Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Social media is een interactieve vorm van computertechnologie die een laagdrempelige manier geeft om informatie te delen met een grote groep internetgebruikers. Naast privé personen wordt social media ook gebruikt door bedrijven en andere organisaties om informatie te delen en interactie tot stand te brengen. Wat is social media en hoe verschilt social media marketing van marketing via andere kanalen?

Definitie social media

Via de vele online social media diensten is het mogelijk om persoonlijke verhalen, interessante links naar andere pagina’s en commerciële boodschappen te delen met een groot publiek. De dienstverleners faciliteren de gebruikers om zelf content te creëren en te delen. Er zijn enorm veel social media diensten die naast overlappende functionaliteit ook unieke opties bieden. Populaire sociale media diensten zijn o.a.:

Overeenkomstige functies zijn bijvoorbeeld het maken van een persoonlijk profiel, communiceren met andere gebruikers, het delen van content, een waardering geven en andere leden volgen. Daarnaast proberen de verschillende diensten zich te onderscheiden door bijvoorbeeld een specifieke doelgroep aan te spreken (VK lijkt op Facebook maar dan voor Rusland), visuele informatie te delen (Instagram en Pinterest) of zakelijke relaties te onderhouden (LinkedIn).

Gratis in ruil voor data

Alle bekende social media diensten zijn gratis te gebruiken, het inkomstenmodel is vrijwel altijd gebruikersinformatie verzamelen. Zo kunnen adverteerders zeer gericht hun doelgroep bereiken via Facebook advertenties of LinkedIn advertenties. De inbreuk op privacy is een terugkerende kritiek op deze diensten, met name marktleider Facebook is het mikpunt van negatieve berichtgeving rondom schending van privacy.

Online marketing via social media

Een online strategie via social media kanalen wijkt af van normaal adverteren. De interactie met gebruikers is van groter belang, er ligt ook een veel grotere nadruk op persoonlijke aanbevelingen. Hierbij wordt vaak gebruikt gemaakt van zogenaamde “influencers” met een groot aantal volgers die producten en diensten aanprijzen. De grens tussen reclame en persoonlijke aanbevelingen is hierbij lang niet altijd duidelijk. Daarnaast helpen we je graag bij het uit handen nemen van Facebook adverteren, LinkedIn adverteren of Instagram adverteren.  

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z