Loader

Wat is een prospect?

Online marketing begrippen
 
Online Marketing Begrippen

Een prospect is een potentiële klant die voldoet aan specifieke criteria. Meestal betreft het een persoon die past in de beoogde doelgroep, voldoende financiële middelen bezit om de aankoop te maken en in staat is een aankoopbeslissing te nemen. De interesse om daadwerkelijk een aankoop te maken is hierbij niet van belang. Wat is prospect en hoe verschilt dit tot een lead?

Definitie prospect

Stel; een fabrikant van een luxe auto wil dit product verkopen. De doelgroep moet dus in het bezit zijn van een rijbewijs (of bereid zijn deze te halen), de auto kunnen betalen of financieren, en zelf de keuze kunnen maken om deze aankoop af te ronden. Wanneer er aan al deze criteria wordt voldaan is dit een prospect voor de aanbieder. Het is mogelijk dat de potentiële klant zelf nog geen idee heeft dat de aanbieder een auto wil verkopen.

Verschil tussen prospect en lead

Een prospect is niet hetzelfde als een lead. Een lead is namelijk een contact zonder kwalificatie als potentiële klant. Een mailadres of telefoonnummer geeft immers nog geen enkele indicatie van potentie als afnemer. In de verkooptrechter, van funnelmarketing, komt eerst de lead, daarna wordt bepaald of dit daadwerkelijk een prospect is.

Prospecting

Dit is het proces van leads verzamelen en deze converteren naar prospects. Om dit traject zo snel mogelijk uit te voeren zullen er op voorhand al criteria gesteld worden bij het verzamelen van leads. Dit is mogelijk door bijvoorbeeld in het scenario van hierboven websites voor autoliefhebbers te bezoeken, op social media te zoeken naar gebruikers die een affiniteit hebben met luxe wagens etc. Wanneer er aan één criterium voldaan wordt zal er een filtering plaatsvinden tot de kandidaten met de meeste potentie overblijven. In tegenstelling tot een standaard verkoopproces hoeft de potentiële klant er niet op de hoogte van te zijn dat ze zich al zover in het proces bevinden.

Een prospect is een lead met potentie om tot conversie over te gaan.

Quick scan

Ontdek binnen één minuut de knelpunten van uw website en weet waar de kansen liggen voor uw onderneming. Met deze vrijblijvende SEO scan analyseert u uw website op meer dan 150 punten, daarnaast krijgt u inzage in hoe de punten verbeterd kunnen worden.

Direct, online een complete analyse met diverse tips en feiten over de zoekmachine optimalisatie van uw website.





 
Online kansenonderzoek

Meer weten over online marketing? Bekijk alle begrippen. Terug naar de begrippenlijst

DoubleWeb: Onze partner in techniek

Technische verbeteringen aan de website worden uitgevoerd door DoubleWeb, ons zusterbedrijf. Met DoubleWeb heeft u technische specialisten binnen handbereik. Ga naar de website

Close