De mogelijkheden om content te delen op Instagram zijn in de afgelopen jaren flink uitgebreid. Het is nu veel meer dan een app waar je foto’s van je leven of onderneming deelt met je volgers. Dat betekent ook dat het aantal verschillende Instagram afmetingen even hard gegroeid is.
Door grip te krijgen op al die verschillende afmetingen en mogelijkheden, krijg je ook inzicht in de vele manieren om Instagram te gebruiken. Bovendien voorkom je vertraging of teleurstelling in het vormgeven van campagnes, door in een vroeg stadium al rekening te houden met de formaten en afmetingen die je nodig gaat hebben.
Wat zijn Instagram afmetingen?
Met Instagram afmetingen bedoelen we de vaste afmetingen of dimensies waarin je content op Instagram kunt plaatsen. Voor elk type post of content hanteert Instagram vaste afmetingen. Door rekening te houden met die afmetingen, zorg je ervoor dat jouw posts optimaal tot hun recht komen.
Op deze manier zorgt Instagram voor herkenbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Het zorgt voor een homogeen overzicht van posts en maakt het gemakkelijker om mensen gebonden te houden en content en advertenties op de juiste plekken te vertonen. Maar waarom is het voor jou belangrijk om rekening te houden met Instagram afmetingen?
Waarom zijn Instagram afmetingen belangrijk?
Er is – zeker wanneer je Instagram zakelijk wilt gebruiken – al zoveel om rekening mee te houden. De kwaliteit van het beeld moet goed zijn en de stijl moet aansluiten op de huisstijl van je bedrijf. Copyright moet geregeld zijn en je moet ervoor zorgen dat het aansluit bij wat je doelgroep verwacht en belangrijk vindt.
Waarom zou je je dan ook nog laten beperken door de afmetingen die Instragram belangrijk vindt?
Daar zijn een aantal argumenten voor:
- Je zorgt ermee dat je visuals mooi tot hun recht komen in de manier waarop ze op Instagram komen te staan. Daardoor komt bijvoorbeeld het belangrijkste gedeelte van je beeld waar jij het voor ogen had en valt een eventuele CTA op zoals je bedoelde
- Rekening houden met de afmetingen voorkomt afsnijden of vervormen doordat een beeld in de vaste Instagram afmetingen geperst moet worden. Vergelijk het met een foto die je in een te klein of te groot fotolijstje probeert te stoppen: het betekent dat een deel van je beeld weg zal vallen (of in dit geval dat het beeld opgeblazen wordt om het hele frame te vullen)
- Rekening houden met de pixelverhoudingen voorkomt vervorming van je afbeeldingen, doordat die in de lengte of hoogte moet worden opgerekt
Al deze zaken dragen ertoe bij dat je boodschap overkomt zoals je voor ogen had en dat je afbeeldingen meer engagement opleveren
Een overzicht van Instagram afmetingen
Hieronder vind je een overzicht van de afmetingen die Instagram voor haar verschillende typen posts hanteert.
1. Afmetingen Instagram profielfoto
Misschien wel de belangrijkste afmeting om goed te hebben op Instagram: die van je profielfoto. Dit is immers de foto die het meeste gezien zal worden. Daardoor is de profielfoto als je visitekaartje op Instagram. Het is in veel gevallen de eerste indruk die je profiel op bezoekers maakt, en een eerste indruk kun je maar één keer maken.
Daarom is het van belang dat juist bij je profielfoto op Instagram de afmetingen kloppen, zodat je niet met de hierboven beschreven problemen te maken krijgt.
Instagram profielfoto afmetingen:
- 110 x 110 pixels
2. Afmetingen Instagram posts
De gewone, simpele, huis-tuin-en-keuken post blijft een van de belangrijkste afmetingen op Instagram. Het zijn de gewone posts waarmee je jouw tijdlijn vult. Die tijdlijn is gevuld met vierkante afbeeldingen. Dat maakt de ideale afmetingen:
- Een verhouding 1:1 (vierkant dus)
- Idealiter 1080 x 1080 pixels (of groter, om de juiste kwaliteit te borgen)
Daarnaast kun je foto’s posten op Instagram in deze formaten:
- Landscape (liggend, ideaal voor landschappen)
- Verhouding 1,91 x 1 (lengte x hoogte)
- Minimale pixelverhouding 1200 x 628
- Portrait (rechtopstaand, dus voor portretten
- Verhouding 4:5 (lengte x hoogte)
- Minimale pixelverhouding 1080 x 1350
3. Instagram carrousel post afmetingen
Voor het maken van een carrousel post gebruik je dezelfde afmetingen als voor een gewone Instagram post. Daarbij houd je zowel voor foto als voor video de volgende richtlijnen voor het formaat aan:
- Een verhouding 1:1 (vierkant dus)
- Idealiter 1080 x 1080 pixels
4. Instagram Story afmetingen
Stories zijn één van de populairste uitbreidingen die Instagram heeft aangebracht binnen de mogelijkheden voor het delen van content. Een Instagram Story is de perfecte manier om jouw verhaal op een directe manier met de wereld te delen en te bouwen aan een betere band met je volgers.
Met een Story pak je als het ware je podium om iets wat je belangrijk vindt te delen met je volgers. En hoewel Stories – in tegenstelling tot gewone posts – na 24 uur weer verdwijnen, kun je ze wel op je account laten zien in Highlights.
Om die twee redenen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de beelden die je deelt in je Story op en top tot hun recht komen. Zo zorg je voor de juiste klik met je volgers en verzeker je jezelf van mooie Highlight overzichten van je beste momenten.
Afmetingen voor Instagram Stories:
- Omdat Stories volledig zijn afgestemd op het kijken op een smartphone scherm, is de verhouding georiënteerd op rechtopstaande beelden, met een verhouding van 9:16
- 1080 x 1920 pixels
- De maximale lengte van een video is 15 seconden
5. Instagram Reels afmetingen
Net als Stories zijn ook Reels bedoeld om verticaal te bekijken. Dat zie je terug in de verhoudingen:
- 1080 x 1920 pixels (hetzelfde als Stories dus) voor de Reel zelf
- 1080 x 1350 pixels voor de weergave van een Reel in de newsfeed
Dat laatste is een punt om rekening mee te houden bij het maken van Instagram Reels. Het betekent namelijk dat er – bij weergave van de Reel in een newsfeed – een deel van de boven- en onderkant wordt afgesneden. En dus is het belangrijk om daar rekening mee te houden bij het vormgeven van je beeld, door de belangrijkste informatie in je beeld te centreren.
6. Instagram video afmetingen
Je kunt video’s in verschillende oriëntaties op Instagram plaatsen:
- Landscape formaat: 1200 x 628 pixels
- Square formaat: 1080 x 1080 pixels
- Portrait formaat: 1080 x 1350 pixels
Vergelijkbaar dus met de gewone Instagram post afmetingen en verhoudingen. Verder is het belangrijk om te onthouden dat de lengte van de video tussen de 3 en 60 seconden kan zijn.
7. Instagram Guides afmetingen
Instagram Guides is een manier om content, plaatsen en producten te bundelen en op een overzichtelijke manier met je volgers te delen. Je kunt er zowel je eigen posts, als die van andere accounts in verzamelen. Je kunt het een beetje vergelijken met een Pinterest bord: het is dus een collectie van posts en producten rondom een bepaald thema dat jij bij elkaar hebt verzameld.
De verhouding van gids afbeeldingen is:
- 3:4
- 1080 x 1440 pixels
Gidsen zijn een uitgelezen Instagram formaat voor:
- Fotografen om een portfolio te maken of foto’s van een bepaalde shootlocatie te bundelen
- Bedrijven om inspiratie rondom een belangrijk onderwerp in hun branche te verzamelen
- Je favoriete producten te bundelen voor bijvoorbeeld een verlanglijstje of inschrijving voor een huwelijk
8. Instagram advertentie afmetingen
Wil je gaan adverteren op Instagram? Dan is het misschien wel nog belangrijker om rekening te houden met de juiste afmetingen. Je gaat immers investeren om je beeld onder de aandacht te brengen. Zonde om er dan niet voor te zorgen dat jouw budget optimaal tot zijn recht komt, nietwaar?
Daarnaast voorkom je het verlies van kostbare tijd (en de nodige frustratie) door vooraf al rekening te houden met de advertentie afmetingen op Instagram. Daardoor verloopt het opbouwen van je campagnes straks een stuk soepeler.
Daarom ter afsluiting van dit artikel nog een overzicht van de belangrijkste advertentie afmetingen.
Advertenties in de feed
Met een Meta business account kun je posts rechtstreeks vanuit je feed promoten met de speciale promotie knop. Dit geldt zowel voor gewone posts als voor Stories, waarmee je met beiden een aanzienlijk grotere doelgroep kunt bereiken dan alleen je bestaande volgers.
Dezelfde afmetingen gelden als voor de posts zelf:
- 1:1 en 1080 x 1080 pixels voor gepromote posts
- 9:16 en 1080 x 1920 pixels voor Stories
Zoals gezegd zijn dit promoties van reeds bestaande posts. Je kunt ook campagnes opzetten waar je de beelden nog in moet voegen en bovendien (vaak) de mogelijkheid krijgt om tekst en andere functies toe te voegen. Die doorlopen we hieronder.
Foto advertenties
Verschillende afmetingen mogelijk:
- Landscape. 1,91:1 en 1200 x 628 pixels
- Portrait. 4:5 en 1080 x 1350 pixels
- Square. 1:1 en 1080 x 1080 pixels
Je kunt een tekst toevoegen van maximaal 2200 karakters en een CTA knop.
Video advertenties
Verschillende afmetingen mogelijk:
- Landscape. 1,91:1 en 1200 x 628 pixels
- Portrait. 4:5 en 1080 x 1350 pixels
- Square. 1:1 en 1080 x 1080 pixels
De video’s hebben een maximale duur van 2 minuten. Net als bij de foto advertenties kun je een tekst en CTA knop toevoegen.
Story advertenties
Je kunt kiezen voor foto, video, of carrousel, allemaal met de verhoudingen:
- 9:16 en 1080 x 1920 pixels (staand formaat voor weergave op verticaal scherm)
Carrousel advertenties
Met dit advertentietype kun je tot maximaal tien verschillende foto’s of video’s in één advertentie verwerken. De beelden moeten de volgende verhouding hebben:
- 1: 1 en 1080 x 1080 pixels
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!