AdCalls is een tool die een groot probleem oplost waar veel online marketeers mee te maken hadden. Het maakt het namelijk mogelijk om binnenkomende telefoontjes te koppelen aan kliks in je zoekmachine advertenties.
Hoe gaat dat in zijn werk en is AdCalls voor iedereen de moeite waard? Dat lees je hieronder.
Wat is AdCalls?
AdCalls is een tool voor call tracking: een manier om telefonische conversies (aanvragen of leads die via de telefoon binnenkomen) inzichtelijk te maken. Daardoor kun je ook deze conversies koppelen aan de juiste bron. Net zoals je van een ingevuld formulier op de website ook zou zien waar die lead vandaan is gekomen.
Hoe werkt AdCalls?
De kracht van AdCalls in relatie tot SEA campagnes ligt in dynamische call tracking. Dat maakt het namelijk mogelijk om telefonische conversies vanaf je website te meten. Daarin onderscheidt het zich van off site call tracking, dat juist telefonische conversies die via offline uitingen (bijvoorbeeld via advertenties op affiches of in dag- en weekbladen) bij je terecht zijn gekomen.
Hiervoor gebruikt AdCalls een script dat dynamisch een uniek telefoonnummer inlaadt wanneer iemand via een Google Ads advertentie op je website terecht komt. Neemt deze bezoeker vervolgens telefonisch contact op? Dan wordt hij of zij doorgeschakeld naar het “echte” telefoonnummer, maar kun jij aan het geactiveerde telefoonnummer herleiden waar die beller oorspronkelijk vandaan is gekomen.
Waarom call tracking gebruiken waardevol is
Inzicht en data zijn onmisbaar voor goede online marketing campagnes. Dat betekent dat je graag wilt weten waar een lead, contact, vraag of verkoop vandaan komt. Dat is de reden waarom we massaal tools als Google Analytics op een site installeren. Een koppeling met Google Ads zorgt ervoor dat je precies kunt terugzien welke klik – en welke advertentie – een uiteindelijke actie heeft opgeleverd.
Voor telefoongesprekken was dit lang niet mogelijk. Iemand komt via een advertentie op je website en besluit dan te bellen, waarna je diegene als het ware “kwijt” was.
AdCalls’ dynamische call tracking maakt het mogelijk om ook telefoongesprekken terug te voeren naar de oorspronkelijke bron. Daardoor krijg je een veel completer inzicht in welke advertenties wel of juist niet goed presteren en kun je dus beter onderbouwde keuzes maken over welke campagnes beter uitgezet kunnen worden, of waar juist extra budget naartoe kan.