Google Pagespeed Insights geeft inzicht in de snelheid van webpagina’s op desktop PC’s en mobiele apparaten met als doel de laadtijden van websites te minimaliseren. Op basis van prestaties in de praktijk wordt de pagina in de categorie snel, langzaam of gemiddeld geplaatst. Wat is Google Pagespeed Insights en welke informatie kun je hier als webdesigner uit halen?
Hoe sneller een webpagina laadt hoe groter de kans dat een bezoeker op de pagina blijft. Wanneer laden te lang duurt zal de gebruiker snel afhaken. Met Google Pagespeed Insights kun je bepalen of een website snel laadt op verschillende systemen. Door inzicht te krijgen in de laadtijd van de website kan je, indien nodig, conversie optimalisatie toepassen. De snelheid wordt vergeleken met alle pagina’s die zijn getest in de Chrome User Experience Report, vervolgens wordt de website in één van deze drie categorieën ingedeeld:
Op basis van deze drie categorieën wordt een algemene snelheid score toegekend.
Alleen de snelheid van laden zegt niet alles, er wordt rekening gehouden met de Best Practices ofwel de algemene richtlijnen voor prestaties bij het laden. Deze score wordt uitgedrukt in een getal tussen 0 en 100. Er wordt onderscheid gemaakt in laadtijd van het direct zichtbare deel van de pagina en het onderliggende deel. De score wordt ook weer ingedeeld in drie categorieën:
Snelheid telt, met Google Pagespeed Insights kun je een website optimaliseren voor de bezoekers. Ook zorgt een snelle laadtijd van de website voor zoekmachine optimalisatie, Google geeft namelijk voorkeur aan snelle websites.