Door grip te krijgen op al die verschillende afmetingen en mogelijkheden, krijg je ook inzicht in de vele manieren om Instagram te gebruiken. Bovendien voorkom je vertraging of teleurstelling in het vormgeven van campagnes, door in een vroeg stadium al rekening te houden met de formaten en afmetingen die je nodig gaat hebben.
In dit artikel gaan we in op:
Met Instagram afmetingen bedoelen we de vaste afmetingen of dimensies waarin je content op Instagram kunt plaatsen. Voor elk type post of content hanteert Instagram vaste afmetingen. Door rekening te houden met die afmetingen, zorg je ervoor dat jouw posts optimaal tot hun recht komen.
Op deze manier zorgt Instagram voor herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Het zorgt voor een homogeen overzicht van posts en maakt het gemakkelijker om mensen gebonden te houden en content en advertenties op de juiste plekken te vertonen. Maar waarom is het voor jou belangrijk om rekening te houden met Instagram afmetingen?
Er is – zeker wanneer je Instagram zakelijk wilt gebruiken – al zoveel om rekening mee te houden. De kwaliteit van het beeld moet goed zijn en de stijl moet aansluiten op de huisstijl van je bedrijf. Copyright moet geregeld zijn en je moet ervoor zorgen dat het aansluit bij wat je doelgroep verwacht en belangrijk vindt.
Waarom zou je je dan ook nog laten beperken door de afmetingen die Instragram belangrijk vindt?
Daar zijn een aantal argumenten voor:
Hieronder vind je een overzicht van de afmetingen die Instagram voor haar verschillende typen posts hanteert.
Misschien wel de belangrijkste afmeting om goed te hebben op Instagram: die van je profielfoto. Dit is immers de foto die het meeste gezien zal worden. Daardoor is de profielfoto als je visitekaartje op Instagram. Het is in veel gevallen de eerste indruk die je profiel op bezoekers maakt, en een eerste indruk kun je maar één keer maken.
Daarom is het van belang dat juist bij je profielfoto op Instagram de afmetingen kloppen, zodat je niet met de hierboven beschreven problemen te maken krijgt.
Instagram profielfoto afmetingen:
De gewone, simpele, huis-tuin-en-keuken post blijft een van de belangrijkste afmetingen op Instagram. Het zijn de gewone posts waarmee je jouw tijdlijn vult. Die tijdlijn is gevuld met vierkante afbeeldingen. Dat maakt de ideale afmetingen:
Daarnaast kun je foto’s posten op Instagram in deze formaten:
Voor het maken van een carrousel post gebruik je dezelfde afmetingen als voor een gewone Instagram post. Daarbij houd je zowel voor foto als voor video de volgende richtlijnen voor het formaat aan:
Stories zijn één van de populairste uitbreidingen die Instagram heeft aangebracht binnen de mogelijkheden voor het delen van content. Een Instagram Story is de perfecte manier om jouw verhaal op een directe manier met de wereld te delen en te bouwen aan een betere band met je volgers.
Met een Story pak je als het ware je podium om iets wat je belangrijk vindt te delen met je volgers. En hoewel Stories – in tegenstelling tot gewone posts – na 24 uur weer verdwijnen, kun je ze wel op je account laten zien in Highlights.
Om die twee redenen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de beelden die je deelt in je Story op en top tot hun recht komen. Zo zorg je voor de juiste klik met je volgers en verzeker je jezelf van mooie Highlight overzichten van je beste momenten.
Afmetingen voor Instagram Stories:
Net als Stories zijn ook Reels bedoeld om verticaal te bekijken. Dat zie je terug in de verhoudingen:
Dat laatste is een punt om rekening mee te houden bij het maken van Instagram Reels. Het betekent namelijk dat er – bij weergave van de Reel in een newsfeed – een deel van de boven- en onderkant wordt afgesneden. En dus is het belangrijk om daar rekening mee te houden bij het vormgeven van je beeld, door de belangrijkste informatie in je beeld te centreren.
Je kunt video’s in verschillende oriëntaties op Instagram plaatsen:
Vergelijkbaar dus met de gewone Instagram post afmetingen en verhoudingen. Verder is het belangrijk om te onthouden dat de lengte van de video tussen de 3 en 60 seconden kan zijn.
Instagram Guides is een manier om content, plaatsen en producten te bundelen en op een overzichtelijke manier met je volgers te delen. Je kunt er zowel je eigen posts, als die van andere accounts in verzamelen. Je kunt het een beetje vergelijken met een Pinterest bord: het is dus een collectie van posts en producten rondom een bepaald thema dat jij bij elkaar hebt verzameld.
De verhouding van gids afbeeldingen is:
Gidsen zijn een uitgelezen Instagram formaat voor:
Wil je gaan adverteren op Instagram? Dan is het misschien wel nog belangrijker om rekening te houden met de juiste afmetingen. Je gaat immers investeren om je beeld onder de aandacht te brengen. Zonde om er dan niet voor te zorgen dat jouw budget optimaal tot zijn recht komt, nietwaar?
Daarnaast voorkom je het verlies van kostbare tijd (en de nodige frustratie) door vooraf al rekening te houden met de advertentie afmetingen op Instagram. Daardoor verloopt het opbouwen van je campagnes straks een stuk soepeler.
Daarom ter afsluiting van dit artikel nog een overzicht van de belangrijkste advertentie afmetingen.
Met een Meta business account kun je posts rechtstreeks vanuit je feed promoten met de speciale promotie knop. Dit geldt zowel voor gewone posts als voor Stories, waarmee je met beiden een aanzienlijk grotere doelgroep kunt bereiken dan alleen je bestaande volgers.
Dezelfde afmetingen gelden als voor de posts zelf:
Zoals gezegd zijn dit promoties van reeds bestaande posts. Je kunt ook campagnes opzetten waar je de beelden nog in moet voegen en bovendien (vaak) de mogelijkheid krijgt om tekst en andere functies toe te voegen. Die doorlopen we hieronder.
Verschillende afmetingen mogelijk:
Je kunt een tekst toevoegen van maximaal 2200 karakters en een CTA knop.
Verschillende afmetingen mogelijk:
De video’s hebben een maximale duur van 2 minuten. Net als bij de foto advertenties kun je een tekst en CTA knop toevoegen.
Je kunt kiezen voor foto, video, of carrousel, allemaal met de verhoudingen:
Met dit advertentietype kun je tot maximaal tien verschillende foto’s of video’s in één advertentie verwerken. De beelden moeten de volgende verhouding hebben:
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Het 4:5 formaat is portretformaat. Met 4 : 5 wordt een afbeelding of video bedoeld met een grotere hoogte dan breedte in verhouding 4 staat tot 5. Een beeld van 4 centimeter breed is dan dus 5 centimeter hoog. Zoals je in dit overzicht kunt zien, geldt dat voor verschillende posts op Instagram.
Om een foto passend te maken voor Instagram, is het allereerst belangrijk om te weten welke soort post je wilt maken en daar de benodigde afmetingen voor op te zoeken. Vervolgens kun je de foto die je wilt uploaden aanpassen naar die dimensies.
De ene verhouding is niet zozeer beter dan de andere, het gaat erom welk type post je wilt uploaden. 9:16 is de betere verhouding voor een Instagram Story terwijl 3:4 zich juist veel beter leent voor Instagram Guides, simpelweg omdat de formaten in die voorschriften passen.