/ leestijd 6 min.

Kwaliteitsscore Adwords Verbeteren

  • SEA

De kwaliteitsscore van de Google Adwords is een belangrijk onderdeel van een succesvolle Adwords campagne. Is je kwaliteitsscore namelijk te laag? Dan betaal je meer om hoge posities te behalen op de zoekresultatenpagina van Google. Bij een hoge kwaliteitsscore word je beloond met betere posities en meer vertoningen, de kosten per klik zullen daarnaast ook lager uitvallen waardoor je meer resultaat uit je Adwords campagne kunt halen.

Google hecht veel waarde aan kwaliteit, net als bij zoekmachine optimalisatie zal je ook bij zoekmachine adverteren je altijd moeten richten op kwaliteit voor de bezoeker. De kwaliteit van de zoekmachine is namelijk het belangrijkste onderdeel, als je op Yahoo of Bing beter kunt vinden wat je zoekt, wat zou je dan nog doen bij Google?

Factoren van de kwaliteitsscore in Google

De kwaliteitsscore is een indicatie van de relevantie van je advertenties en de zoektermen. Voordat we de kwaliteitsscore kunnen verbeteren is het verstandig te weten waar Google allemaal op let bij het bepalen van de kwaliteitsscore.

  1. De click trough rate (CTR) van het zoekwoord;
  2. De kwaliteit van de bestemmingspagina;
  3. Advertentierelevantie met het zoekwoord;
  4. Relevantie van de zoekopdracht ten opzichte van het zoekwoord;
  5. Geografische prestaties;
  6. De prestaties bij bepaalde display advertenties (indien van toepassing);
  7. De geschiedenis van de website en het account;
  8. Het resultaat op bepaalde apparaten.

Advertentierelevantie optimaliseren

Account herstructureren

Om een hoge kwaliteitsscore te behalen is het verstandig n thema zoekwoorden te gebruiken per advertentiegroep. Specifieke advertenties op specifieke zoektermen verhogen de relevantie van de zoekwoorden en de advertenties. Daarnaast zullen bezoekers op een landingspagina terecht komen die beter past bij de zoekopdracht die uit is gevoerd. Dit heeft direct ook effect op de conversie van de website.

Gebruik je nu als kledingwinkel een advertentiegroep: t-shirts met hierin de zoektermen dames shirts, heren shirts, grote shirts, shirts met print etc.? Dan is het slim om deze advertentie op te splitsen. Kijk met de Adwords Keyword Planner waar op gezocht wordt en maak aparte advertenties per thema. Zo krijg je voor de heren t-shirts een nieuwe advertentiegroep met zoektermen zoals: goedkope heren shirts, heren shirts kopen etc. Op deze manier kunnen de advertentieteksten direct worden geschreven op het zoekwoord wat de advertentierelevantie en de CTR bevorderd.

Sterke en relevante advertentieteksten

Nu het account op de juiste manier is ingesteld en er specifieke advertentiegroepen zijn aangemaakt moeten er relevante advertentieteksten worden geschreven die de CTR bevorderen. Op het internet zijn diverse artikelen te vinden over het schrijven van een goede advertentietekst.

Een aantal belangrijke onderdelen zijn:

  • Gebruik USP’s in de advertentieteksten;
  • Vermeld direct een vaste prijs of vanaf prijs;
  • Maak slim gebruik van de beschikbare tekens;
  • Gebruik hoofdletters op de juiste manier;
  • Vraag de bezoeker om actie te ondernemen (Call to action, CTA)

Zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore pauzeren

Zoektermen die slecht presteren hebben een negatieve uitwerking op de gehele campagne. Het is mogelijk om voor de zoektermen met een lage kwaliteitsscore een specifieke advertentiegroep op te zetten om zo extra relevantie te creëren.

Sterke landingspagina

Zodra de bezoekers op je advertentie heeft geklikt is hij duidelijk geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Zorg daarom ook dat de advertentietekst aansluit op de informatie die te vinden is op de landingspagina. Beloof je in de advertentie 10% korting op alle herenshirts? Vermeld dit dan prominent op de landingspagina.

Belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen bij het opstellen van een landingspagina zijn:

  • Wie is de doelgroep?
  • Wat is de achterliggende vraag van de zoekopdracht?
  • Wordt de boodschap duidelijk gecommuniceerd?
  • Is duidelijk waar de klant op moet klikken?
  • Maak ik gebruik van lees & scanbare webteksten?
  • Zijn mijn USP’s duidelijk zichtbaar?
  • Is het voor de bezoeker duidelijk wat hij/zij op de pagina kan doen?

Google visualiseert dit door middel van de volgende video

Optimaliseren doorklikratio (click-trough rate, CTR)

Als je de kwaliteitsscore van Adwords wil verbeteren is de CTR een belangrijke factor. De blauwe lijn in de onderstaande afbeelding geeft weer wat de geschatte doorklikratio’s zijn van de betreffende posities. Een goede positie zorgt logischerwijs voor een hogere doorklikratio. Behaal je een nummer 1 positie? Dan is er een hogere CTR vereist voor een goede kwaliteitsscore, dan bijvoorbeeld de vierde positie. Om een hoge CTR te verkrijgen moeten de advertentieteksten sterk geschreven zijn, het is ook slim om advertentie extensies toe te voegen aan de advertenties om meer aandacht op te eisen.

Sterke advertentieteksten

  • Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de titel en in de display URL. Maak hierbij goed gebruik van hoofdletters en koppeltekens.
    Bijvoorbeeld: ‘Titel: Goedkope Heren Shirts” – “URL: http://www.jouwdomein.nl/Heren-Shirts”
  • Test met verschillende advertenties de resultaten, schrijf bijvoorbeeld drie verschillende advertenties met verschillende teksten en USP’s. Pauzeer / Verwijder regelmatig de slechtst presterende advertentie en schrijf hier een nieuwe advertentie voor. Blijf continu testen voor de beste resultaten.

Succes met het verbeteren van je kwaliteitsscore!

Een goede kwaliteitsscore kan de klikprijs sterk verlagen waardoor er meer uit een beschikbaar marketingbudget gehaald kan worden. Let er wel op dat je de focus niet puur legt op de kwaliteitsscore, uiteindelijk gaat het om de conversies die er op de website plaats vinden. Betaal je niet liever € 1,- voor een bezoeker die overgaat tot conversie dan 50 cent voor een bezoeker die geen actie onderneemt?

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.