/ leestijd 6 min.

Instagram story uitgelegd. Wat zijn het en hoe gebruik je ze?

Bart voor logo doublesmart met sleutel
  • Social media

Instagram Stories gaan inmiddels alweer een tijdje mee in het social media landschap. En misschien gebruik jij ze al lang en breed als onderdeel van je social media strategie. Maar waarschijnlijk was je nu dit artikel dan niet aan het lezen.

Als dat betekent dat jij Stories op Instagram nog niet gebruikt om je doelgroep te bereiken, laat je potentieel een grote kans liggen. Via een Instagram Story kom je namelijk op een directe en persoonlijke manier in contact met je doelgroep. Hoog tijd dus om te ontdekken hoe ze voor jou kunnen werken!

Wat is Instagram Story?

Instagram Story is een speciale feature binnen Instagram, die draait om het delen van video’s (stories, oftewel verhalen) die 24 uur te zien zijn. Deze Stories worden op een apart onderdeel van je account gedeeld, dus buiten je vaste feed.

Een video in je Story kan maximaal 15 seconden duren, maar je kunt er meerdere achter elkaar plaatsen om je volledige verhaal te vertellen.

Het is dus een manier om meer van jezelf (en je bedrijf) te laten zien dan alleen op de Instagram feed mogelijk is. Door de opzet voelt een Instagram Story persoonlijker en directer. Vaak wordt het dan ook gebruik om op een vlog-achtige manier richting de camera te praten en een verhaal te delen.

Maar je kunt ook video’s maken van een stilstaande foto met verschillende effecten, waardoor het maken van Instagram Stories laagdrempeliger wordt.

Instagram Story Highlights

Hoewel een Story dus na 24 uur weer verdwijnt, kun je jouw Stories ook een meer permanente plek op je profiel geven in een Highlight. Zo’n Instagram Highlight is een verzameling van opgeslagen Stories die je op een profielpagina kunt weergeven. Je kent ze vast wel: het zijn die bollen boven het begin van de daadwerkelijke Instagram Feed.

Instagram Story zakelijk gebruiken

Door Stories te delen met je Instagram volgers, kun je jezelf als bedrijf een gezicht geven en benaderbaar maken. Het is een goede manier om dichter bij je potentiële doelgroep te komen, maar ook om nieuwe producten en diensten te lanceren.

Volop kansen dus, maar hoe zet je Instagram Stories nu op een zakelijke manier in? Hieronder een aantal tips om te volgen.

1. Deel je bedrijfsevenementen

Zoals gezegd is het gebruik van Instagram Stories vooral een kans om een gezicht aan je bedrijf te geven. Daarom gebruiken veel ondernemingen het om hun menselijke kant te laten zien en de gezellige momenten van de werkvloer te delen. Op die manier laat het bedrijf aan haar volgers zien dat het meer is dan een machine die producten of diensten aan de man brengt: er werken ook mensen zoals jij en ik.

Bijkomend voordeel is dat dit een goede manier is om jezelf te profileren tegenover potentiële werknemers. Juist met een arbeidsmarkt die zo krap is als de huidige is dat van groot belang: elke kans die je hebt om te laten zien hoe leuk het is om bij jullie te werken is er een om aan te grijpen. Je kunt er namelijk rekening mee houden dat veel mensen je website en sociale media checken voordat ze bij jou solliciteren.

Dus of het nu een kantoorfeestje is, een VrijMiBo waarbij een collega in het zonnetje wordt gezet of gewoon een toffe teambuilding: het is goede content voor een Instagram Story.

2. Breaking news uit je markt

Zet jezelf neer als gedactheleider in jouw markt door belangrijk nieuws te brengen via een Instagram Story. Als een ware reporter breng je dan ontwikkelingen en nieuwtjes, waardoor je mensen motiveert om je te volgen om op de hoogte te blijven. Dit combineert goed met het bijhouden van een blog: in je Story deel je de hoogtepunten en in een artikel op je blog ga je er dieper op in.

Door de positie van gedachte leider in jouw niche in te nemen motiveer je niet alleen mensen om je te volgen zodat ze op de hoogte blijven, je bouwt ook aan je vertrouwen doordat jij wordt gezien als de autoriteit over jouw onderwerp. Mensen zullen daarom eerder geneigd zijn om jou te vertrouwen en klant bij jou te worden.

3. Producten in de schijnwerper

Natuurlijk kun je Instagram Story ook gewoon gebruiken om producten onder de aandacht te brengen. Het biedt je namelijk de kans om je product in gebruik te laten zien aan je volgers, zodat zij een beter idee krijgen van het product in actie.

Een video waarin mensen kunnen zien hoe het product werkt geeft ze immers altijd een beter idee of het geschikt is voor hen dan alleen een foto.

4. Promoot je blog

Je hoeft je voor Instagram Stories niet te beperken tot Instagram zelf. Je kunt deze plek ook gebruiken om je volgers op een aantrekkelijke manier te laten weten dat er een nieuw artikel op je website of een video op je YouTube kanaal is verschenen waar ze misschien interesse in hebben.

Instagram draait om korte content. Daarom is het de perfecte plek om een preview van dat artikel of die video te plaatsen, zodat ook je Instagram volgers er de kern van meekrijgen. Geïnteresseerden kunnen uiteraard doorklikken om het hele artikel te lezen of de hele video te bekijken.

5. Evenement promoten

Net zoals je Instagram Story kunt inzetten om je blog of YouTube kanaal te promoten, kun je er ook aandacht voor je offline evenementen mee krijgen. Wat het ook is dat je organiseert: je wilt natuurlijk dat al je volgers ervan op de hoogte zijn. Dat zijn namelijk je fans, die dus veel kans hebben om te komen opdagen.

Instagram Story is de uitgelezen plek om zo’n evenement in het zonnetje te zetten. Juist omdat je er je volgers rechtstreeks kunt aanspreken en je ze dus bijna persoonlijk kunt uitnodigen om te komen.

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over Social?

We hebben een hele Social-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Steven Verlaan

Social ads-specialist

Een social ads-campagne opzetten om nieuwe medewerkers te werven? Steven is je man! Deze social-fanaat snapt precies hoe je met social ads de beste sollicitanten strikt.

Veel gestelde vragen over Instagram Story

  • Wat is het verschil tussen een post en een Story op Instagram?

    Het belangrijkste verschil tussen een post en een Story op Instagram is dat posts blijvend in je feed verschijnen, terwijl een Story tijdelijk is en na 24 uur verdwijnt. Dat betekent dat posts doorgaans in de stijl en kwaliteit van je feed moeten passen, terwijl Stories minder kwalitatief kunnen zijn.

  • Hoe kom je bij Insta Stories?

    Je vindt Insta Stories door linksboven in je account te klikken. Bovendien kun je verzamelingen van oude Stories die je wilt bewaren aanleggen: dat zijn de Highlights die je terugvindt in een balk boven je gewone feed.

  • Hoe lang is een Story op Instagram?

    Een Story op Instagram is maximaal 15 seconden lang, maar kan ook korter zijn. Je kunt een video binnen die tijd opnemen, of werken met een stilstaande foto gecombineerd met animaties. De Storys is 24 uur lang op Instagram te zien.