/ leestijd 4 min.

Exact zoekwoorden gebruiken in SEA [alles wat je moet weten]

Martin achter bureau
  • SEA

Met dynamische zoekadvertenties – dynamic search ads, of DSA – vergroot je het bereik van je campagnes en boor je nieuwe verkeersstromen naar je website aan. Maar wat zijn dynamic search advertenties nu precies?

Lees verder en ontdek wat DSA Google ads kunnen toevoegen aan jouw campagne-arsenaal.

Wat is exact match?

Exact match – of exact zoekwoorden – is één van de matching types waar je voor kunt kiezen bij het adverteren in zoekmachines als Google en Bing. Kies je voor een exact match zoekwoord, dan worden je advertenties alleen vertoond wanneer iemand exact die zoekopdracht (of een nauwe variant) intypt.

Google zelf omschrijft exact match type zoekwoorden als volgt:

“Een zoektype voor zoekwoorden waarmee u uw advertenties kunt tonen voor zoekopdrachten die dezelfde betekenis of dezelfde intentie als uw zoekwoord hebben. Exacte zoekwoorden geven u de meeste controle over wie uw advertentie te zien krijgt, maar bereiken minder zoekopdrachten dan zoeken op woordgroep en breed zoeken. Zo kunt u alleen gebruikers bereiken die zoekopdrachten uitvoeren met dezelfde betekenis als uw zoekwoorden.”

Binnen exact match vallen ook kleine varianten van je zoekwoord, zoals:

  • Spelfouten
  • Enkel- of meervoudsvormen
  • Verbuigingen van de stam (bijvoorbeeld ‘schilder’ en ‘schilderen’)
  • Afkortingen

Het belang van exact match zoekwoorden

Exact match geeft je dus meer controle over de besteding van je budget dan matching types als breed zoeken en phrase match zoekwoorden. Die laatste twee zullen je advertenties namelijk ook laten zien bij zoekopdrachten die (veel) minder relevant zijn voor je business.

Prachtig, dan bouw je toch gewoon je campagnes op met uitsluitend exact match zoekwoorden? Dan weet je tenminste zeker waar je advertentiebudget naartoe gaat. Helaas ligt het niet zo eenvoudig.

Daar staat namelijk tegenover dat die match types een breed net uitwerpen, waarbij je ook zoekopdrachten zul ontdekken waar je met enkel exact match niet aan zou hebben gedacht. Dat betekent dus dat het alleen gebruiken van exact zoekwoorden ervoor zorgt dat je veel zoekverkeer misloopt.

Hoe ga je dan wel om met exact match zoekwoorden?

Exact zoekwoorden strategisch gebruiken

Er zijn niet voor niets verschillende matching strategieën. Een goede zoekadvertentie maakt gebruik van een gezonde en sterke mix van de verschillende match types.

Hier zijn twee praktische tips om exact matching op een goede manier te gebruiken in je campagnes:

  • Gebruik breed en zinsdeel matchen om ideeën en kansen voor nieuw zoekbereik op het spoor te komen. Die kun je vervolgens weer als inspiratie gebruiken om meer gericht op te bieden via exact match
  • Zet daarnaast ook negatieve zoekwoorden in om je exact zoekwoord campagnes te verfijnen. Met zoekwoord uitsluiting geef je namelijk aan op welke zoekopdrachten je juist niet wilt dat je campagnes vertoond worden: een mooie aanvulling op bredere matching, zodat je via die matching op een verantwoorde manier ook een groter publiek kunt bereiken dan met alleen exact matching mogelijk is
Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over SEA?

We hebben een hele SEA-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld.

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Remon Anker

SEA-specialist

Deze SEA-topper is van mening dat resultaten altijd beter kunnen en van nieuwe groeikansen opsporen maakt hij dan ook een heuse sport.

Veel gestelde vragen over exact zoekwoorden

  • Wat zijn exacte zoekwoorden?

    Exacte zoekwoorden zorgen voor een meer specifieke targeting dan phrase zoekwoorden. Alleen wanneer iemand de precieze zoekopdracht intypt, worden de advertenties getriggerd. Deze variant van zoekwoorden is te herkennen aan [vierkante haken].

  • Wat zijn negatieve zoekwoorden?

    Negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden binnen Bing Ads of Google Ads die een adverteerder op kan geven om op die termen niet vertoond te worden. Hiermee sluit je dus gericht bepaalde zoekopdrachten uit.

  • Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

    De juiste zoekwoorden bepalen kan lastig zijn met exact match. Daarom is het verstandig om exact zoekwoorden aan te vullen met broad match en phrase match, om op die manier nieuwe kansrijke zoekwoorden te bepalen voor de verrijking van je exact campagnes.