Google Grants is een programma van Google dat speciaal is ontwikkeld voor non-profitorganisaties. Dit geeft organisaties zonder winstoogmerk de mogelijkheid om gratis te adverteren via Google Ads, met een budget tot wel $10.000 per maand. Via Google Grants kun je alleen advertenties vertonen op Google zelf, dus niet op partnerwebsites met display marketing. Ook zit er een limiet van twee doller op de maximale klikprijs voor een zoekwoord.
Non-profitorganisaties kunnen het budget gebruiken om hun missie en boodschap onder de aandacht te brengen. Om voor Google Grants in aanmerking te komen, moet een bedrijf het aanvraagproces doorlopen. Vervolgens moeten ze zich aan de richtlijnen houden om de Grant te behouden. Beiden gaan we hieronder uitleggen, zodat je weet hoe je als non-profit ook Google Grants kunt gebruiken.
Vertegenwoordig jij een non-profit? Dan klinkt dit je tot zover waarschijnlijk als muziek in de oren. Voordat we straks naar de aanmelding gaan kijken, is het belangrijk om even op de rem te trappen en te beoordelen of je inderdaad toelaatbaar bent.
Dit zijn de belangrijkste voorwaarden om voor Google Grants in aanmerking te komen:
Verder is het goed om te weten dat de volgende instellingen – al zijn ze voor het algemeen belang – sowieso zijn uitgesloten van deelname:
Bij die laatste moet nog worden opgemerkt dat filantropische takken van academische instellingen wél in aanmerking komen voor het gebruik van Google Grants.
Voor het aanmelden tot Google Grants moet je dus verifiëren dat je een ANBI-status hebt. In Nederland werkt Google hiervoor samen met TechSoup. Bij het aanmelden voor Google Grants word je hier automatisch doorheen geleid.
Het is natuurlijk een geweldige boost voor de bekendheid van je non-profit wanneer je via Google Grants de boodschap kunt promoten. Dan zou het extra zuur zijn wanneer je de Grant weer verliest, nietwaar?
Daarom is het misschien wel net zo belangrijk om te weten welke voorwaarden Google Grants stelt nádat het is toegewezen. Zo voorkom je dat je die waardevolle budgetten weer verliest nadat je ze eenmaal binnen had gesleept.
Houd je aan deze voorwaarden om Google Grants te behouden:
Schenden van deze regels kan leiden tot het verwijderen uit het Google Grants programma. En dat is natuurlijk zonde, wanneer je er net aan gewend bent om duizenden euro’s advertentiebudget per maand te mogen uitgeven.
Meer weten over SEA? We hebben een hele SEA kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Ads specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Met Google Grants geeft Google non-profits de mogelijkheid om gratis te adverteren binnen de zoekresultaten. Daarmee biedt het instellingen zonder winstoogmerk de mogelijkheid om hun boodschap onder de aandacht te brengen.
Google Grants is beschikbaar voor iedere non-profit organisatie met een ANBI-status. Wanneer je aan de Google Grants voorwaarde – omschreven in dit artikel – voldoet, kun je Grants aanschrijven.
Beginnen met Google Grants doe je door een account aan te maken en de ANBI-status van je organisatie te valideren via TechSoup. Dit proces doorloop je stap-voor-stap bij aanmelding. Vervolgens kun je op de reguliere manier je campagnes opzetten.