De meest recente cijfers laten zelfs zien dat het aantal Nederlandse Facebookgebruikers al jaren boven de tien miljoen ligt. Met andere woorden: een enorme vijver om in te vissen. Het is dan ook niet vreemd dat social media marketing een steeds belangrijkere rol gaat spelen binnen online marketing. Wil je als ondernemer zo veel mogelijk uit je online marketing halen? Dan is een zakelijke Facebookpagina onmisbaar.

Met een Facebookpagina heb je tal van mogelijkheden om jouw (potentiële) doelgroep te bereiken. Dit kan organisch, maar ook betaald. Organische berichten zijn laagdrempelige en gratis posts die alle volgers van jouw pagina te zien krijgen in hun Facebookfeed. Betaalde posts zijn er in de vorm van advertenties, die ook op de tijdlijn van niet-volgers vertoond worden.

Om kennis te maken met alle aspecten die dit sociale medium te bieden heeft en om je deskundigheid te kunnen laten erkennen, is het Facebook Blueprint programma in het leven geroepen. Als advertising specialist bij DoubleSmart heb ik onlangs mijn certificering gehaald en daarom vertel ik je in deze blog wat meer over het hoe en wat van Blueprint.

Wat is Facebook Blueprint?

Het Facebook Blueprint programma is een online leeromgeving om meer kennis op te doen over Facebook en alle mogelijkheden die het platform biedt voor zakelijke doeleinden.

Het Blueprint programma bestaat uit twee delen. Aan de ene kant heb je de gratis online lesstof. Facebook biedt tal van gratis cursussen aan. Deze variëren van de basisbeginselen over het platform tot uitgebreide kennis over Facebook adverteren. Aan de andere kant heb je de Blueprint certificeringen. Deze zijn bedoeld om jezelf te onderscheiden binnen verschillende onderdelen van Facebook marketing.

Blueprint cursussen

Wanneer je wilt starten met het adverteren op Facebook, zonder enige online marketing ervaring, is het verstandig om de gratis Blueprint cursussen te volgen. Deze nemen je mee in de wereld van Facebook, alle producten die hieronder vallen (zoals Instagram) en het adverteren binnen deze platformen.

De cursussen beginnen helemaal vanaf de basis, zodat echt alle informatie beschikbaar is voor iedereen. De eerste cursus behandelt bijvoorbeeld het aanmaken van een pagina. Je klikt gemakkelijk door de verschillende cursussen heen, die zijn opgebouwd uit teksten en videomateriaal.

Blueprint certificeringen

Wanneer je als marketeer een accreditatie binnen jouw vakgebied wilt halen, is een Blueprint certificering een goede optie. Met de certificeringsexamens van Facebook Blueprint onderscheid je jezelf op het gebied van Facebook marketing. Je verbreedt niet alleen je kennis, maar de officiële certificering staat ook nog eens goed op je cv. De certificeringen zijn twee jaar lang geldig.

Er zijn negen verschillende certificeringen, die onderverdeeld zijn in drie categorieën: associate, professional en developer. De associate examens zijn voor de beginnende marketeer en de professional examens voor (je raadt het al) de gevorderde marketeer. Naast certificeringen voor marketeers heeft Facebook ook aanbod voor developers. Hier gaat het om de technische aspecten die bij Facebook marketing komen kijken.

In het kort wordt er bij de examens de volgende inhoud getoetst:

  • Associate Blueprint examens: hier leer je de basis van het aanmaken van een Facebookpagina en Business Manager (een tool waarmee je alle Facebookgerelateerde zaken bij elkaar brengt). Ook leer je meer over de mogelijkheden van het adverteren binnen Facebook.
  • Professional Blueprint examens: op het tweede niveau leer je om waardevolle inzichten uit advertenties te halen en deze om te zetten in marketingaanbevelingen die aansluiten bij je bedrijfsdoelstellingen.
  • Developer Blueprint examens: speciaal voor webdevelopers kun je met deze examens alle technische aspecten leren om websitedata te combineren met data uit Facebook advertenties.

Het Facebook Blueprint examen afleggen

In de online leeromgeving van Facebook kun je ver van tevoren al een examendatum en -tijdstip inplannen. Dat inplannen is nodig omdat Facebook de certificeringen heel serieus neemt en dus een supervisor inschakelt om jou tijdens het examen in de gaten te houden. Per dag zijn er gelukkig genoeg examenmomenten waarop je je kunt inschrijven, dus het zal niet snel voorkomen dat jouw ideale tijdstip om een examen af te leggen niet beschikbaar is.

Eenmaal aangemeld voor een datum en tijdstip heb je voor jezelf een deadline staan, wat voor mij een goede stok achter de deur was om met de stof aan de slag te gaan. Enkele dagen voor het examen wordt het mogelijk om een gratis oefenexamen te doen. Aan de hand van 30 vragen raak je bekend met de examenstof en vraagstellingen.

Op de dag zelf was het alsof ik weer even terug was in de schoolbanken. Je gaat er goed voor zitten en sluit je even helemaal af van de buitenwereld. Deur op slot, leeg bureau en geen telefoon in de buurt. Wanneer je inlogt, komen er instructies op het scherm voordat het examen van start kan. Eerst wordt gevraagd om een identiteitsbewijs en vervolgens wordt er via de webcam en microfoon van je laptop beoordeeld of je daadwerkelijk helemaal alleen in de ruimte bent en geen spiekbriefjes hebt verstopt. Afkijken tijdens het examen is dus absoluut niet de bedoeling.

Na het beantwoorden van alle vragen krijg je een voorlopige examenuitslag op je beeldscherm te zien, uitgedrukt met een score tussen de 300 en 1000. Is de score 700 of hoger? Gefeliciteerd, dan ben je geslaagd! Binnen een dag ontvang je via de mail de definitieve uitslag en je digitale Blueprint badge. Je bent nu officieel Blueprint gecertificeerd!

De waarde van een Blueprint certificering

Wanneer je Blueprint gecertificeerd bent, heb je aangetoond dat je bepaalde skills onder de knie hebt die waardevol zijn voor professionele Facebook marketing. Het is een certificaat met aanzien, want de badges worden niet aan Jan en alleman uitgedeeld. Je moet bijvoorbeeld betalen om deel te nemen, afkijken tijdens het examen wordt onmogelijk gemaakt en er wordt streng gecontroleerd op geldige legitimatie. Door deze strikte voorwaarden is een Blueprint certificaat verre van betekenisloos en heeft het een hoge waarde.

Wij zijn een Facebook Blueprint Certified bureau!

DoubleSmart is een Facebook Blueprint Certified bureau. Dat betekent dat er bij ons werknemers in dienst zijn die Blueprint gecertificeerd zijn (zoals ik, dus). We vinden het belangrijk dat onze specialisten certificeringen (kunnen) behalen, omdat we daarmee laten zien dat we ons vak serieus nemen.

Als je je social media marketing uitbesteedt aan een Facebook Certified bureau, weet je zeker dat je in zee gaat met specialisten die weten waar ze mee bezig zijn. Onze social specialisten kennen Facebook als marketingkanaal van binnen en van buiten. Door onze jarenlange ervaring kunnen we je ook voorzien van gedegen strategisch advies.

Dus heb je zin om met je Facebook marketing uit te besteden en naar de volgende versnelling te gaan? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen!

Meer weten over Facebook Blueprint?
Facebook Blueprint Facebook Blueprint