/ leestijd 3 min.

Phrase zoekwoorden uitgelegd. Hoe Google Ads woordgroepen matcht

Remon en Harvey op bank
  • SEA

Phrase zoekwoorden – ook wel bekend als phrase match of zoeken op woordgroep – is een van de verschillende match typen binnen Google Ads.

Dat maakt het een belangrijke term om te begrijpen, want phrase match bepaalt in belangrijke mate wanneer jouw advertenties wel of niet vertoond worden. Ontdek hoe phrase zoekwoorden zich verhouden tot de andere typen zoekwoorden en hoe je deze vorm het beste inzet.

Wat zijn phrase match zoekwoorden?

Phrase match is een zoekwoord matching type binnen Google Ads dat jouw advertenties matcht aan zoekopdrachten waarin een specifieke zin of zinsdeel voorkomt. In het Nederlands wordt het daarom ook wel omschreven als zoeken op woordgroep.

Google definieert deze optie zelf als volgt:

“Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die de betekenis van uw zoekwoord omvatten. De betekenis van het zoekwoord kan worden geïmpliceerd en zoekopdrachten van gebruikers kunnen specifieker zijn. Met zoeken op woordgroep kunt u meer zoekopdrachten bereiken dan met exact zoeken en minder zoekopdrachten dan met breed zoeken. Uw advertenties worden alleen weergegeven voor de zoekopdrachten die uw product of service bevatten.”

Je verwerkt dit type door aanhalingstekens rond het zoekwoord te plaatsen, zoals “tennisschoenen”. Om dat voorbeeld van Google meteen maar uit te werken, geeft deze phrase match wel matches op de zoekopdrachten:

  • tennisschoenen
  • beste tennisschoenen
  • tennisschoenen voor gravel

Maar niet voor:

  • schoenen voor tennis
  • tennis sportschoen
  • schoen wit tennis

Bij dit matchtype behandelt Google Ads dus de woordgroep als gegeven, en worden daar de juiste vertoningen aan gekoppeld.

Wanneer gebruik je phrase match het beste?

Zoals je misschien al hebt gezien – wanneer je naar de beschrijvingen van broad match en exact match hebt doorgeklikt – valt phrase match precies tussen de andere twee opties in.

Je gebruikt phrase match dan ook wanneer de exacte-optie te veel zoekverkeer uitsluit, maar de brede-optie juist weer wat te veel verwatering brengt. Exact zoeken zou in ons tennisschoenen voorbeeld bijvoorbeeld zoekopdrachten uitsluiten als:

  • Tennisschoenen kopen
  • Tennisschoenen webshop

Dat zijn erg koop gedreven zoekwoorden die je niet wilt mislopen. Om te voorkomen dat je iedere combinatie als exact-match moet toevoegen (en dan alsnog zoekopdrachten misloopt), kun je phrase match gebruiken.

Dit kun je aanvullen met negatieve zoekwoorden om de vertoningen die jouw campagnes triggeren nog verder te finetunen. Daarmee voorkom je dat je betaalt voor slechte kliks (kliks die jou uiteindelijk geen conversies opleveren).

Kortom: door de juiste mix te vinden tussen phrase zoekwoorden en ander andere match types voorkom je dat je:

  • Budget verliest aan kliks die niet of nauwelijks relevant zijn voor jouw business
  • Potentiële klanten misloopt doordat jouw advertenties niet getriggerd worden

 

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Jelle den Uijl

SEA-specialist

Een ster in het onthouden van de kleinste details, een berg aan kennis én heel wat enthousiasme: deze ingrediënten maken Jelle tot een steengoede SEA-specialist die heel wat klanten verblijdt.

Veel gestelde vragen over phrase zoekwoorden

  • Wat is zoeken op woordgroep?

    Zoeken op woordgroep is een targeting optie binnen Google Ads, waarbij één woordgroep als gegeven wordt gehouden hier zoekopdrachten aan gematched worden. Hiermee valt deze vorm tussen exacte en brede zoekopdrachten. Deze vorm is te herkennen aan het gebruik van “aanhalingstekens”.

  • Wat zijn exacte zoekwoorden?

    Exacte zoekwoorden – ook bekend als exact match of exact zoekwoorden – zijn een type zoekwoorden in zoekmachine adverteren. Alleen wanneer iemand specifiek het opgegeven woord opgeeft als zoekopdracht, worden advertenties vertoond.

  • Wat zijn brede zoekwoorden?

    Met brede zoekwoorden bereik je grootste doelgroep met je zoek campagnes, maar heb je ook de minst gerichte targeting. Je gooit een breed net uit, maar loopt dus ook het risico dat er mensen klikken die minder geneigd zijn te converteren.