/ leestijd 11 min.

Doelen instellen en conversie meten

  • CRO

Het grote voordeel van online marketing: “meten is weten!“. Zon 80% van de Nederlandse websites maken gebruik van Google Analytics. Toch hebben veel ondernemers nog niet in kaart wat er precies gebeurt op de website, waarom de bezoeker wel- of niet converteert.

Toch is dit cruciaal voor het succes van een website, want waar vallen verbeteringen te treffen en hoe renderen de lopende online marketing campagnes? Misschien presteren de Facebook Ads wel veel beter dan de advertenties in Google Adwords.

Wat wordt gezien als doel?

Iedere website of webshop heeft bepaalde doelen. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel mensen afgelopen woensdag het contactformulier hebben ingevuld? Of wil je meten hoeveel verkopen er zijn gedaan via de organische zoekresultaten van Google?

Het primaire doel zal vaak een offerte aanvraag of een directe verkoop zijn, maar ook het aanvragen van een quick-scan of een aanmelding voor de nieuwsbrief kan een doel zijn van een website.

Denk dus goed na over wat de doelen zijn van je website voordat we Google Analytics in gaan duiken.

Let op: Google verandert zo nu en dan de interface van Google Analytics. Mocht het zo zijn dat de screenshots niet geheel overeenkomen, geen paniek, de opties zullen vrijwel hetzelfde zijn.

Instellen van conversiedoelen

Conversiedoelen maken het mogelijk om te meten hoe goed je website of webshop presteert en voldoet aan bepaalde doelstellingen. Een conversie houdt in dat een bezoeker over is gegaan tot een bepaalde actie, bijvoorbeeld een offerte aanvraag of en aanschaffen van een product.

In de onderstaande stappen leg ik je graag uit hoe je binnen enkele minuten de belangrijkste doelen van je website instelt. Pak je Google Analytics account er vast bij zodat ik je er doorheen kan loodsen.

Stap 1. Doel configuratie

Ga naar: Beheerder => Selecteer het juiste account, de juiste property & dataweergave => In de laatste kolom kies je Doelen.

Klik op de button + Nieuw Doel om te starten met het aanmaken van een nieuw doel.

Google heeft een aantal standaard sjablonen waar je in vrij veel gevallen gebruik van kunt maken. Zelf kies ik in deze uitleg voor de optie Aangepast om je de belangrijkste mogelijkheden te laten zien maar voel je vrij zelf eens rond te klikken door de vooraf ingestelde sjablonen.

Klik op de button Volgende stap

Stap 2. Doelbeschrijving

In deze stap kunnen we het doel een naam geven. Hou er rekening mee dat je het doel een naam geeft zodat je gemakkelijk kunt zien om welk conversiepunt het gaat.

Vervolgens krijg je de keuze uit vier verschillende type doelen:

1.Bestemming
Het type Bestemming is gebaseerd op het bezoek aan een bepaalde pagina. Bijvoorbeeld een bedankpagina na het invullen van een contactformulier of de downloadpagina van het aanvragen van een brochure. Binnen dit doel is het mogelijk een trechter in te stellen waarbij de stappen van de bezoeker kunnen worden opgenomen, hier kom ik later in dit artikel nog op terug.

2.Duur
Zodra de bezoeker een bepaalde tijd op de website blijft is het doel behaald, zo kun je bijvoorbeeld meten hoe geïnteresseerd bepaalde bezoekers zijn.

3.Pagina’s/schermen per bezoek
Bij dit type kun je aangeven na hoeveel pagina’s een conversiedoel behaald is. Zo kun je goed de activiteit op de website meten en hieruit opmaken hoe betrokken de bezoekers zijn.

4.Gebeurtenis
Hierbij is het mogelijk een bepaalde gebeurtenis op de website te meten. Bijvoorbeeld het klikken op een bepaalde button. Om gebruik te maken van Event tracking moet je gebruik maken van een bepaalde code. Meer informatie vind je op deze pagina van Google.

Stap 3. Doeldetails

Bestemming

Als je hebt gekozen voor de optie Bestemming moet je achterhalen wat de URL is van de bedankpagina. De pagina waar de bezoeker op terecht komt zodra de conversie heeft plaats gevonden.

Er zijn meerdere manieren hoe de doel URL door Google Analytics wordt herkend:

  • Gelijk aan: Deze optie houdt in dat Analytics alleen de overeenkomst ziet tussen een exacte overeenkomst van de URL
  • Begint met: Hiermee zal Analytics niet alleen de exacte match zien als doel, maar ook de pagina’s die beginnen met de ingevoerde URL. Maakt de website dus gebruik van dynamische parameters? Voer dan het statische gedeelte van de URL in. Stel dat bezoeker A bijvoorbeeld http://www.uwdomein.nl/contactaanvraag.html?aanvraag1 te zien krijgt en bezoeker B http://www.uwdomein.nl/contactaanvraag.html?aanvraag2 dan voer je het gedeelte /contactaanvraag.html in als bestemming.
  • Reguliere expressie zoeken: Het zou kunnen dat de bedank-URL per aanvraag of aankoop geheel verschilt. In dit geval moet je met een reguliere expressie gaan werken.
    Duur & Paginas per bezoek

Duur & Paginas per bezoek

Wil je meten hoe betrokken de bezoekers zijn bij de website? Dan maak je gebruik van de typen Duur of Pagina’s/schermen per bezoek. Bij deze typen kun je aangeven hoelang de bezoeker op de website is geweest en hoeveel pagina’s ze minstens bezocht moeten hebben.

Gebeurtenis

Als je gebruik wilt maken van Event tracking kan je gebruik maken van het doeltype Gebeurtenis. Ook bij dit type krijg je de mogelijkheid te kiezen tussen verschillende opties om je doel URL te definiëren, dit komt overeen met de opties die gebruikt worden bij Bestemming.

Elk doel kan worden opgedeeld in verschillende categorieën, acties labels en waardes. Geef deze waardes duidelijke en herkenbare namen zodat ook je collega’s eenvoudig kunnen herkennen wat dit doel inhoud.

Als je gebruik wilt maken van dit doeltype moet je Event tracking implementeren op je website.

Het is bij ieder doeltype mogelijk waardes toe te kennen. Ons advies is om alleen waardes in te stellen voor doelen waarvan je een precieze waarde weet of kan uitrekenen. Is je klantwaarde bijvoorbeeld 100,- en wordt 5% van je contactaanvragen daadwerkelijk klant is de waarde van een conversie 5,-.

Mocht je niet zeker zijn van de precieze waarde van een doel raden we je aan deze optie niet te gebruiken aangezien de resultaten dan nergens op gebaseerd zijn.

Stap 5. Trechters instellen

Alleen voor het doeltype Bestemming is het mogelijk trechters in te stellen. Door middel van trechters is het mogelijk om aan te geven welke stappen bezoekers moeten doorlopen voordat ze een bestemmingspagina hebben bereikt.

Door trechters te gebruiken krijg je inzicht waar de bezoekers afhaken en waar de precieze knelpunten zitten van een website of webshop. Deze informatie kan je allemaal gebruiken om de website te optimaliseren voor conversie.

De bestemmingspagina is geen stap binnen je trechter maar dient als daadwerkelijke bestemming en dus automatisch als laatste stap.

Bij de stappen kun je aangeven of de betreffende stap vereist is, zodra een stap vereist is moet de bezoeker de stap voltooid hebben om mee te tellen als conversie.

Stap 6. Doel verifiëren

Om te kijken of alles correct is ingesteld kun je op basis van de afgelopen 7 dagen het doel veriëfiren. Als de doelen juist zijn ingesteld kan je klikken op de button Doel maken.

Je doel is aangemaakt!

Gefeliciteerd, je doel is aangemaakt en je kunt nu wachten tot de eerste conversies worden weergegeven in je Analytics account. Je hebt een nieuwe schat van informatie toegevoegd aan je website. Het kan je helpen de conversie van je website te optimaliseren en meer rendement te behalen met je bestaande online marketing campagnes zoals zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren of andere marketing activiteiten.

Door trechters te gebruiken krijg je inzicht waar de bezoekers afhaken en waar de precieze knelpunten zitten van een website of webshop. Deze informatie kan je allemaal gebruiken om de website te optimaliseren voor conversie.

De bestemmingspagina is geen stap binnen je trechter maar dient als daadwerkelijke bestemming en dus automatisch als laatste stap.

Bij de stappen kun je aangeven of de betreffende stap vereist is, zodra een stap vereist is moet de bezoeker de stap voltooid hebben om mee te tellen als conversie.

Meer weten over CRO?

We hebben een hele CRO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze CRO experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.