/ leestijd 7 min.

Waarom het een maand duurt om een Google Ads campagne op te zetten

Martin achter bureau
  • SEA

We krijgen regelmatig de vraag waarom we ongeveer één maand reserveren voor het opzetten van een nieuwe Google Ads campagne. Kunnen we niet gewoon op de aan-knop klikken en morgen al zichtbaar zijn in de zoekmachine? Hoewel SEA bij uitstek geschikt is om snel zichtbare resultaten te boeken, is het niet mogelijk om zó snel een sterke campagne in te richten waarvan we weten dat ‘ie rendabel gaat zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Daarom rekenen we een maand voor de onboarding als er een nieuwe SEA-klant bij ons aanklopt. Een goede onboarding is een van de belangrijkste voorwaarden om een Google Ads campagne tot een succes te maken. In de onboardingsmaand leggen we het fundament voor de campagne. Wat we allemaal doen, leggen we je hieronder graag uit.

Stap 1: Intake

We beginnen met een intake. Tijdens de intake proberen we zo veel mogelijk te weten te komen over de klant, zijn bedrijf, de branche en markt, de doelgroep en natuurlijk over de doelen die de klant voor ogen heeft voor zijn SEA-campagnes. Het intakeproces bestaat vooral uit heel veel informatie, kennis en documenten. Wij scheppen vervolgens orde in de overvloed aan input en kneden het tot een strategie.

Stap 2: Strategie

Nu is het tijd om een strategie op te stellen. Wij voeren zelf een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit om het zoekgedrag en de behoeftes van de doelgroep in kaart te brengen. Welke zoektermen worden veel gebruikt? En wat verwachten gebruikers bij die zoekopdrachten te vinden? We combineren de inzichten uit het zoekwoordenonderzoek met de informatie uit de intakefase en werken een campagnestructuur uit. Dat betekent ook dat we advertentieteksten schrijven en, indien nodig, advies geven over aanpassingen op de website, zoals het creëren van nieuwe landingspagina’s, die de effectiviteit van de SEA-campagne ten goede zullen komen. Al deze zaken worden samengevoegd in een strategisch document.

Samen met de klant lopen we door de strategie heen. We houden wel van een stevige sparsessie met onze klanten, omdat die een andere invalshoek of visie kunnen bieden door hun kennis van hun eigen branche. We bespreken de gemaakte keuzes en samen bepalen we of er nog aanpassingen gedaan moeten worden, bijvoorbeeld het herschrijven van de advertentieteksten of het maken van Display-banners of videocontent. Als de wijzigingen doorgevoerd zijn en eventuele briefings de deur uit zijn, gaan we aan de slag met het inrichten van verschillende tools en accounts.

Stap 3: Google Tag Manager en Analytics inrichten

Om de resultaten van de campagnes zo goed mogelijk te kunnen meten is een optimale inrichting van Google Tag Manager en Analytics essentieel. Zo stellen we onder andere de juiste doelen in en bepalen we de definitie van een conversie. Door een goede inrichting van deze datatools wordt het inzichtelijk wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Bovendien maakt deze goede meetbaarheid het een stuk makkelijker om de campagnes te optimaliseren. We hoeven niet in het duister te tasten, maar kunnen verbeteringen aanbrengen op basis van data: de cijfers liegen immers niet!

Stap 4: Andere tools inrichten

Vaak maken we ook gebruik van andere handige tools om de campagne succesvoller te maken. De volgende tools richten wij bijvoorbeeld vaak in tijdens de onboarding van een SEA-klant:

  • Hotjar: een analysetool voor gebruikersgedrag
  • AdCalls: een call tracking tool
  • Producthero: een Google CSS (Comparison Shopping Services) Partner
  • Channable: een feed management tool

Meer over Channable: ideaal voor webshops

Met Channable optimaliseer je de productfeed van een webshop en maak je die gebruiksklaar voor diverse e-commerce kanalen. Deze feed management tool zetten we vaak in voor webshops die in Google Shopping willen adverteren, maar hij is ook nuttig voor bol.com, Amazon en allerlei vergelijkingsplatforms.

Een goede inrichting van Channable heeft veel voeten in de aarde. Allereerst maken we een koppeling met de webshop, zodat alle producten ingeladen kunnen worden. Na het inladen worden de producten ingedeeld in de juiste Googlecategorie. Als dat is gebeurd, optimaliseren we de feed aan de hand van regels en maken we hem gebruiksklaar. Zodra de productfeed klaar is, laden we hem in in Google Merchant Center. Vanuit hier bouwen we de Google Shopping campagnes op. De structuur hiervan is vastgesteld tijdens de strategische fase en is gebaseerd op zoekgedrag en eventueel prijs of marge.

Stap 5: Google Ads inrichten

Nu dat de ondersteunende tools zijn ingericht, is het tijd voor de tool waar het om draait: Google Ads. We zetten verschillende campagnes op aan de hand van de eerder vastgestelde campagnestructuur:

  • Zoekcampagnes: dit zijn advertenties die alleen uit tekst bestaan. We vullen de getargete zoektermen en de advertentieteksten in en stellen zo nodig extensies in. Ook finetunen we het bereik door uitsluitingslijsten voor zoektermen toe te passen en doelgroepen toe te voegen.
  • Display- en videocampagnes: deze advertenties bestaan uit (aangeleverde) banners en video’s. Hierbij is het van belang dat de juiste targeting ingesteld wordt, zodat de advertenties zo relevant mogelijk zijn voor de gebruiker die ze te zien krijgt.

Stap 6: Livegang

Het aan-knopje mag eindelijk ingedrukt worden! We controleren de complete inrichting, doen driedubbele checks en laten de klant natuurlijk ook de campagnes goedkeuren. Pas dan zetten we de campagnes live. Nu begint de volgende fase: monitoren, optimaliseren en kansen spotten.

Da’s niet niks, zo’n onboardingsmaand

Zo, nu begrijp je waarom we niet in een paar uurtjes een hele Google Ads campagne kunnen opzetten. Bovenstaande stappen kosten nu eenmaal gewoon tijd om uit te voeren. Bovendien wordt er tijdens de onboarding veel geschakeld tussen ons, de klant en andere betrokken partijen, zoals developers, designers of andere bureaus. Door de vele contactmomenten – telefonisch, per mail of face-to-face – en de bijbehorende reactietijd, wordt de tijdsduur die nodig is voor de onboarding ook wat uitgerekt. En zo komen we uit op een geschatte onboardingsperiode van één maand.

Zoals je kunt lezen bereiden we ons graag goed voor om rendabiliteit te kunnen waarborgen. Benieuwd wat we voor jouw SEA-campagnes kunnen doen? Bel ons gewoon eens, we sparren graag met je!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Brett Jobse

SEA-specialist

Analyseert data tot hij erbij neervalt en is een kei in het opstellen van ijzersterke Google Ads- en onlinemarketingstrategieën. Brett snapt als geen ander welke weg er ingeslagen moet worden om te scoren.