Als je als bedrijf op zoek bent naar een SEO consultant om je website hoger in Google te krijgen is het lastig om het kaf van het koren te scheiden. Zeker als je geen kaas hebt gegeten van online marketing loop je de kans om van een koude kermis thuis komen omdat verkeerde SEO consultant hebt gekozen. Helaas gebeurt het te vaak dat de keuze wordt gemaakt voor de verkeerde partij waarna de zoektocht naar een nieuwe SEO specialist per direct gestaakt wordt. Dit terwijl zoekmachine optimalisatie een zeer mooi kanaal is om meer leads en naamsbekendheid te genereren.
Om je te behoeden voor een foute keus, hebben we een aantal tips op een rijtje gezet waardoor de cowboys al snel door de mand zullen vallen. Zoekmachine optimalisatie is geen dienst die ‘eenvoudig’ toegepast kan worden door iedere webdesigner, het vereist een duidelijk plan, een lange termijn strategie en de nodige kennis om goede successen te behalen.
“Voor 100,- per maand krijgen we je op nummer 1 in Google op het zoekwoord ‘Kleding’.” Dat klinkt interessant! Misschien denk je: “Dat gelooft toch niemand?”,maar toch worden er misschien wel dagelijks SEO consultants gekozen omdat ze loze beloftes doen. Laten we eens inhaken op dat sprekende voorbeeld ‘kleding’, een zoekwoord waar Zalando al jaren lang in investeert en na jaren verlies nog geen nummer 1 positie heeft behaald.
Om te kijken wat een nummer 1 positie waard is in de zoekmachine gaan we eens kijken naar wat bedrijven over hebben voor een klik in Google Adwords en vermenigvuldigen we dit met het verwachte aantal bezoekers bij een nummer 1 positie in de organische zoekresultaten. Dit schatten we op het moment van schrijven op 0,70 per klik en wordt ongeveer 18000 keer per maand op gezocht. Het is niet realistisch om te denken dat iedereen klikt op het bovenste zoekresultaat, dus laten we er vanuit gaan dat een nummer n positie in de organische resultaten ongeveer 7500 bezoekers oplevert. Dit betekent dat bedrijven die adverteren in Google Adwords bereid zijn 5250,- te betalen voor hetzelfde aantal bezoekers, per maand wel te verstaan.. Voor 100,- bovenaan in de zoekmachine komen is dan ook niet realistisch voor het zoekwoord ‘Kleding’.
Bij Google zal de gebruiker altijd centraal staan, Google manipuleren door allerlei vage SEO trucjes toe te passen heeft geen zin meer. Werkt het vandaag nog? Wie geeft je de belofte dat het volgend jaar, volgende maand of zelfs morgen nog werkt? Focus daarom op de lange termijn en bied blijvende waarde voor je bezoeker en klant. Kies daarom een SEO consultant die deze visie met je deelt, een consultant die het technische werk voor je uit handen neemt en je adviseert in de stappen die je moet nemen om je gebruiker een toegevoegde waarde te bieden.
Op deze manier zal je vindbaarheid stapsgewijs vergroten en zal het effect alleen maar verder toenemen. Dit is gevisualiseerd in de volgende afbeelding waarin ook duidelijk naar voren komt dat je een korte termijn strategie beter kan toepassen met SEA (Zoekmachine adverteren).
Worden er mooie beloftes voorgeschoteld? Ga dan eens kijken hoe de huidige klanten vindbaar zijn op het internet en bel ze op hoe de ervaring is met de SEO consultant in kwestie. Stel een aantal vragen met betrekking tot de communicatie, resultaten en de werkwijze van de betreffende partij. Zit bijvoorbeeld alles binnen de maandelijkse overeenkomst inbegrepen? Of worden er naast de maandelijkse werkzaamheden ook nog andere kosten in rekening gebracht? Een gesprek met een huidige klant kan wat pijnpunten aanstippen wat wellicht leidt tot een scherpere blik.
Vaak krijg je te maken met een account manager die het verkoop verhaaltje goed op de rit heeft, dat is natuurlijk geen probleem want daarmee worden al veel vragen uit de wereld geholpen. Maar om een goed beeld te krijgen bij de SEO consultant die de campagne gaat begeleiden is het slim om daar een kort gesprek mee te voeren, puur om te kijken wat voor vlees je in de kuip haalt. Hoe is de kennis van deze persoon, en hoe gaat de campagne precies aangekleed worden de komende periode.
Als je een juiste SEO consultant gevonden hebt en daarmee in zee bent gegaan, dan is dat hartstikke mooi! Zeker als je samen met deze partij door n deur kan en hierdoor goede resultaten mee behaald op het internet. Plan daarom regelmatig afspraken in om de blikken dezelfde kant op te houden om het enthousiasme bij jezelf, en bij de online marketing partij vast te houden. In een goede zoekmachine marketing strategie is verslappen geen optie. Blijf daarom kritisch in het werk dat wordt geleverd, dit komt de resultaten en het geleverde werk ten goede.