De situatie bij start content automations: begin 2025
Het was begin 2025 toen we in een OKR-sessie kwamen tot de bottleneck die maximaal opschalen in de weg stond. Tot dan toe wisten we al veel waarde te leveren, maar we wilden die waarde nog verder schaalbaar maken. Hoe konden we dat realiseren? Daar lag de moeilijkheid.
Een korte samenvatting van de ambitie, objectives en key results:
- Om te groeien in omzet, moest Ambiant onder andere bouwen aan een sterk merk en het vergroten van naamsbekendheid.
- Dit moest gerealiseerd worden door hét kennisplatform van Nederland te worden op het gebied van vloeren.
- En om hét kennisplatform voor vloeren te worden, moest er continu relevante informatieve content gepubliceerd worden over vloeren.
Aanpak en resultaten tot dan toe
Sinds de start van onze samenwerking werd er al hard gewerkt aan het doel om het kennisplatform voor vloeren te worden. Tussen eind 2023 en begin 2024 schreef copywriter Bo Bette bijvoorbeeld zo’n 40 informatieve blogs.
Deze blogs toonden duidelijk hun waarde: het organisch verkeer groeide merkbaar. Deze aanpak bleek dus absoluut effectief te zijn.
De bottleneck: hoe gaan we verder opschalen?
Ambiant was inmiddels al hard op weg om het kennisplatform voor vloeren te worden. Nu was het tijd om het succes verder uit te breiden. Daarom restte in de OKR-sessie van begin 2025 de vraag: wat is er nodig om nóg meer waarde te leveren dan dat we nu al doen?
Vastgestelde initiatief, gekoppeld aan bottleneck
SEO-specialist Sjoerd besloot de kansen van AI en automations te benutten. Als we deze innovatie op de juiste manier zouden inzetten, konden we nóg meer omzet genereren dan dat we nu al deden.
Het initiatief dat hieruit voortkwam voor de komende 90 dagen was als volgt: ‘Het schrijven van de blogs moest (gedeeltelijk) geautomatiseerd worden. En, het belangrijkste: de kwaliteit en menselijke touch moesten hierbij behouden blijven.’
Zo konden we méér blogs schrijven in minder tijd. En tegelijkertijd wel nog teksten afleveren van hoge kwaliteit.
Waarom bouwen aan een sterk merk?
Voordat we verder gaan naar de aanpak: waarom lag de focus eigenlijk op bouwen aan een sterk merk en het vergroten van de naamsbekendheid?
Ambiant verkoopt zelf geen vloeren op hun website, want ze verkopen via dealers. Maar door hun merk als autoriteit in de markt te positioneren, kunnen ze indirect sturen op extra verkoop. Hoe vaker mensen het merk zien, hoe meer dat bijdraagt aan naamsbekendheid. Via de website van Ambiant kunnen mensen een staalaanvraag doen, of een dealer zoeken in de buurt, waardoor de verkoop indirect wordt verhoogd.
Daarnaast: door veel informatieve content te delen over vloeren, bouwt Ambiant aan Topical Autority. Hiermee ziet ook Google Ambiant als een sterk merk, en dat draagt bij aan een betere organische vindbaarheid.
Plan van aanpak: AI-gedreven content automations
Het SEO-innovatieteam van Doublesmart ontwikkelde content automations met behulp van AI en Make. Hierbij stelden we 3 duidelijke eisen:
- De content moet menselijk aanvoelen;
- De lezer persoonlijk aanspreken;
- En echt waardevolle informatie bieden.
Geen teksten voor zoekmachines, maar content die daadwerkelijk toegevoegde waarde levert voor de doelgroep.
Strategische opzet van content automations
1. Zoekwoordenonderzoek en clustering
We begonnen met een grondige analyse. Met een zoekwoordenonderzoek selecteerden we relevante hoofdzoektermen met informatieve intentie. Deze clusterden we vervolgens automatisch met onze Python-automation.
Per cluster verzamelden we strategische data:
- Top 3 rankende websites
- Headingstructuur van concurrenten
- Meta-data analyse
- ‘Mensen vragen ook’-sectie van Google
- Huidige Search Console-data
2. Contentplanning en stijlgids
Op basis van het zoekwoordenonderzoek stelden we een gedetailleerde contentplanning op. Parallel ontwikkelden we, met behulp van onze eigen stijlgids-GPT, een merkspecifieke stijlgids waarin we Ambiants brandbook integreerden. Deze bevat alle informatie over hun producten, diensten, buyer persona’s en tone of voice.
3. AI-model configuratie
We formuleerden een uitgebreide superprompt van meerdere pagina’s met:
- Het type gewenste content
- De stijl-, structuur- en tone of voice-richtlijnen
- Interne linkmogelijkheden
- Doelgroepinformatie
- Specifieke contentdoelen
4. Automation en kwaliteitscontrole
Via Make koppelden we de contentplanning, stijlgids en data aan het AI-model. Er worden automatisch informatieve blogs gegenereerd, van hoge kwaliteit. En elke gegenereerde tekst wordt automatisch gecontroleerd door een AI-agent op grammatica, structuur en inhoud.
Ambiant controleert vervolgens elke blog handmatig op inhoud; ze checken of de informatie klopt en passen de blog aan waar nodig. Hierna kan de blog gepubliceerd worden.
De resultaten: tijdsbesparing en explosieve groei in organisch verkeer
Sinds mei 2025 publiceren we structureel blogs via de automation. En de cijfers spreken voor zich. Omdat we méér blogs kunnen maken, kunnen we ook meer waarde leveren. Met als resultaat: een explosieve groei in organisch verkeer, wat bijdraagt aan een sterker merk.
Kortetermijnresultaten
Mei t/m november 2025 t.o.v. voorgaande periode:
- Verkeer vanuit blogs: +220% groei (van 11k naar 35k)
- Aantal vertoningen: +200% groei (van 1,1 mln naar 3,21 mln)
Jaar-op-jaarvergelijking
Mei t/m november 2025 t.o.v. mei t/m november 2024:
- Verkeer vanuit blogs: +286% groei (van 9k naar 35k)
- Aantal vertoningen: +277% groei (van 850k naar 3,2 mln)
Tijdsbesparing
- 60 blogs gegenereerd via content automation: tijdsinvestering van 5 uur
- 60 blogs handmatig geschreven: verwachte tijdsinvestering van 120 uur
- Tijdsbesparing: 96%
Ruimte om extra impact te maken op andere vlakken
We benutten de kansen van AI en automations effectief waar dit kan, en waar dit écht bijdraagt aan een beter resultaat. Dit geeft ons tegelijkertijd de ruimte om extra impact te maken op andere vlakken. Om werkzaamheden op te pakken waarmee we het verschil maken. En die Ambiant nóg verder helpt in hun groei.
Denk aan het verder versterken van de strategie. Of nog grondiger onderzoek doen naar nieuwe topics om de contentplanning ijzersterk te maken.
Verder een bijkomend positief effect van deze strategie: Ambiant neemt nu topposities in op de belangrijkste zoektermen. Daardoor groeien ze niet alleen in informatief verkeer, maar ook in converterend verkeer. Dit vertaalt zich in een duidelijke toename van staalaanvragen en uitgaande kliks naar dealers.
Het grotere plaatje: méér dan efficiëntie
In de 90 dagen na de OKR-sessie die in april 2025 plaatsvond, hebben we de key results met succes behaald. We hebben een werkwijze geïntegreerd waarmee Ambiant verder kan opschalen.
Voor Ambiant betekenen de content automations dan ook meer dan alleen efficiëntie. Ze vormen de basis voor hun ambitie om te bouwen aan een sterk merk en het vergroten van naamsbekendheid.
Door de kansen van innovaties functioneel te benutten, wisten we de grootste bottleneck de kop in te drukken: de moeilijkheid om de strategie op te schalen.
Enthousiast geworden?
Enthousiast geworden over het resultaat voor Woub? Neem dan contact met ons op!