Het was al enige tijd bekend dat Google AI (kunstmatige intelligentie) ging integreren op de zoekresultaten pagina. Gebruikers in de Verenigde Staten hadden hiertoe via Google Search Labs al toegang. Deze week kondigde Google aan dat de veranderingen nu direct zichtbaar zijn in de VS.
Waar we Google tot nu toe kennen als een pagina met 10 resultaten, gaan we nu naar een meer interactieve zoekmachine. Bij bepaalde zoekvragen krijgen we informatie zonder door te hoeven klikken naar een website. De integratie van AI belooft dus niet alleen de zoekresultaten te verbeteren, maar ook de manier waarop we informatie ontdekken en consumeren volledig te transformeren.
Waarom vindt deze verandering plaats en wat is de invloed op jouw SEO- en SEA-resultaten? In deze blogpost duiken we dieper in op de details van deze verandering en wat het betekent voor de toekomst van zoeken op Google.
Wat is Google SGE precies?
SGE staat voor Search Generative Experience, oftewel generatieve zoekervaring. Het is de nieuwe manier van zoeken, waarbij je op basis van je vraag een door AI gegenereerd resultaat krijgt. Dit is compleet anders dan hoe we het nu kennen.
De verandering is ingevoerd omdat Google gebruikers sneller een relevant antwoord wil geven, zonder dat ze eerst minutenlang blogs hoeven te lezen. Je krijgt in enkele seconden direct het juiste antwoord op je vraag, vormgegeven in een snippet boven in de SERP.
Het belangrijkste doel is het verbeteren van de zoekervaring, doordat gebruikers sneller geholpen worden met hun zoekopdracht. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe AI-model van Google, genaamd Gemini.
Momenteel is dit in de VS doorgevoerd en kunnen gebruikers er al direct gebruik van maken. Wanneer Nederland en andere landen in Europa aan de beurt zijn, is nog niet duidelijk. Echter verwachten we dat dit in de loop van dit jaar zal gebeuren en dat ook wij dan de nieuwste zoekfunctie kunnen gebruiken.
Hoe ziet Google SGE eruit?
Hoe de zoekresultaten eruit komen te zien, zal verschillen per zoekopdracht. Soms krijg je direct inzichten in de vorm van een informatieve alinea, zoals bij de vraag “Hoeveel inwoners heeft Gouda”. Bij een zoekopdracht zoals “Dingen om te doen in Gouda” krijg je een lijst met een x aantal activiteiten in Gouda.
In de onderstaande video van Google wordt duidelijker wat we precies kunnen verwachten zodra het ook in Nederland wordt doorgevoerd. Met een aantal concrete voorbeelden bij bepaalde zoekopdrachten:
Welke impact heeft SGE op mijn organische vindbaarheid en SEA-resultaten?
Er worden verschillende voorspellingen gedaan over welke impact SGE heeft op de organische posities en SEA-resultaten. Enerzijds wordt er verwacht dat een daling in organisch verkeer niet uit te sluiten is, gezien de organische resultaten verder naar beneden worden verplaatst.
Anderzijds biedt het juist ook kansen, omdat de AI-gegenereerde antwoorden ook organische posities bevatten met links naar websites. Dit zijn vaak antwoorden vanuit de huidige top 10 organische posities in Google. Sta je momenteel al hoog in Google, dan is de kans groot dat dit ook terugkomt in SGE.
Voor SEA verwachten we een minder grote impact dan voor SEO. Het paradepaardje van Google zijn de advertenties, dus de kans dat er grote wijzigingen komen die nadelig uitpakken, is klein.
Vooralsnog is het afwachten wat de concrete impact zal zijn van SGE. De komende tijd blijven we ons verder verdiepen in SGE in de USA, zodat we, wanneer het in Nederland wordt doorgevoerd, beter weten hoe we hierop kunnen inspelen.
Conclusie
De wereldwijde introductie van Google’s Search Generative Experience (SGE) zorgt voor een belangrijke verandering in hoe we informatie op het internet vinden. Door AI te integreren in de zoekmachine, wordt de zoekervaring efficiënter en relevanter. Gebruikers krijgen sneller antwoord op hun vragen zonder door meerdere websites te hoeven navigeren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het nieuwe Gemini-model, dat geavanceerde AI-mogelijkheden combineert met Google’s beproefde zoektechnologieën.
Hoewel de impact van SGE op SEO en SEA nog niet geheel duidelijk is, zijn er zowel uitdagingen als kansen te voorspellen. De organische zoekresultaten kunnen veranderen, maar het blijft mogelijk voor websites om zichtbaar te blijven in AI-gegenereerde antwoorden. Voor adverteerders lijkt de impact beperkter, maar het blijft belangrijk om de ontwikkelingen nauwlettend te volgen.
De komende maanden is het belangrijk dat we SGE beter leren begrijpen en dat we onze werkwijze aanpassen aan deze nieuwe ontwikkeling. Wij gaan er met het team verder induiken om hier helemaal van op de hoogte te zijn en blijven.