Reden genoeg om te begrijpen hoe keyword insertion werkt en wat jij er als adverteerder mee moet.
In dit artikel gaan we in op:
Dynamic keyword insertion is het dynamisch invoegen van een zoekwoord in je vertoonde advertentie. Dat gebeurt op basis van de specifieke zoekopdracht die een zoeker uitvoert, zodat je relevantie en je kans op een klik toenemen.
Daarmee geeft dynamic keyword insertion je de mogelijkheid om je advertenties automatisch te updaten met de zoekwoorden in je advertentiegroep die de weergave heeft geactiveerd. Met als belangrijkste voordeel dat je advertentietekst (veel) relevanter is voor de zoeker, meer aandacht trekt en een grotere kans heeft op een klik.
Google zelf gebruik als voorbeeld een chocolaterie.
Om via keyword insertion te adverteren voor verschillende soorten chocolade, gebruik je bijvoorbeeld de kop: Koop {KeyWord:Chocolade}
In je advertentiegroep neem je zoektermen op als:
Voert iemand een zoekopdracht uit naar “suikervrije chocolade”, dan wordt de kop van je advertentie dankzij dynamic keyword insertion automatisch aangepast naar Koop Suikervrije Chocolade.
Een goed gebruik van dynamic keyword insertion kan de CTR van jouw campagnes positief beïnvloeden. Je valt namelijk beter op tussen alle concurrentie op de SERP wanneer jouw advertentie rechtstreeks aansluit op de zoekopdracht van je doelgroep.
Dat vergroot je kansen in de veiling en kan dus de prestaties van je zoekcampagnes een flinke boost geven. Daarbij zijn er wel een paar factoren om rekening mee te houden.
Het belangrijkste voordeel van keyword insertion is een betere match tussen een zoekopdracht en jouw advertentietekst. Je advertentietekst sluit beter aan op wat de zoeker intypte en daardoor wordt de kans op een klik aanzienlijk groter. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen eerder geneigd zijn op een advertentie te klikken naarmate die nauwer aansluit op hun zoekopdracht.
Een nadeel om rekening mee te houden is dat veel zoekopdrachten lang zijn (de longtail, met vrij specifieke zoekopdrachten). In dat geval wordt in de meeste gevallen een algemene advertentie getoond (omdat de zoekopdracht te lang of specifiek is voor dynamic insertion) en ben je het voordeel van specificiteit kwijt.
Daarnaast bestaat het gevaar op ongemakkelijk geformuleerde advertenties. Het is bijvoorbeeld heel normaal om een zoekopdracht als “Chocolade wit” in te typen, maar de advertentiekop Koop chocolade wit voelt toch een beetje geforceerd.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEA specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Keyword insertion is een feature in Google Ads waarmee je de precieze zoekopdracht die iemand intypt kunt inladen in je advertentietekst, zodat die beter aansluit op de uitgevoerde zoekopdracht.
Een voorbeeld van keyword insertion is het gebruik van {KeyWord:Bank} in de kop van een advertentie, waarin dat deel vervangen wordt door zoekwoorden als “bank kopen”, “leren bank” en “beste leren bank”.
Keyword insertion wordt gebruikt om de kans dat jouw advertentie opvalt en een klik ontvangt te vergroten. Doordat je beter aansluit op de specifieke zoekopdracht die iemand uitvoerde, neemt de kans dat diegene op jouw advertentie klinkt namelijk aanzienlijk toe.