/ leestijd 5 min.

Gebruik een conversie goal tree voor e-commerce en website optimalisatie

Stijn en Jessica achter bureau
  • CRO

Een conversie goal tree kan je helpen om meer grip te krijgen op de optimalisatie van je website. Met dit model breng je namelijk in beeld welke doelen je wilt bereiken en hoe ze elkaar beïnvloeden. Dat helpt je om de juiste stappen eerst te zetten en je website op een logische manier te optimaliseren.

Ontdek de logica achter de goal tree en hoe jij hem zelf kunt inzetten om de belangrijkste doelen met je website dichterbij te brengen.

Wat is een goal tree?

Een goal tree is een schema dat een grote doelstelling opdeelt in kleinere stappen en doelen. Dit helpt je om de stappen in beeld te brengen die je moet zetten om dat uiteindelijke doel te bereiken.

Daardoor is een goal tree ideaal om een groot project in kleinere stappen en werkzaamheden op te knippen. Daarnaast is het ook een goede manier om in beeld te krijgen wat er eigenlijk moet gebeuren om je doel dichterbij te brengen.

In feite begin je met je einddoel en redeneer je terug welke stappen en voorwaarden daarvoor gezet en vervuld moeten worden.

Deze logica kun je natuurlijk ook op een website toepassen. Het uiteindelijke doel van een conversie optimalisatie traject is vaak om meer winst met je website te maken. Dat vormt dus de top van je boom.

Daaronder teken je dan in welke stappen tot meer winst kunnen leiden. Grofweg kunnen dat er twee zijn:

  • Meer waarde per bezoeker
    Een hoger aantal bezoekers

Vervolgens kun je weer stappen bedenken die daaronder vallen. Zo kun je de waarde per bezoeker verhogen door:

  • De orderwaarde per conversie te verhogen
  • Te zorgen voor een hoger conversie percentage

Enzovoorts. Laten we nu eens kijken hoe je het goal tree model ook kunt inzetten voor die laatste stap hierboven: zorgen voor een hoger conversie percentage.

Wat bedoelen we met een conversie goal tree?

Het goal tree schema is heel algemeen in te zetten voor ieder (bedrijfskundig) doel dat je kunt bedenken. Meer specifiek kun je ook een conversie goal tree maken om inzicht te krijgen in het verloop van je conversies.

Net als het voorbeeld hierboven, kan dat je dan weer helpen om meer grip te krijgen op hoe je bezoekers tot een bepaalde conversie komen.

In feite is elke conversie immers een doel op zich, waarvoor een bezoeker van je website verschillende stappen moet doorlopen om dat doel te behalen. Een conversie goal tree is dus een vorm van de goal tree waarbij het einddoel bestaat uit een conversie en de stappen daarvoor in beeld worden gebracht.

Dit betekent dat je hiermee zicht krijgt op de verschillende stappen die je bezoeker moet doorlopen, maar dus ook op de punten waar diezelfde bezoeker van de haak kan vallen.

Een conversie goal tree gebruiken

Om zelf een conversie goal tree te gebruiken voor je conversie optimalisatie, kies je dus allereerst de conversie die je in beeld wilt krijgen. Dat kan bijvoorbeeld het invullen van een offerteformulier zijn. Dit is weer de top van je tree. Vervolgens bedenk je welke eerdere stappen tot die conversie kunnen leiden, zoals:

  • Een advertentie in Google
  • Berichten op social media
  • Eerder bezochte pagina op je website
  • Een verstuurde e-mail

Eigenlijk dus alles via waar een bezoeker op je landingspagina met het offerte formulier kan komen. Net als in de voorbeeld goal tree hierboven, kun je ook voor deze opties weer voorliggende stappen in kaart brengen.

Een logische stap voor de verstuurde e-mail, is bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen op je e-maillijsten. Daar weer voor staan de conversie van bezoeker tot e-mail inschrijving, maar ook het totaal aantal website bezoekers. Je ziet: door je boom op deze manier op te bouwen, krijg je ook hier weer telkens verschillende knoppen om aan te draaien om de bovenliggende stap te verbeteren.

In het hier beschreven voorbeeld kun je bijvoorbeeld zowel door het aantal bezoekers omhoog te brengen, als door de conversie tot inschrijving te verbeteren uiteindelijk het aantal offerte aanvragen opkrikken. Dat geeft dus een heel compleet overzicht van de uiteindelijke conversie tot offerteaanvraag en welke stappen je daarvoor kunt verbeteren.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over CRO?

We hebben een hele CRO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Menno van Gerven

SEA- en CRO-specialist

Lukt het om verkeer naar je website te lokken, maar blijven de conversies uit? Dan helpt deze slimme kop je uit de brand. Naast SEA-specialist is Menno een heuse expert op het gebied van Conversie optimalisatie.

Veel gestelde vragen over de goal tree

  • Wat is een goal tree?

    Een goal tree is een schematische weergave van een bepaald (groot en overkoepelend) doel, waar je verschillende stappen voor moet zetten. Het brengt die stappen overzichtelijk in beeld zodat je het bereiken van het doel eenvoudiger kunt opdelen.

  • Waarom gebruik je een goal tree?

    Een goal tree gebruik je omdat het beter inzicht geeft in een doel dat je wilt bereiken. Het helpt je om het volledige project te overzien en hier meer grip op te krijgen. Door het gebruik van een goal tree wordt het uiteindelijke doel daarom makkelijk te behappen en behalen.

  • Hoe werkt een goal tree?

    Een goal tree werkt door het doel dat je wilt behalen als de top van een boom te zien. Om tot die top te komen, moeten er verschillende stappen worden behaald: de onderliggende takken en wortels van de boom. Vanuit het einddoel waaiert de goal tree zo naar beneden: elke stap heeft weer eigen onderliggende mogelijkheden.