Wanneer luister jij een podcast? Je kunt een podcast eigenlijk altijd en overal luisteren, bijvoorbeeld tijdens een rustgevende wandeling, tijdens het sporten, in de trein of auto of tijdens het klussen en koken. Wanneer je dan ook luistert, een podcast over marketing is in ieder geval altijd een goed idee. En het goede nieuws is: je hebt genoeg keuze. Over marketing en online marketing bestaan namelijk talloze varianten.
Zo veel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Welke marketing podcast zijn het luisteren waard en welke kun je beter overslaan? Om dit enigszins inzichtelijk te krijgen, vertellen we je graag wat volgens ons de top 5 is. Ook duiken we de geschiedenis in, kijken we naar het luistergedrag en als kers op de taart introduceren wij onze eigen podcast: DoubleHeroes.
Het blog in het kort
- Hoe het allemaal begon
- Luistergedrag van podcasts
- Ongeveer 8 miljoen podcast luisteraars in Nederland
- 15% van alle podcastluisteraars kijkt naar een podcast
- Dé top 5 marketingpodcasts
- Lancering van DoubleHeroes podcast
The beginning…
Podcasts bestaan eigenlijk nog niet zo lang. In 2004 dook de term ‘podcasten’ voor het eerst op; journalist Ben Hammersley beschreef de techniek die hierachter schuilgaat. Vandaag de dag zien we echter Dave Winer als dé uitvinder van de podcast en Adam Curry wist de term podcast wereldwijd naam te geven. Dit alles gebeurde in 2004.
Wie is Adam Curry?
Adam Curry begon in mei 1984 bij de NPO Veronica als presentator bij het tv- en muziekprogramma Countdown. Toen hij de podcast wereldwijd introduceerde, was hij presentator bij MTV. Zijn eerste echt populaire podcast was ‘The Daily Source Code’.
Het luistergedrag van podcasts
Tegenwoordig is een podcast niet meer weg te denken. Steeds meer bedrijven of individuen wagen zich aan deze trend. En dat is maar goed ook, want de vraag is er zeker. Bijna 50% van alle Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dit zijn maar liefst zo’n 8 miljoen mensen. De categorieën waar het meest naar geluisterd wordt zijn ‘nieuws & politiek’ en ‘verhalen’.
Wat opvalt, is dat in 2021 een daling te zien is van het gemiddeld aantal minuten dat iemand per week naar een podcast luistert. Dit is namelijk gedaald van ongeveer 140 minuten naar 100 minuten. Daarentegen zien we wel een stijging van het aantal luisteraars. In het jaar 2021 steeg dit aantal met zo’n 6 á 8%. Het kijken naar een podcast wordt ook steeds populairder. 15% van alle podcastgebruikers bekijkt de podcast op bijvoorbeeld YouTube.
Top 5 online marketing podcasts & DoubleHeroes
1. The Brief
Deze podcast is van Wayne Parker Kent productie. In deze podcast bespreken head of strategy Matthijs Tielman (sinds februari 2022 Charlotte van Dijk) en creative director Gerben van der Rijt de laatste trends en ontwikkelingen in de marketingwereld. Hiervoor nodigen ze mensen uit die hierbij betrokken zijn en hier verstand van hebben. Ze beginnen de podcast altijd met drie nieuwtjes over marketing. Daarna interviewen ze de gast en geven ze hem of haar de kans iets te vertellen over interessante marketingnieuwtjes.
De Brief is één van de populairste marketing podcasts in Nederland. De podcast heeft ruim vijfduizend luisteraars per aflevering en is te beluisteren op Spotify, Apple podcast en Soundcloud. Ze nodigen creatieve ondernemers uit voor hun podcast, maar ook marketing directors schuiven vaak aan. Bijvoorbeeld Anna Nooshin (influencer), Peter Swartz (Salesforce), Nathalie Nijhuis-Lam (Philips) en Corné Hoogendoorn (Corendon). In 2017 won De Brief een prijs, namelijk de Best Podcast Award Benelux.
Samengevat
- Bespreken de laatste trends en ontwikkelingen in de marketingwereld
- Hebben 5.000 luisteraars per aflevering
- Te gast zijn bekende sprekers zoals Anna Nooshin en Peter Swartz
2. CMOtalk
n deze podcast interviewt Klaas Weima iedere aflevering een Marketing Officer. Dit interview gaat over verschillende trending marketing tips. Ze gaan bijvoorbeeld in op verschillende visies op marketing. Daarnaast praten ze over transformatie, communicatie en digitale innovatie op het gebied van marketing. De podcast-gasten zijn werkzaam bij verschillende bedrijven en alle gasten hebben hierdoor andere ervaringen met de marketingwereld.
De inzichten die ze hebben, delen ze in deze marketingpodcast. Voorbeelden van gasten zijn Karlijn in ‘t Veld die Country Director Nederland is bij Coca-Cola, Boukje Taphoorn die CMO is bij Bol.com en Miranda Smit die Marketing Director is bij Praxis. De podcast is te beluisteren op Spotify, Apple Podcasts, Soundcloud, Tune In, Stitcher en Google Podcasts.
Wie is Klaas Weima?
Klaas Weima is ondernemer, schrijver en podcast-maker. Hij schreef de boeken Aandachts Marketing, Verdiende aandacht en Webvertising. Sinds 2018 maakt hij podcasts en is hij host van CMO talk.
Samengevat
- Bespreken de transformatie, communicatie en digitale innovatie van marketing
- Klaas Weima schreef ook boeken zoals Aandachts Marketing
- Te gast zijn bekende sprekers zoals Karlijn in ‘t Veld en Boukje Taphoorn
3. Marketingpraat
Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren praten in deze podcast over verschillende marketingonderwerpen. Ze geven je tips over online marketing, webpyschologie, ondernemerschap, neuromarketing, mindset, business building, persoonlijke ontwikkeling, business building en nog veel meer. Met deze tips til je jouw online business naar een hoger niveau.
Een leuke aflevering is bijvoorbeeld 171. Hierin praten Tonny en Martijn over marketing structureren. Ze bespreken hoe je het juiste online marketing kanaal voor jouw business kunt kiezen. Onder andere SEO, SEA, Affiliate Marketing en social media komen aan bod.
Ook leuk is aflevering 170. Hierin vertellen ze hoe je nummer #1 wordt in jouw markt. In de aflevering hebben ze een interview met Aartjan van Erkel. Hij helpt ondernemers om klanten persoonlijk te benaderen in plaats van hiervoor marketingtechnieken te gebruiken. Aartjan deelt tevens tips voor het verhogen van de entertainmentfactor van jouw marketing. Deze podcast beluister je via de website van Marketingpraat en op Youtube.
Samengevat
- Geven tips voor het verbeteren van jouw online business
- Bespreken onderwerpen als SEO, SEA, Affiliate Marketing, social media
- Te gast zijn bekende sprekers zoals Aartjan van Erkel
4. Jelly Driver Podcast en Op de Pot Cast
Jelle Drijver praat in zijn podcast, genaamd Jelly Driver Podcast, over verschillende marketingonderwerpen. Bijvoorbeeld over internationaal gaan, online marketing strategieën en over het beginnen van een side business. Elke week nodigt hij hiervoor inspirerende marketeers en ondernemers uit. Bijvoorbeeld het verschil tussen online marketing en digitale marketing komt aan bod. Zo vertelt hij dat online marketing, het promoten van je producten of diensten op online kanalen is en dat je bij digital marketing ook gebruikmaakt van digitale kanalen zoals de radio. Luisteraars ervaren deze podcast als prettig om naar te luisteren, omdat er veel variatie is. De afleveringen van deze podcast duren tussen de 10 en 90 minuten en zijn te vinden op Spotify, Apple podcast en Soundcloud.
Hiernaast heeft Jelle Drijver een andere podcast, genaamd ‘Op de Pot Cast’. Ook in deze podcast komen verschillende marketingonderwerpen aan bod. De afleveringen zijn tussen de 8 en 22 minuten. Hierdoor beluister je zo’n podcast gemakkelijk even tussendoor. De lengte van deze podcast is gebaseerd op een gemiddeld wc-bezoek. Voor iedere podcast wordt er aan de gast gevraagd hoelang ze gemiddeld op de wc zitten en zo lang duurt de podcast dan.
Samengevat
- Bespreken onderwerpen als internationaal gaan, online marketing strategieën en een side business beginnen
- De afleveringen van de Jelly Driver Podcast duren tussen de 10 en 90 minuten
- De lengte van een aflevering van Op de Pot Cast is gebaseerd op de gemiddelde duur van een wc-bezoek: 8 tot 22 minuten
5. Groei door online marketing
In de podcast ‘Groei door online marketing’ van onlinemarketing.nl wordt er voornamelijk gefocust op online marketing. Onlinemarketing.nl nodigt verschillende mensen uit die kennis hebben van marketing. Zo ontstaan er verschillende gesprekken over online marketing. Ook geven ze handige tips over dit onderwerp. De podcast van Onlinemarketing.nl helpt (beginnende) marketeers en ondernemers om zichzelf en hun bedrijf te ontwikkelen.
Voorbeelden van podcast-onderwerpen zijn marketing personeel aannemen, zakelijk vloggen, gemakkelijk verkopen via Amazon/ Bol.com en veelgemaakte SEO-fouten. Ook hebben ze elke maand een Roundup-aflevering waarin ze alle nieuwtjes over online marketing van de betreffende maand bespreken. De podcast is te beluisteren op de website van onlinemarketing.nl en de Roundup-afleveringen zijn te beluisteren op Spotify.
Klik hier om de aflevering te beluisteren op Spotify waarin Rick Zuidbroek van DoubleSmart te gast is.
Samengevat
- De focus in deze podcast ligt op online marketing
- Bespreken onderwerpen als marketing personeel aannemen en veelgemaakte SEO-fouten
- Elke maand komt er een Roundup-aflevering online
Nieuwste marketing podcast: DoubleHeroes
Deze nieuwe marketing podcast is opgericht door DoubleSmart en DoubleWeb. Rick Zuidbroek, Remco Zuidbroek en Michael Parry zijn de hoofdspekers van de podcast. Zij interiewen interessante heroes over diverse marketingonderwerpen: SEO, SEA, Social Media, Webdevelopment en meer. Zo vertellen collega’s over hun beste klantcase en klanten over hun learnings als ondernemer. Ook komen er marketingmanagers en partners aan het woord die hun wijsheden delen.
In de allereerste DoubleHeroes-podcast praten Rick, Remco en Michael over het ontstaan van DoubleSmart en DoubleWeb en over de hoogte- en dieptepunten door de jaren heen.
In andere afleveringen bespreken ze alle ins en outs van online marketing. De gebroeders Zuidbroek leggen bijvoorbeeld in aflevering 3 uit waarom de Bottom-up marketing strategie zo effectief is. Ze praten over hoe je op een efficiënte manier zoveel mogelijk conversies binnenhaalt, zodat je het maximale uit je marketingbudget haalt. Hoe je dat precies doet, dat hoor je in de podcast. Maar alvast een tipje van de sluier: focus jouw marketinginspanningen met name op het einde van de klantreis die je doelgroep doormaakt. Remco en Rick gebruiken voor hun uitleg het See-Think-Do-Care-model van Google.
Samengevat
- Bespreken onderwerpen als SEO, SEA, Social Media, Webdevelopment en meer
- Maken voor hun uitleg gebruik van de bottom-up strategie en het See-Think-Do-Care-model
- Te gast zijn bekende sprekers zoals Paul Rulkens: high perfomance spreker, schrijver en coach
Beluister hier de podcast van DoubelHeroes:
- Spotify: DoubleHeroes
- Youtube: DoubleHeroes
- Apple Podcast: DoubleHeroes
- Google Podcast: DoubleHeroes