Hieronder lees je alles wat je moet weten over zoekvolumes.
Het zoekvolume geeft aan hoeveel naar een zoekwoord wordt gezocht in een bepaald tijdsbestek. Daarmee geeft zoekvolume dus een indicatie van hoeveel verkeer een bepaalde zoekterm voor jouw website kan opleveren.
SEO-specialisten kijken bijvoorbeeld naar gemiddelde zoekvolumes over een vaste periode (meestal het aantal zoekopdrachten per maand). Dit vertelt hen hoe populair die term is en hoe interessant het dus is om op dat zoekwoord te ranken. In combinatie met een analyse van de mate van concurrentie voor die termen, helpt dit de specialisten om zoekwoorden te kiezen met de meeste potentie voor een bezoeker, lead of conversie.
Het is belangrijk om te beseffen dat zoekvolume altijd een schatting is en dat geen enkele tool het zoekvolume precies kan voorspellen. Gebruik zoekvolumes dus alleen om een idee te krijgen hoe populair een bepaalde zoekterm is. Een hoog zoekvolume is geen garantie voor veel bezoekers.
Laat je omgekeerd ook niet ontmoedigen door een laag zoekvolume: er zijn voldoende voorbeelden van termen die volgens zoekvolume checks nauwelijks verkeer zouden moeten opleveren, maar die in de praktijk bergen nieuwe bezoekers opleveren.
Ook is het goed om rekening te houden met iets dat seasonality heet, oftewel seizoen gebondenheid. Sommige termen kennen een zoekvolume dat in bepaalde periodes omhoog schiet, maar dat in andere maanden nauwelijks gebruikt wordt. Denk aan “kerstcadeau voor hem” of “airconditioning”.
Het is dus belangrijk om een beeld te hebben van de zoekvolumes op verschillende zoekopdrachten. Zodoende weet je waar jouw inspanningen en marketingbudgetten het beste besteed zijn.
Maar hoe check je het zoekvolume op de zoekwoorden die voor jouw website mogelijk interessant zijn?
Er zijn verschillende tools die je hierbij kunt gebruiken. Zoals we hierboven al aanstipte is het belangrijk om te onthouden dat deze tools alleen een indicatie kunnen geven, maar het zoekvolume nooit volledig kunnen voorspellen.
Er zijn verschillende tools in de markt, waarvan de prijzen behoorlijk op kunnen lopen. Ideaal wanneer je echt de diepte in wilt met je zoekwoordonderzoek , maar voor veel projecten een te kostbare investering. Gelukkig zijn er ook gratis tools waarmee je een heel goed idee kunt krijgen van de zoekvolumes op jouw termen.
Gratis zoekvolume checken kun je bijvoorbeeld met:
Daarnaast kun je Google Trends gebruiken om te ontdekken of een zoekterm nog de moeite waard is, of al over zijn hoogtepunt heen is. Een goed voorbeeld is de fidget spinner, die een korte periode een gigantische hype was waar veel op werd gezocht. Inmiddels is de trend weer vrijwel terug waar hij begon, toen nog niemand überhaupt van fidget spinners had gehoord.
Natuurlijk zijn er ook de nodige betaalde tools die je kunt gebruiken om zoekvolumes te controleren. Die werken vrijwel altijd op basis van een maandabonnement. Dat is natuurlijk een nadeel wanneer je gewoon een keer zoekvolumes wilt checken, bijvoorbeeld bij een marktonderzoek naar de potentie om rondom een bepaald onderwerp een website te starten.
Een voordeel van deze tools is wel dat je er vaak nog veel meer informatie uit kunt halen dan zoekvolumes alleen. Zo vertellen ze je vaak ook de concurrentie, helpen ze je om het laaghangende fruit te signaleren en nog veel meer.
Bovendien kun je Ahrefs gebruiken om te spioneren bij je concurrenten. Door hun URL in te voeren krijg je namelijk een overzicht van alle zoekwoorden waar zij op ranken, met direct ook een indicatie van het zoekvolume en zelfs hoeveel organische bezoekers hen dat naar schatting oplevert. Op die manier kun je dus de meest lucratieve zoektermen van je concurrentie “kapen” door daar zelf een nóg beter stuk content voor te schrijven.
Je hebt nu een aantal manieren geleerd om het zoekvolume van een bepaalde zoekterm te achterhalen. Dit kan je helpen in het bepalen van jouw SEO-strategie, zodat jij je inspanningen steekt in het schrijven van content rondom populaire zoekwoorden.
Zoals we hebben laten zien is zoekvolume echter ook niet zaligmakend. Het blijft immers een indicatie en geen garantie van hoeveel bezoekers een nummer één positie jou op kan leveren. Bovendien is het vaak zonde om een zoekterm al te snel af te wijzen vanwege een laag zoekvolume: wanneer ook de concurrentie ook laag is kan het zomaar toch een mooie stroom organische bezoekers opleveren.
Gebruik zoekvolumes dus als een verrijking voor jouw zoekwoordonderzoek, maar staar je er niet blind op. Dan maak je goede keuzes voor een solide SEO-strategie.
Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!