Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Zoekwoord is het woord dat een internetgebruiker invoert in een Zoekmachine zoals Google, met als doel een webpagina te vinden die antwoord geeft op de vraag of relevante informatie over een onderwerp verschaft. Een ander woord voor dit begrip is Zoekterm, het kunnen ook meerdere Zoekwoorden in Google of andere Search Engine zijn. Bij zowel SEO als voor SEA is het zoekvolume van belang, meer aanvragen betekent een groter potentieel bereik. Wat is Zoekwoord en hoe is zoeken op het internet veranderd in de loop der tijd?

Wat is Zoekwoord?

Wanneer je een woord invoert in Google of een andere Zoekmachine wordt dit een Zoekwoord genoemd. Een Zoekterm kan uit één of meerdere woorden bestaan die respectievelijk Short Tail of Long Tail Zoektermen genoemd worden. Door een opdracht in te voeren die begrijpelijk is voor het zoekalgoritme kan Google, Bing, Yahoo of een andere dienstverlener, worden relevante webpagina’s uit de zoekindex weergeven. Een meer specifieke opdracht zal ook een meer relevant resultaat opleveren.

Semantisch Zoeken en Kunstmatige Intelligentie

Google heeft in 2015 en 2020 twee ingrijpende aanpassingen gemaakt in het zoekalgoritme. RankBrain en BERT zijn twee zelflerende algoritmen die beide worden ingezet om de Zoekresultaten beter af te stemmen op het Zoekwoord of de Zoekterm. Zo is het mogelijk dat er in plaats van exact overeenkomende resultaten ook synoniemen en verwante opdrachten worden getoond. Het doel hiervan is een meer natuurlijke wijze van zoeken waarbij contextuele informatie zorgt voor een hogere kwaliteit zoekresultaten.

Toekomst van zoeken op het internet

Zoekmachine optimalisatie volgens beproefde methoden voldoet niet langer aan de huidige wijze van zoeken, in plaats van optimaliseren voor het zoekalgoritme moeten pagina’s geoptimaliseerd worden voor de personen die informatie zoeken. Daarnaast is Local Search van belang voor ondernemers met een fysiek pand, de toename in spraakgestuurd zoeken heeft ook invloed op de Zoekresultaten. Niet alleen zal de syntax bij gesproken Zoekopdrachten afwijken, er wordt ditmaal slechts één resultaat genoemd. Dit maakt SEO belangrijker dan ooit.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z