Dat maakt het een belangrijke term om te begrijpen, want phrase match bepaalt in belangrijke mate wanneer jouw advertenties wel of niet vertoond worden. Ontdek hoe phrase zoekwoorden zich verhouden tot de andere typen zoekwoorden en hoe je deze vorm het beste inzet.
In dit artikel gaan we in op:
Phrase match is een zoekwoord matching type binnen Google Ads dat jouw advertenties matcht aan zoekopdrachten waarin een specifieke zin of zinsdeel voorkomt. In het Nederlands wordt het daarom ook wel omschreven als zoeken op woordgroep.
Google definieert deze optie zelf als volgt:
“Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die de betekenis van uw zoekwoord omvatten. De betekenis van het zoekwoord kan worden geïmpliceerd en zoekopdrachten van gebruikers kunnen specifieker zijn. Met zoeken op woordgroep kunt u meer zoekopdrachten bereiken dan met exact zoeken en minder zoekopdrachten dan met breed zoeken. Uw advertenties worden alleen weergegeven voor de zoekopdrachten die uw product of service bevatten.”
Je verwerkt dit type door aanhalingstekens rond het zoekwoord te plaatsen, zoals “tennisschoenen”. Om dat voorbeeld van Google meteen maar uit te werken, geeft deze phrase match wel matches op de zoekopdrachten:
Maar niet voor:
Bij dit matchtype behandelt Google Ads dus de woordgroep als gegeven, en worden daar de juiste vertoningen aan gekoppeld.
Zoals je misschien al hebt gezien – wanneer je naar de beschrijvingen van broad match en exact match hebt doorgeklikt – valt phrase match precies tussen de andere twee opties in.
Je gebruikt phrase match dan ook wanneer de exacte-optie te veel zoekverkeer uitsluit, maar de brede-optie juist weer wat te veel verwatering brengt. Exact zoeken zou in ons tennisschoenen voorbeeld bijvoorbeeld zoekopdrachten uitsluiten als:
Dat zijn erg koop gedreven zoekwoorden die je niet wilt mislopen. Om te voorkomen dat je iedere combinatie als exact-match moet toevoegen (en dan alsnog zoekopdrachten misloopt), kun je phrase match gebruiken.
Dit kun je aanvullen met negatieve zoekwoorden om de vertoningen die jouw campagnes triggeren nog verder te finetunen. Daarmee voorkom je dat je betaalt voor slechte kliks (kliks die jou uiteindelijk geen conversies opleveren).
Kortom: door de juiste mix te vinden tussen phrase zoekwoorden en ander andere match types voorkom je dat je:
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Zoeken op woordgroep is een targeting optie binnen Google Ads, waarbij één woordgroep als gegeven wordt gehouden hier zoekopdrachten aan gematched worden. Hiermee valt deze vorm tussen exacte en brede zoekopdrachten. Deze vorm is te herkennen aan het gebruik van “aanhalingstekens”.
Exacte zoekwoorden zorgen voor een meer specifieke targeting dan phrase zoekwoorden. Alleen wanneer iemand de precieze zoekopdracht intypt, worden de advertenties getriggerd. Deze variant van zoekwoorden is te herkennen aan [vierkante haken].
Met brede zoekwoorden bereik je grootste doelgroep met je zoek campagnes, maar heb je ook de minst gerichte targeting. Je gooit een breed net uit, maar loopt dus ook het risico dat er mensen klikken die minder geneigd zijn te converteren.