Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Engagement als SEO term staat voor de betrokkenheid die een bezoeker heeft met het zoekresultaat, de pagina of een volledige website. Er zijn diverse meetpunten die de betrokkenheid bepalen. Wat is engagement en hoe kun je dit meten?

Definitie engagement

In tegenstelling tot veel meetpunten om de kwaliteit van informatie voor internetgebruikers te bepalen, is engagement niet één specifiek onderwerp maar een combinatie van diverse factoren. Ze dragen allemaal bij aan een kwalitatief goede ervaring voor de bezoeker. Dit zijn enkele voorbeelden van meetpunten:

  • Meer kliks op een zoekresultaat betekent dat de link overeenkomt met de behoefte van de personen die specifieke informatie zoeken.
  • Hoe lager de bounce rate, hoe beter de engagement over het algemeen zal zijn. Het zoekresultaat moet daadwerkelijk overeenkomen met de informatie op de pagina.
  • Het aantal pagina’s dat per sessie bezocht wordt, dit kan duiden op een hoge interesse van de bezoeker. Het kan ook betekenen dat er te veel kliks nodig zijn om de bestemming te vinden.
  • Meestal betekent een langere sessieduur ook een hogere engagement. Maar dat is niet altijd zo, denk aan een website die onduidelijk te navigeren is voor de bezoeker.

In praktijk is engagement niet zomaar een objectieve opsomming van cijfers, een grondige analyse van de resultaten biedt meer inzicht.

Waarom is engagement van belang voor SEO?

Google werkt op basis van een algoritme die de relevantie bepaalt van een resultaat met een zoekopdracht. Wanneer een pagina of website goed aansluit bij de zoekopdracht zal de engagement van de gebruiker hoger liggen. Om ervoor te zorgen dat zoekmachines optimaal functioneren moet het algoritme dus rekening houden met de betrokkenheid van bezoekers. SEO specialisten weten precies hoe zij in kunnen spelen op de doelgroep en Google tegelijk. Ook na grote updates in het algoritme blijft de aandacht van een bezoeker ten opzichte van de zoekresultaten van groot belang, het is daarom essentieel om zoveel mogelijk meetpunten in de engagement te optimaliseren. En dat gaat veel verder dan hoog scoren in de zoekresultaten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z