We spreken van een advertentiegroep wanneer meerdere zoekmachine advertenties gericht worden op een gedeelde reeks zoekwoorden. Een campagne kan uit één of meer groepen advertenties bestaan. Wanneer je als ondernemer meerdere productgroepen of diensten aanbiedt is het mogelijk advertenties te groeperen. Wat is advertentiegroep en hoe werken deze?
Met advertentiegroepen kunnen advertenties ingedeeld worden op overeenkomstig thema of onderwerp. Zo kun je groepen bepalen aan de hand van verschillende productcategorieën of diensten die een ondernemer aanbiedt. Het creëren van een advertentiegroep laat je de focus leggen op keywords en de adverteerder hier meerdere advertenties aan koppelen. Voordat een advertentiegroep kan worden samengesteld zal er eerst een campagne gemaakt moeten worden.
Stel, je hebt een online supermarkt met een groot assortiment aan producten. Je kunt dan verschillende advertentiegroepen samenstellen zoals groente, fruit en vlees. Wanneer er gezocht wordt op wortels of aardappels zal er een advertentie uit de groep “groente” worden weergegeven, bij een zoekopdracht zoals kersen of bananen wordt er een advertentie uit “fruit” gehaald, en bij biefstuk of rookworst zal er een advertentie uit de categorie “vlees” worden gekozen.
Houd er rekening mee dat er een hiërarchie bestaat met de campagne als leidende factor, dan komen de advertentiegroepen, en daaronder weer de advertenties, biedingen en zoekwoorden. Wanneer er instellingen gewijzigd worden in een campagne, zal deze ook op de andere niveaus worden doorgevoerd. Bijvoorbeeld wanneer een advertentiecampagne wordt gepauzeerd, dan zal dit ook van toepassing zijn op de advertentiegroep en onderliggende elementen.
Overzicht aanbrengen in campagnes is het doel van de verschillende lagen waaronder ook de advertentiegroep behoort. Net zoals een webshop een onderverdeling heeft in productcategorieën, geldt dat ook voor de Google advertenties. Door advertentiecampagnes structuur te geven wordt het eenvoudiger deze te onderhouden en wijzigingen aan te brengen op groepen in plaats van individuele advertenties. Dat laatste is uiteraard nog steeds mogelijk.