgeteld nul euro!
Let op: deze leuke gratis ontwikkeling geldt alleen voor de organische resultaten in het speciale Shopping tabblad, en niet voor de rij Shopping advertenties bovenaan de reguliere SERP of bovenaan het Shopping tabblad. Om als bedrijf dus optimaal gebruik te blijven maken van de Shopping functie is een Google Ads campagne nog steeds aanbevolen, omdat jouw producten zo ook in het normale zoekoverzicht blijven verschijnen. Wel opent de gratis functie nieuwe deuren voor bedrijven die te maken hebben met een kleiner budget.
Oranje omrand zie je de betaalde advertenties, terwijl de
paarsomrande, uitgebreide resultaten organisch zijn.
De gratis Google Shopping optie in de praktijk
De nieuwe optie biedt dus de mogelijkheid om gratis in de organische resultaten van het Shopping tabblad te verschijnen. Maar hoe maak je hier als retailer gebruik van? In een paar stappen leggen we je uit hoe je dit inschakelt.
Stap 1: Maak een account aan bij Google Merchant Center
Als je nog geen gebruik maakte van Google Shopping, dien je eerst een account bij Google Merchant Center aan te maken. Dit account is gratis en maak je in een kwartiertje aan.
Stap 2: Creëer een product feed
Heb je een account aangemaakt? Dan is het zaak om een product feed te maken. In Google Merchant Center voeg je verschillende producten toe. Daarnaast voorzie je ieder product van diverse informatie, namelijk:
- ID: uniek voor ieder product
- Producttitel
- Beschrijving (max. 5000 tekens)
- Link: URL van bestemmingspagina
- Afbeeldingslink: URL van productafbeelding
- Prijs
- Merk
- GTIN (Global Trade Item Number)
Stap 3: Aan de slag met de onbetaalde optie in Google Merchant Center
Nadat je een product feed hebt aangemaakt, kun je beginnen met het instellen van de onbetaalde optie. Selecteer ‘Groei’ in dashboard van Google Merchant Center en navigeer naar ‘Programma’s beheren’. Hier kun je checken of de optie ‘Inschakelen bij platforms van Google’ al op actief staat. Dit is als het goed is automatisch aangevinkt. Zo ja, dan kun je gaan knallen in de organische Shopping resultaten. Top!
Stap 4: Meet je prestaties
Het meten van je prestaties kan natuurlijk niet ontbreken. Het monitoren van jouw resultaat doe je ook in Google Merchant Center. Bij ‘Performance’ in het dashboard kun je al jouw vertoningen zien. Zo houd je in de gaten of jouw producten het goed doen.
Slim spelen met Google Shopping
Doordat het voor veel retailers veel eenvoudiger is geworden om hun producten in het Google Shopping tabblad aan te bieden, neemt ook de concurrentie toe. Het is dus belangrijk dat jouw product feed perfect aansluit bij de vraag van jouw klanten. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: zorg voor een goede optimalisatie. Ook hier is dat van essentieel belang. Het is als het ware een soort SEO (Search Engine Optimization), maar dan voor de Shopping resultaten. Met de volgende tips maak je jouw product feed zo compleet mogelijk, zodat de kans dat jouw producten worden getoond nog groter wordt.
Zorg voor een perfecte producttitel
De titel van het product wordt enorm zwaar gewogen door Google. Het is dé tekst die wordt getoond bij jouw product in Shopping en moet dus perfect aansluiten op hetgeen waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn. Wissel dus eventueel verschillende namen af en meet welke titel het meeste verkeer genereert.
Kies de beste afbeelding
Er worden ontzettend veel producten getoond in de Shopping resultaten. Hier wil je natuurlijk echt uitspringen. Een goede afbeelding helpt hierbij. Zorg dat je geen stockfoto’s of afbeeldingen met een lage resolutie gebruikt: dit vermindert de kracht van het beeld. Daarnaast kun je ook weer verschillende afbeeldingen testen. Kijk ook eens naar de concurrentie. Hoe kun jij jezelf onderscheiden?
Details, details, details
Het zal je misschien niet verbazen: hoe meer details, hoe beter. Voeg daarom zoveel mogelijk informatie toe aan het product. Denk hierbij aan de kleur, afmetingen, producttype en de categorie. Zo geef je klanten een nauwkeurig beeld van jouw product, wat de drempel verlaagt om het product online aan te schaffen.
De voordelen van winkelen in Google
De nieuwe functie in Google Shopping is ontzettend welkom. Het is natuurlijk erg voordelig voor retailers, maar ook de consument heeft er veel baat bij. Laten we hier eens dieper op inzoomen.
- Retailers. Ben jij beheerder van een webshop? Dan is de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van Google Shopping ontzettend interessant. Het geeft je namelijk de kans om jouw producten gratis te vertonen aan mensen die gericht naar jouw producten zoeken. Je hoeft enkel een zaadje te planten door jouw product in hun zoekresultaten te tonen. Daarnaast wordt het voor bedrijven met een kleiner budget makkelijker om hun producten in het oog van potentiële klanten te krijgen.
- Consumenten. Ook voor de consument brengt de update verschillende voordelen met zich mee. Hij heeft namelijk de mogelijkheid om een groter aanbod aan producten van verschillende winkels te ontdekken. Zo kan hij in aanraking komen met winkels waar hij voorheen nog niet eens van had gehoord, maar die wel dat specifieke product aanbieden waar hij naar op zoek is.
Google, wat doe je nu?
Je vraagt het jezelf misschien wel af: er zijn zoveel voordelen, dus waarom doet Google dit? Bill Ready, hoofd Commerce bij Google, zegt hierover het volgende: “The retail sector has faced many threats over the years, which have only intensified during the coronavirus pandemic. With physical stores shuttered, digital commerce has become a lifeline for retailers.” Met deze gratis optie biedt Google dus verlichting aan bedrijven die moeite hebben om in contact te komen met hun klanten tijdens de coronapandemie. Doordat consumenten steeds meer online aan het winkelen zijn geslagen, kunnen ook bedrijven met een kleiner budget hun producten onder de ogen van deze potentiële klanten krijgen.
Naast het inspelen op de huidige coronapandemie lijkt Google hiermee ook de strijd aan te gaan met Amazon. Amazon is een grote speler in de e-commerce en geeft verkopers een platform om hun producten aan te bieden. Door de opkomst van Amazon zag Google haar marktaandeel steeds kleiner worden. Met de optie om producten gratis in Google Shopping te tonen, hoopt Google zich opnieuw in de markt te zetten als vergelijkingswebsite en de online winkeliers langer vast te houden. Waar Amazon nog een pay-per-click hanteert, is dit bij Google niet meer nodig. Een slimme tactiek, als je het ons vraagt.
Begin vandaag nog met gratis in Google Shopping verschijnen!
We zeggen het nog maar eens: Google Shopping is key tijdens deze coronapandemie. Ben jij een retailer en zie je onbenutte kansen liggen om met de Shopping nieuwe potentiële klanten te ontdekken? Aarzel niet en ga meteen aan de slag met gratis Google Shopping! Adverteer je al in Google Shopping? Dan zul je merken dat je betaalde campagnes aangevuld worden met gratis vermeldingen.
Zin om te sparren of wil je met een echte Google Shopping specialist bekijken wat er voor jou als verkoper mogelijk is? Neem dan gerust eens contact met ons op!