/ leestijd 8 min.

BERT update van Google: eindelijk iemand die je begrijpt!

  • SEO

Het is zover: Google heeft zijn nieuwe update, die eerder al in het Engelse taalgebied is uitgerold, nu ook voor het Nederlands geïntroduceerd. We hebben het over de update BERT.

BERT wie?

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dit is de naam waaronder Google zijn nieuwste algoritme-update heeft uitgerold, allereerst in het Engelstalige gebied en sinds eergisteren ook voor het Nederlands. Deze update is niet zomaar een update ‘tussen neus en lippen door’, maar wordt door Google zelf one of the biggest leaps forward in the history of Search genoemd. Het gaat om een update die duidelijk zijn stempel drukt op de zoekresultaten: in de Verenigde Staten heeft de update invloed op maar liefst 10% van alle zoekopdrachten.

Wat doet BERT?

Met de ‘transformers’ (de T in BERT) worden modellen bedoeld die de betekenis van woorden in zoekopdrachten interpreteren en daarbij rekening houden met hun verhouding tot alle andere woorden in de zoekopdracht, in plaats van dat de woorden los van elkaar verwerkt worden. Met de BERT update bekijkt Google zoekopdrachten dus in hun geheel en niet woord voor woord.

Google begrijpt ons steeds beter

Hoewel je zou denken dat Google het allemaal al wel eens een keer eerder heeft gezien, is 15% van de zoekopdrachten die we in Google doen, compleet nieuw voor Google.

In het dagelijks leven zondigen we natuurlijk sowieso nogal eens tegen de regels van de Nederlandse taal en zijn we daardoor niet altijd even makkelijk te begrijpen. Gelukkig zijn we als taalgebruikers getraind om niet alleen puur naar woorden te luisteren, maar ook nog andere factoren mee te nemen in ons interpretatieproces. Zo houden we (bewust, maar veelal onbewust) rekening met zaken als lichaamstaal en context.

Het probleem is: als we zoeken in Google, voeren we Google een stuk tekst zonder context en zonder lichaamstaal. En hoewel Google natuurlijk niet veel zou hebben aan iets als lichaamstaal, is het wel moeilijk om onze precieze bedoeling te achterhalen aan de hand van wat steekwoorden waarbij context ontbreekt.

Wat ons taalgebruik betreft maken we het Google vaak ook niet makkelijk: velen van ons gebruiken een heel specifiek ‘zoekmachinetaaltje’. Dat taaltje bestaat veelal uit steekwoorden of zinsneden. Het verband daartussen moet Google dan zelf maar uitzoeken.

En dit is waar BERT om de hoek komt kijken. Met BERT zet Google een flinke stap op het gebied van natural language processing (NLP). Ook voor voice search, dat steeds meer in opkomst is, is deze update een grote stap in de goede richting.

BERT in actie

Hier een voorbeeldje van BERT in actie bij een Engelstalige zoekopdracht:

We zien hier duidelijk dat BERT eerst niet goed begreep wat de vraag was: de zoeker wil voor iemand anders medicijnen ophalen bij de apotheek, of de zoeker wil een familielid of vriend vragen medicijnen voor hem af te halen. Eerst begreep Google alleen dat de zoeker medicijnen wilde ophalen bij de apotheek, en hij dacht daarom dat hij informatie moest geven over een recept dat je krijgt bij een huisarts voor een medicijn, waarna je het bij de apotheek kunt ophalen.

Na BERT begrijpt Google wel dat degene die googelt, wil weten of het toegestaan is om de medicijnen voor iemand anders af te halen. De titel van het eerste zoekresultaat is dan ook de vraag die de zoeker heeft gesteld, maar dan anders geformuleerd. Dit eerste zoekresultaat is het antwoord op de vraag van de zoeker, en dat is precies wat Google wil bereiken.

En wat heb ik aan BERT?

Als zoeker die antwoord zoekt op een zoekvraag

Heel simpel: door BERT gaat Google je beter begrijpen, omdat hij kijkt naar het verband tussen de woorden in je zoekopdracht. Zo past BERT perfect in de missie van Google. Google is namelijk altijd op zoek naar de zoekintentie van de gebruiker.

In principe doet de zoekmachine er alles aan om te functioneren als een soort drive-through van een fastfoodketen: je bestelt iets en je krijgt in sneltreinvaart precies datgene waarvoor je kwam. Je komt nooit voor verrassingen te staan, want je weet van tevoren dat je krijgt wat je wilt. Google wil op diezelfde manier verwachtingen waarmaken. Of je nu op zoek bent naar kattenfoto’s of naar een heldere uitleg van moeilijk wiskundig principe: Google is erop uit steeds de zoekintentie van je zoekopdracht te begrijpen en pijlsnel het juiste antwoord bovenaan te hebben staan in de resultaten.

BERT is een onderdeel in deze missie. Hoe preciezer Google onze zoekintentie kan interpreteren voor elke zoekopdracht die we invoeren, hoe sneller hij onze vraag kan beantwoorden en hoe beter Google doet waarvoor ‘ie bedoeld is.

Als bedrijf dat gevonden wil worden in Google

Wil je met je bedrijf goed gevonden worden in Google, dan speelt de content op je website een belangrijke rol. Die content geeft namelijk antwoord op de vragen die je bezoekers hebben. En dit is ook precies het doel dat Google nastreeft: antwoord geven op vragen van (be)zoekers.

BERT zorgt dat Google de vragen van zoekers nu nog beter begrijpt. Oftewel: als jij op je site een goed antwoord geeft op de vraag van zoekers, geeft Google jouw site graag een mooie plek op de zoekresultatenpagina. Op die manier werkt de BERT update dus in je voordeel als jij je kennis deelt op je website en zo kwalitatieve content biedt waarnaar zoekers op zoek zijn.

Als je goede content hebben, kun je Google verder helpen door een duidelijke context te creëren voor die content. Dit doe je door:

  • een duidelijke websitestructuur uit te denken;
  • een logische interne linkstructuur aan te leggen;
  • voor pagina’s te zorgen die snel laden zodat er geen kostbare crawltijd verloren gaat aan het laden van de pagina.

Naast content is ook linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO. Als SEO je allemaal te langzaam gaat en je direct bovenaan wilt staat in Google, kies dan voor adverteren in de zoekmachine, oftewel SEA.

SEO-specialisten helpen jou (en Google) graag een handje

Jij wilt gevonden worden in Google? Daar kan DoubleSmart voor zorgen! We houden de updates van Google nauwlettend in de gaten en worden er enthousiast van om je concurrent steeds weer te slim af te zijn. Verder zorgen we er natuurlijk voor dat we steeds scherp hebben waar jouw potentiële klanten naar zoeken, zodat we daarop kunnen inspelen.

We kunnen je op verschillende manieren helpen. Wil je bijvoorbeeld je linkbuilding uitbesteden of ben je op zoek naar goede content creatie of content marketing? Kom eens met ons babbelen of vraag naar ons gratis kansenonderzoek!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEO?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Remco Zuidbroek

Financieel- & HR manager

Deze financieel- & HR manager wordt enthousiast van commercieel te maken ideeën.