Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Zoekvolume staat voor een aantal zoekopdrachten dat wordt ingevoerd voor een specifiek zoekwoord of zoekterm. Dit wordt in zoekopdrachten per tijdvak weergeven, bijvoorbeeld een maand. Het is slechts één meetpunt dat wordt gebruikt bij zoekmachine optimalisatie en voor zoekmachine adverteren. Wat is zoekvolume en hoe kan deze informatie gebruikt worden bij een online marketing strategie?

Definitie zoekvolume

Wanneer je damesschoenen verkoopt zou je kunt adverteren op het zoekwoord ‘schoenen’ of het woord ‘damesschoenen’. Waarschijnlijk zal het zoekvolume voor ‘schoenen’ hoger liggen, omdat deze zoekopdracht een veel grotere doelgroep aanspreekt. Aan de andere kant heb je als verkoper van damesschoenen niets aan klanten die op zoek zijn naar herenschoenen of kinderschoenen. Zoekvolume is daarmee slechts één meetpunt die op zichzelf nog niet zoveel waarde heeft.

Waarde van zoekvolume

Hoewel de waarde nog niet helder is, is dat wel het geval voor de kosten bij zoekmachine advertenties. Meer zoekopdrachten betekent ook hogere kosten bij adverteren. Om het advertentiebudget zo ver mogelijk te spreiden kiezen met name kleinere ondernemers ervoor om op langere zoektermen te adverteren met een lager zoekvolume. Dan liggen de kosten aanzienlijk lager, maar de conversie ligt vaak juist hoger. Dat komt omdat de mensen die met de zoekopdracht ‘rode damesschoenen in Amstelveen’ heel gericht op zoek zijn naar een specifiek product dat te koop is op een specifieke locatie.

De kosten voor minder populaire zoektermen liggen lager omdat het zoekvolume ook lager ligt, maar de kans op doorklikken en een conversie bij weergave ligt daarentegen hoger.

Balans tussen zoekvolume en conversie

Hoe langer een longtail zoekopdracht wordt, hoe lager het zoekvolume zal zijn, maar de kans op conversie ligt hoger. Het is een kwestie van de juiste balans zien te vinden om zoveel mogelijk potentiële klanten aan te trekken. op basis van zo min mogelijk advertentiekosten.

Op basis van het zoekvolume kan de populariteit van een zoekopdracht worden bepaald, toch staat dit niet automatisch voor een commercieel succesvol zoekwoord.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z