Het is dit jaar 15 jaar geleden dat de eerste video op YouTube werd geplaatst. De dochteronderneming van Google is in de afgelopen jaren zo sterk gegroeid dat het de op een na grootste zoekmachine ter wereld is. Bing, Baidu en Yahoo kunnen gezamenlijk nog niet opboksen tegen het aantal bezoekers dat YouTube maandelijks heeft. Inmiddels is YouTube voor bedrijven een nieuwe inkomstenbron geworden, zijn er artiesten groot mee geworden en levert het nieuwe business op. Dat maakt SEO voor YouTube dan ook een waardevolle investering.
Waar adverteren in YouTube al populair is en in te richten is via Google Ads, is organisch ranken in YouTube nog vaak een ondergeschoven kind. Zonde eigenlijk, want het biedt veel kansen. Steeds vaker zie je in de SERP (zoekmachine resultatenpagina) video’s vanuit YouTube terugkomen, die zeker opvallen tussen de organische resultaten. Daarbij maken ook steeds meer mensen gebruik van de zoekmachine van YouTube. In deze blog gaan we meer inzoomen op de kansen die YouTube biedt op organisch gebied.
De 10 stappen voor SEO voor YouTube
Met SEO voor YouTube kun je ranken in YouTube zelf maar ook in de organische zoekresultaten van Google. Steeds vaker laat Google in de SERP video’s zijn die relevant zijn aan jouw zoekopdracht. Grotendeels is dit afhankelijk van de zoekintentie van de gebruiker. Bijvoorbeeld bij zoekopdrachten met “hoe kan ik”, “tips” en “productervaring” zal Google eerder geneigd zijn een video te laten zien.
SEO voor YouTube begint al voordat je je video hebt geplaatst: de eerste 6 stappen die we hieronder bespreken, voer je al uit voordat de video online staat.
1. Zoekwoordenonderzoek
Net als voor je online marketing campagnes via je andere kanalen is het belangrijk om te starten met een zoekwoordenonderzoek. Zorg er hierbij voor dat je met name kijkt naar de zoekvolumes vanuit YouTube, bijvoorbeeld via de gratis tool YouTube Suggest, maar ook betaalde tools als Ahrefs geven inzicht in de zoekvolumes in YouTube. YouTube Suggest werkt het meest eenvoudig: Ga naar YouTube, typ het eerste zoekwoord in en je krijgt direct enkele suggesties te zien voor gerelateerde zoektermen waarop mensen zoeken.
Dit zijn daadwerkelijke zoektermen die door mensen worden ingetypt en dat maakt de termen dus heel interessant om te gebruiken.
Ahrefs, de betaalde tool, geeft zoekvolumes weer van zoekacties in YouTube. De tool werkt echter wel met gemiddelden, dus is niet 100% accuraat.
In het blog ‘Dé ultieme handleiding voor het doen van een zoekwoorden onderzoek’ is stap-voor-stap uitgewerkt hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert. Dit proces is nagenoeg gelijk voor het doen van een zoekwoorden onderzoek voor YouTube SEO.
Kijk daarnaast ook nog eens in Google bij belangrijke zoektermen en kijk of er ook video’s worden getoond als je zoekt op jouw zoekterm. Is dat zo, dan kun je eigenlijk twee vliegen in een klap slaan. Je kunt dan zowel bezoekers via Google naar je video leiden als ranken in YouTube zelf als mensen daar op dezelfde term zoeken. Verder kun je ook kijken naar concurrenten en uitzoeken voor welke zoektermen hun video’s zijn geoptimaliseerd.
2. De videotitel en thumbnail
De titel van je video is zeer belangrijk voor de vindbaarheid van je video. Zorg dat je focuszoekwoord in je videotitel terugkomt. Dit heeft zo ook zijn gelijkenis met SEO voor Google. Voorbeelden van videotitels die goed werken, bevatten bijvoorbeeld ook woorden als “tips”, “uitleg”, “de 5 beste” en “how to”. De titel moet mensen ook overhalen om daadwerkelijk te gaan lezen. Advies is om het focus zoekwoord aan het begin van de videotitel te tonen.
Daarop aansluitend is ook de thumbnail van je video belangrijk. Zorg dat je hier zorgvuldig een keuze in maakt, dat je opvalt en deze aantrekkelijk maakt om op te klikken. Kijk bijvoorbeeld goed naar de concurrerende video’s en naar wat zij als thumbnail hebben. Probeer met de achtergrond te spelen en verwerk er ook tekst of een titel in van zo’n 20 karakters.
3. Bestandsnaam en tags
Voordat je je video online gaat publiceren, moet je goed nadenken over de naam die je de video geeft. De bestandsnaam is namelijk een indicatie voor YouTube om te weten waar de video over gaat. Deze zou heel goed overeen moeten komen met de titel die je je video geeft. Zorg dus dat uit de bestandsnaam en de titel duidelijk wordt waar de video over gaat.
Met daarnaast het toevoegen van tags aan je video’s kun je je video’s nog beter vindbaar maken. De tags zijn niet zo belangrijk als de titel en zoekwoorden, maar kunnen evenwel toegevoegd worden. Je kunt de tags ook slim inzetten om misspelling van zoekwoorden af te vangen, varianten toe te voegen en wellicht long-tail varianten op te nemen. Hoewel de tags minder effect hebben dan de titel, is het wel verstandig deze aan te vullen. Zorg er hierbij voor dat je alsnog niet te veel tags toevoegt. Een maximum van 10 is hierin een goede regel.
4. Omschrijving en ondertiteling van de video
Wat je exact in je video’s vertelt, is voor YouTube niet goed inzichtelijk. Het is daarom handig om YouTube hierin een handje te helpen. Hoe meer signalen je aan YouTube geeft die vertellen waar de video over gaat, hoe beter dat is. De omschrijving onder de video en ondertitels in de video zijn hier perfecte middelen voor.
Onder de video voeg je een omschrijving toe. Dit is tevens een belangrijk onderdeel en de omschrijving heeft ook wel echt voldoende body nodig als je wilt ranken op hoog concurrerende zoektermen. Voldoende body is zo’n 100 tot 200 woorden. Het is een goed idee om in de tekst een call to action te verwerken.
Ondertiteling is zowel voor de bekijker van de video als voor YouTube een meerwaarde. Met een ondertiteling kunnen mensen die op dat moment geen toegang hebben tot een audio aansluiting of bijvoorbeeld in een gehorige trein zitten ook de video bekijken. Ondertitels worden door YouTube (en ook door Google) geïndexeerd en zodoende kunnen zij de video beter begrijpen, dat zorgt dan weer voor een betere vindbaarheid.
Daarnaast speelt ook de lengte van de video een rol. Korte video’s ranken over het algemeen een stuk minder goed dan langere video’s. De meest optimale lengte van een video ligt tussen de 5 en 15 minuten. Dit hangt natuurlijk ook wel af van het onderwerp en het type video dat je publiceert, maar advies is om tussen de 5 en de 15 minuten te gaan zitten met je video.
6. Toevoegen van een call to action
Het toevoegen van een call to action in je video, bijvoorbeeld aan het einde van je video, kun je goed gebruiken om mensen naar je website te leiden, reacties te laten achterlaten of te laten abonneren op je kanaal. Vooruitlopend op een stap die later zal worden behandeld, is het belangrijk zoveel mogelijk engagement te creëren met je video. Met een call to action of een vraag aan het einde van je video kun je reacties uitlokken. Wellicht kun je een discussie onder de video uitlokken, waarbij je mensen om hun mening vraagt. Video’s waar veel op gereageerd wordt, ranken beter. Daarnaast kan een call to action je ook conversies opleveren, zoals elke pagina op je website een bepaalde call to action moet hebben.
7. Je kanaaloverzicht optimaliseren
De eerste stappen zijn nu al gezet voordat we een video hebben geplaatst. Daarnaast zijn er ook nog zaken die je kunt aanpassen nadat je video live staan. Ga aan de slag met het optimaliseren van je kanaal. Belangrijk om ervoor te zorgen dat je hiervoor een business account gebruikt in plaats van een persoonlijk account. Vanuit een persoonlijk account kun je een bedrijfsaccount aanmaken en hieraan koppelen.
Zorg dat er meerdere video’s gepubliceerd zijn of worden, je wilt geen leeg kanaal hebben;
Gebruik een duidelijke image (deze komt namelijk bij elke reactie en video weer terug); Voeg in je kanaal een omschrijving toe over wat je doet, wie je bent en wat jou uniek maakt. Dit is een vrij eenvoudige stap die je vandaag al kunt zetten.
8. Interactie en engagement creëren op je kanaal en onder video’s
Video’s die meer comments hebben, krijgen ook meer views. Probeer dus zoveel mogelijk interactie onder je video te krijgen en een discussie op gang te brengen.
YouTube vindt dit nog veel belangrijker dan Google. Het doel van YouTube is mensen zo lang mogelijk op hun platform te houden, hetzelfde doel als wat sociale media hebben. Google wil een zo goed mogelijk antwoord geven op de zoekvraag en dus snel een goed antwoord hierop geven. Ben je met het eerste resultaat al geholpen, dan is Google happy.
YouTube werkt dus anders. Het is belangrijk dat je video’s ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk op YouTube blijven, onder andere om meer advertenties te kunnen tonen. Interactie is een heel belangrijk onderdeel, waarbij je ziet dat video’s waarbij meer interactie plaatvindt ook daadwerkelijk beter scoren. Het is goed om dit zoveel mogelijk te proberen te realiseren.
9. Verder verspreiden van je video
Waarschijnlijk heb je veel effort gestoken in het maken van je video, dan zou het zonde zijn als je het bereik enkel beperkt tot YouTube. Publiceer bijvoorbeeld een teaser op je website, waar mensen de hele video via YouTube kunnen bekijken. Deel de video aan je mailbestand en promoot je video op sociale kanalen of via organische posts. Is het echt een interessante post, dan zou je kunnen overwegen om de video ook in tekst of bijvoorbeeld een infographic om te zetten en ervoor te zorgen dat je hier organisch om gaat ranken. Zo krijg je nieuwe bezoekers naar je website en kun je daar de video invoegen als teaser en verwijzen naar de volledige video op YouTube. Op deze manier wordt het bereik van je video vele malen groter.
10. Analyseer je video en ontdek nieuwe kansen
Is je video eenmaal gepubliceerd en heb je verschillende zaken geprobeerd? Analyseer dan goed wat er bijvoorbeeld heeft gewerkt en waar je wellicht nog meer aandacht in zou moeten steken. Net als SEO voor Google is SEO voor YouTube een continu proces. Een nieuwe video zul je ook weer moeten optimaliseren. Probeer zoveel mogelijk reacties op en interactie naar aanleiding van de video te realiseren. Vanuit YouTube Analytics kun je relevante data en inzichten halen om je video’s nog verder te verbeteren.
Bekijk bijvoorbeeld de kijkersloyaliteit in je kanaal. Hierin kun je zien waar mensen afhaken en het dus niet interessant meer vinden. Zorg dus dat je de nodige variatie in je video terug laat komen. Soms kan dit heel simpel door de camerapositie iets aan te passen of een quote, grafiek of een specifiek voorbeeld te laten zien. De gemiddelde weergaveduur is daarbij ook interessant. Heb je een video van 10 minuten en is de gemiddelde weergaveduur 1 minuut, dan heeft de video aan het begin te weinig waarde geleverd. Zorg dus dat je mensen in het begin meeneemt in jouw verhaal en ze daarna probeert vast te houden.
Dé belangrijkste tip voor jouw YouTube video’s
De belangrijkste tip hebben we hierin eigenlijk nog niet eens meegenomen, ook omdat deze in onze ogen té voor de hand liggend is: zorg dat je video waarde heeft. Is je video niet waardevol en voegt die geen nieuwe inzichten toe, dan zal je video ook nooit veel weergaven krijgen. Video’s zijn een uitstekende manier om een boodschap over te brengen. Je hebt de ruimte om iets uit te leggen, kunt daarbij beelden laten zien en mensen inspireren. Video’s hebben veel waarde en mensen zijn van nature visueel ingesteld, dus met een video kun je al meer overbrengen dan met enkel tekst.
Daarnaast zijn video’s een voorbeeld van rich content en wanneer jij deze wel hebt en je concurrent niet bouw je een voordeel op. Video’s kunnen met verschillende intenties worden ingezet, waarbij amuserend en informerend de meest voorkomende zijn. Werk je aan een informerende video, zorg dan dat de informatie die je geeft nieuw, goed onderbouwd en relevant is. Amuserende video’s zijn met name gecreëerd om zoveel mogelijk mensen te entertainen.
YouTube werkt niet met backlinks
Waar je binnen Google in sommige gevallen nog behoorlijk kan ranken met SEO-geoptimaliseerde pagina’s en veel backlinks maar minder sterke content (het succes van deze techniek is overigens voor 100% afhankelijk van je concurrentie), is dat binnen YouTube anders. YouTube werkt niet met backlinks en andere signalen waarmee je in Google goed kunt ranken, maar meet de kijkersloyaliteit en overige signalen. Op basis hiervan bepaalt YouTube of een video goed en relevant genoeg is voor zijn bezoekers.
Met de bovenstaande stappen hopen we je alvast de goede richting in te sturen, maar het is vooral ook belangrijk dat je dingen gaat testen om uit te vinden wat wel en wat niet werkt in jouw branche.
Adverteren via YouTube
Naast de organische mogelijkheden biedt YouTube ook de mogelijkheid te adverteren. Adverteren via YouTube is al zeer regelmatig een onderdeel van de online marketing strategie: je kunt je betaalde campagnes via Google Ads inzetten voor YouTube. Hier kun je onder andere gebruikmaken van in-stream video’s en bumperadvertenties. Je kunt specifiek targetten aan welke mensen je je advertentie wilt laten zien en je kunt daarbij ook mensen verplichten jouw video van 6 seconden te bekijken voordat ze een video van hun keuze bekijken. De mogelijkheden die YouTube je geeft op advertentieniveau zijn superinteressant om voormalig websitebezoekers opnieuw te bereiken of om mensen uit je doelgroep bewust te maken van jouw product of diensten. Adverteren via YouTube kan op die manier een goede pushstrategie vormen.
Kortom
Vindbaar worden binnen YouTube kan ontzettend interessant zijn, doordat het aantal gebruikers erg hoog ligt. Met visuele mogelijkheden kun je je boodschap beter overbrengen en kun je je onderscheiden van je concurrenten.
Zorg alleen wel dat je voor het maken van je video al goed weet welke boodschap je wilt overbrengen, waar je je op wilt richten en wat het uiteindelijk doel van je video is. Zorg daarbij dat je de overige stappen doorloopt (zoals bijvoorbeeld het zoekwoordenonderzoek en de omschrijving) om daadwerkelijk vindbaar te worden.
Het belangrijkste is: zorg dat je video waarde levert en probeer interactie te creëren.