/ leestijd 11 min.

Mijn eerste stappen naar groei in de online marketing wereld

  • Social media

Wil jij weten hoe het is om stage te lopen bij DoubleSmart? Of ben je benieuwd hoe DoubleSmart als bedrijf is? Mijn naam is Max Tuinenburg en sinds september werk ik als Social stagiair bij DoubleSmart. Een stageperiode maakt bijna iedere student mee. Toch blijft het lastig om een stagebedrijf te vinden dat bij jou past. Mijn doel van mijn afstudeerstage was het ontdekken van de onlinemarketingwereld en hier meer kennis over opdoen. In deze blog vertel ik hoe mijn stage tot nu toe verloopt en wat ik van DoubleSmart vind.

Waarom solliciteerde ik bij DoubleSmart?

Toen ik op zoek ging naar een stage, was het voor mij al snel duidelijk dat ik iets wilde doen bij een online marketing bureau. Op dit moment is online marketing slechts een klein onderdeel van mijn opleiding Commerciële Economie. Dit is erg zonde, gezien de groei die deze markt doormaakt. Mijn nieuwsgierigheid naar online marketing kwam voort uit alle advertenties die je steeds vaker voorbij ziet komen en de creativiteit die hierin terugkomt. Dit, in combinatie met de groeiende vraag naar online marketeers, zorgde ervoor dat ik hier meer over te weten wilde komen. Ook wilde ik ontdekken of dit de richting was die ik op wilde gaan na het afronden van mijn studie.

Zodoende startte ik mijn zoektocht naar een leuk bedrijf om mijn afstudeeropdracht te kunnen uitvoeren. DoubleSmart kwam al snel naar voren op Google als online marketing bureau (zal vast door die SEO-toppers komen). Na het bekijken van de website, klantcases en socials, kreeg ik de indruk dat DoubleSmart een online marketing bureau is dat kennis van zaken heeft. Daarnaast had ik het idee dat er een gezellige sfeer hangt in het team. Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd dit beeld bevestigd. Ik had een leuk gesprek met mijn stagebegeleider en de andere werknemers die ik zag bij binnenkomst. Dit enthousiasmeerde mij nog meer. Gelukkig mocht ik dan ook in september beginnen als Social stagiair bij DoubleSmart

Wat voor bedrijf is DoubleSmart?

Tijdens mijn eerste dagen was ik vooral bezig met iedereen leren kennen en het ontdekken van de bedrijfscultuur. Het viel mij direct op dat DoubleSmart een vrij jong team heeft waar ik goed tussen zou passen. Veel collega’s delen mijn voorliefde voor voetbal en dit was dan ook meteen gespreksstof tijdens het eerste contact. Er heerst een goede werksfeer met een platte organisatiestructuur. Je kunt ook als stagiair op iedereen afstappen, vragen stellen en fouten maken. Er is altijd wel iets te doen en ik heb het gevoel dat ik word gewaardeerd voor het werk dat ik doe.

Naast hard werken, is er gelukkig ook vaak tijd voor een lolletje. Niemand is te beroerd om even een praatje te maken tussen het werken door. Zo blijven we op de hoogte van elkaars weekendplannen en weet je altijd waar de leukste feestjes te vinden zijn. Na het harden werken, luiden we op vrijdagmiddag om 5 uur het weekend in onder het genot van een borreltje.

Hoe is het om stage te lopen bij DoubleSmart?

Bij DoubleSmart micro-managen ze me niet, maar ben ik vrij in het uitvoeren van de gegeven opdrachten. Mocht ik iets niet helemaal snappen of tussendoor wat feedback nodig hebben, dan kan ik altijd terecht bij een van de medewerkers. Ik leerde hierdoor snel nieuwe dingen en ik voelde me daadwerkelijk onderdeel van het team.

Gedurende de eerste weken gingen mijn collega’s na welke werkzaamheden ze bij mij konden neerleggen. Hierbij werd er rekening gehouden met de moeilijkheid en mijn kennis op dat moment. Naarmate ik meer kennis kreeg van verschillende projecten, breidden de werkzaamheden steeds verder uit. Het team hield ook rekening met mijn voorkeuren. Dit zorgt ervoor dat ik, ondanks de langere dagen die ik maak, tot nu toe nog elke dag met plezier naar mijn werk ga.

Ook viel mij op dat alle medewerkers meedenken over hoe ik mij het beste kan ontwikkelen gedurende mijn stageperiode. Hierdoor krijg je meer van de organisatie en activiteiten te zien dan als je alleen met je stagebegeleider meekijkt. Dit zorgt ervoor dat je de organisatie niet slechts vanuit één oogpunt ziet. Ik heb zo ook kunnen leren over de specialiteiten van de verschillende specialisten van DoubleSmart.

Uitjes en andere activiteiten

De specialisten van DoubleSmart zorgen niet alleen voor groei voor hun klanten. Ze besteden ook veel aandacht aan de groei van de specialisten zelf. Hierbij kun je denken aan cursussen, workshops en uitjes.

Ik nam ook deel aan een aantal van deze uitjes. Zo werd er eind september een voetbaltoernooi georganiseerd waar DoubleSmart aan meedeed. Als echte voetbalfanaat had ik hier wel zin in! Zo kon ik mezelf gelijk van mijn goede kant laten zien. Dit was een leuke manier om kennis te maken met de collega’s die ik nog niet veel had gesproken in mijn eerste weken. Het toernooi verliep met een spanning die vergelijkbaar is met de ontknoping van het formule 1-seizoen. Dankzij onze inzet en tactisch ingestelde specialisten bereikten we de halve finale, met ongeloof van de al gedouchte spelers. Helaas zagen wij de winst alsnog aan ons voorbij glippen. Het mislopen van de beker stond gelukkig niet in de weg bij de zeer gezellige avond die volgde.

Een week later was het alweer tijd voor het volgende uitje. Je zou kunnen zeggen dat ik op het juiste moment ben begonnen. Ieder kwartaal is er een kwartaalthema, waarbij er een beloning is voor bepaalde doelen die DoubleSmart wil behalen. Deze doelen richten zich op het verbeteren van de organisatie. Tijdens de eerste stagemaanden was het doel om meer met elkaar mee te kijken. Zo konden we een beter beeld krijgen van elkaars werkzaamheden en er uiteindelijk ook iets van leren. Eind september zat het kwartaal erop. DoubleSmart ging na of het doel gehaald was en *tromgeroffel* dit was gelukt! De beloning was met z’n allen lasergamen en eten bij het gezellige Strandpaviljoen De Vrijheid in Gouda. Als afsluiter deden we zelfs nog een dansje in het centrum van Gouda.

Kennismaken met de wereld van online marketing

Zoals al eerder gezegd, was er tijdens mijn studie helaas weinig aandacht voor online marketing. Dit zorgde ervoor dat ik met relatief weinig kennis op dit gebied begon bij DoubleSmart. Ik werkte wel eerder met online marketing in een eerdere stage, maar dit was veel te weinig om direct goed aan de slag te kunnen. Daarom stonden mijn eerste weken vooral in het teken van het meekijken met en het meehelpen van de specialisten van DoubleSmart.

Social media

De afdeling waar ik stage loop is Social Media. Wat ik voornamelijk doe is het schrijven van advertenties en het in kaart brengen van doelgroepen voor de klanten waarvoor dit nodig is. Deze advertenties worden hierna getoond op alle kanalen die gelinkt zijn aan Facebook (tegenwoordig Meta genaamd). Hiernaast ben ik betrokken bij strategische keuzes die gemaakt worden over de accounts. Ook kan ik zelf met voorstellen komen om veranderingen aan te brengen.

Het meest interessant aan het begin van mijn stageperiode, vond ik om te zien hoe een klanttraject van a tot z in zijn werk gaat. Ik heb inmiddels al redelijk wat nieuwe klanten mogen meemaken en helpen van de kick-off tot en met de livegang. Op dit moment vind ik het volgen van de accounts het leukste om te doen. Omdat je live kunt volgen welke van jouw teksten het goed doen en via welke afbeelding mensen producten kopen, zie je direct of jouw werk ook écht aanslaat. Daarom kijk ik vaak op maandagochtend even naar een aantal accounts waar ik aan heb gewerkt om de resultaten van het weekend te zien. Dit geeft je weer genoeg motivatie om die maandagdip te overwinnen.

SEA & SEO

Om wat meer kennis op te doen over de andere onderdelen van online marketing die DoubleSmart te bieden heeft, kreeg ik vanaf november ook de mogelijkheid om mee te lopen op de SEA-afdeling. Deze kans heb ik gelijk gegrepen en ik mocht me gaan verdiepen in de wereld van Google Ads. Hierdoor ben ik beter gaan begrijpen wat de mogelijkheden zijn van het combineren van de verschillende kanalen. Ook bij de SEO-afdeling liep ik even langs om te kijken hoe dingen daar in zijn werk gaan. Naast het schrijven van een aantal blogs, zal ik in mijn stage niet veel meewerken op deze afdeling. Door het meekijken op andere afdelingen, kan ik voor mezelf een goed beeld vormen van wat online marketing inhoudt en of het is wat ik me ervan had voorgesteld.

De definitie van een stage is namelijk wat mij betreft: ervaring opdoen over hoe het er in de praktijk aan toegaat en de mogelijkheid hebben om zelf aan de knoppen te kunnen draaien. Nu ik een goed beeld heb van de praktijk, kan ik later een betere keuze maken over hoe ik mijn loopbaan wil gaan vormgeven.

Een competitieve organisatie

Wat mij tijdens de eerste weken ook opviel aan DoubleSmart, is dat iedereen strategisch meedenkt met klanten om uiteindelijk het beste resultaat te behalen. Dit resulteert af en toe in een onderlinge strijd tussen het SEO- en SEA-team over wie de beste resultaten behaalt.

De wil om de beste te zijn – uiteraard wel met een lach – komt het beste tot uiting in één van de traditionele DoubleSmart-werkvloeractiviteiten. Hier werd ik vanaf het moment dat ik begon met mijn stage voor gewaarschuwd en het viel niet mee in mijn eerste weken.

Voor een stagiair begint het spannendste gedeelte van de dag namelijk om 12:30 uur – wanneer het pauze is we gezamenlijk eten aan de grote tafel. De lunch zelf is niet zo spannend, behalve natuurlijk wanneer we op ‘Knaks-vrijdag’ kijken of er wel écht 11 knakworsten in het blik zitten. Nee, de spanning begint na de lunch. Het is traditie bij DoubleSmart om na de lunch de strijd aan te gaan met elkaar tijdens een potje tafelvoetbal. Iedereen wordt dan opeens superfanatiek. Logisch eigenlijk, want bij verlies moet je onder de tafel kruipen (bij 10-0 verlies of een eigen doelpunt)! En geloof me, dit is een regel waar je je écht aan moet houden. Uiteindelijk is het een leuke en goede uitlaatklep om even te ontspannen en lol te hebben met elkaar.

Zou ik DoubleSmart aanraden als bedrijf?

Absoluut! Als je graag een stage wil doen in online marketing is DoubleSmart dé plek waar je moet zijn. Ik leer hier veel over de verschillende aspecten van online marketing en hoop dat de komende tijd nog te blijven doen.

Ook goed om te weten: mochten er studenten zijn die Gouda té ver weg vinden: DoubleSmart zit vlakbij het Centraal Station (op ongeveer 5 minuten loopafstand). Vanuit de Randstad is het dus perfect te bereiken met je studenten-ov.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele socialmediakennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze socialmedia-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Max Tuinenburg

Social ads- en CRO-specialist

Gaat altijd minimaal tot de Max en is een ster in kleine feitjes onthouden. Dé eigenschappen die hem maken tot de ultieme social ads-specialist en CRO-specialist.