Voordat je een campagne gaat instellen op Facebook, is het een goed idee om na te denken welke visuele ondersteuningen je daarbij nodig hebt. Welke vaste Facebook afmetingen zijn er zoal en welke gebruik je wanneer?
In dit artikel gaan we in op:
Facebook afmetingen zijn de vaste afmetingen van beelden die op Facebook worden geplaatst. Voor elke plek waar een afbeelding kan komen – van een coverfoto tot een foto in een post – heeft Facebook namelijk vaste dimensies.
Het is belangrijk dat je er zelf rekening mee houdt dat de foto die je uploadt goed in die dimensies past zodat hij goed tot zijn recht komt. Bovendien bespaar je jezelf veel irritaties bij het instellen van je campagnes, door vooraf te zorgen dat je beelden van de juiste afmetingen klaar hebt liggen.
Er is al zoveel om rekening mee te houden bij het kiezen van je afbeeldingen voor social media campagnes. Van het copyright recht tot voldoende kwaliteit en of ze wel voldoen aan de huisstijl.
Waarom moet je je dan ook nog druk maken om de afmetingen van de afbeeldingen die je op Facebook gebruikt? Daar zijn een aantal argumenten voor:
Facebook draait al een tijdje mee in social media landschap. In de loop der tijd zijn de Facebook afmetingen nogal eens aangepast. Dat is dus iets om je te realiseren en rekening mee te houden: het kan zijn dat de belangrijkste afbeeldingen zomaar weer aangepast moeten worden omdat Facebook besluit de afmetingen aan te passen.
Kies er altijd voor om hoogwaardige, kwalitatief goede afbeeldingen te gebruiken en zorg dat verder alles klopt. Dan maak je je afbeeldingen strategie op Facebook zo toekomstbestendig mogelijk.
Een van je belangrijkste Facebook visuals is natuurlijk je profielfoto. Op je persoonlijke profiel is dat meestal een foto van je zelf, bedrijfspagina’s kiezen vaak voor het bedrijfslogo.
Extra belangrijk natuurlijk om ervoor te zorgen dat die goed tot zijn recht komt en niet vervormd of afgesneden wordt.
De Facebook profielfoto afmetingen:
Dat betekent dat je hier moet kiezen voor een vierkante foto van ten minste 170 x 170 pxs om de beste kwaliteit te realiseren.
Ook de omslagfoto – of coverfoto – is een belangrijk sfeerbeeld voor je Facebook aanwezigheid. Het is het beeld dat bovenaan je persoonlijke pagina of bedrijfspagina verschijnt.
Kies hier voor een sterk sfeerbeeld dat laat zien waar jouw bedrijf voor staat, of dat je product of dienst op een heldere manier laat zien.
Om dit beeld zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen, houd je rekening met de volgende afmetingen en richtlijnen:
Facebook past de afmetingen van je foto’s automatisch aan wanneer die in je tijdlijn verschijnen. Om vervorming en lage laadtijden te voorkomen kun je daarom het beste rekening houden met de volgende afmetingen:
Belangrijk is om de ratio van 1,9:1 in je achterhoofd te houden: afbeeldingen in de tijdlijn worden 1,9 keer zo lang als hoog weergegeven.
Daar moet wel bij worden opgemerkt dat in een carrousel de afmetingen 1:1 zijn en de optimale afmetingen 1200 x 1200 pxs.
Er zijn verschillende vormen om te adverteren op Facebook. Voordat je jouw campagnes hiervoor gaat inrichten, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de benodigde afmetingen en te zorgen dat je hier goed beeld voor beschikbaar hebt.
Op die manier zorg je ervoor dat je bij het opstellen van je Facebook campagne alle puzzelstukjes klaar hebt liggen en hoef je niet op stel en sprong nog op zoek naar passend beeld. Dit zijn de belangrijkste formaten:
Zoals je ziet geldt voor veel Facebook afmetingen een ratio van 1:1 met een ideaal van 1080 x 1080. Belangrijk is om in ieder geval te kiezen voor afbeeldingen van hoge kwaliteit, om ervoor te zorgen dat hij scherp en duidelijk wordt weergegeven.
Meer weten over Social? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Welk formaat je voor Facebook gebruikt verschilt per type advertentie of post. In dit artikel vind je een overzicht van de belangrijkste formaten. De meeste formaten hebben een verhouding van 1:1 of 1,9:1 en een maximale grootte van 30 MB.
Welk formaat je gebruikt voor social media posts en advertenties verschilt per medium en keuze. Vaak gaat het om een verhouding van 1:1 (vierkant) of 1,9:1 (langer dan hoog). Door rekening te houden met de gevraagde afmetingen, voorkom je dat ze worden opgerekt of vervormd.