/ leestijd 10 min.

Llms.txt-bestand uploaden op website: leidt dit tot een betere vindbaarheid in AI? 

Wesley en Niels achter bureau
  • SEO

Word je vaker als bron genoemd door AI-taalmodellen als je een llms.txt-bestand – een txt-bestand met informatie over je bedrijf – uploadt op je website? Omdat dit een veelbesproken onderwerp is op het internet, besloten wij dit zélf ook te onderzoeken in ons SEO voor AI-experiment. 

Korte conclusie: er heerst verdeeldheid en harde uitspraken zijn er nog niet te doen. Diepgaande inzichten en cijfermatige bevindingen: die lees je in dit artikel. 

Ons SEO voor AI-experiment

Om te beginnen: even wat achtergrondinformatie over ons SEO voor AI-experiment. Sinds april 2025 zijn wij met 20 vooruitstrevende bedrijven aan het testen hoe je écht zichtbaar wordt in AI-zoekmachines zoals ChatGPT en Perplexity. Iets waar nú kansen liggen. Want omdat men steeds vaker AI-zoekmachines verkiest boven Google, is het belangrijk dat je ook daar zichtbaar wordt als bedrijf. 

Niemand weet nog precies wat de rankingfactoren zijn in AI en hoe zwaar deze wegen. Daarom is het juist nu van belang om je voorsprong te pakken ten opzichte van je concurrent.  

Wat is een llms.txt-bestand?

Terug naar het onderwerp: llms.txt-bestanden. Wat is dat nu eigenlijk precies? 

Een llms.txt-bestand is een gestructureerd txt-bestand (platte tekst) waarin je als het ware een routekaart geeft van jouw website. Je neemt AI-taalmachines (LLM’s) hierin mee door de belangrijkste boodschappen en pagina’s van je website. En zo help je ze om de juiste context te begrijpen als ze zoekopdrachten verwerken.   

Waar upload je dit llms.txt-bestand dan precies? Dat doe je in de root van je domein; bijvoorbeeld via de Yoast-plugin van WordPress. 

Welke informatie zet je in een llms.txt-bestand?

Om je nog een iets beter beeld te geven van wat een llms.txt-bestand is: hieronder een aantal punten die je in ieder geval in zo’n bestand zet.  

  • Een introductie van je bedrijf. Leg uit wat voor bedrijf je bent.   
  • Dat je onafhankelijk werkt. Hier zijn LLM’s naar op zoek.   
  • De belangrijkste categorieën. Vertel meer over de belangrijkste producten of services van je bedrijf.   
  • USP’s. De belangrijkste voordelen en redenen waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen.   
  • URL’s van belangrijke en eventueel iets minder belangrijke pagina’s. Dit zijn de pagina’s waarvan je wil dat die als bron worden genoemd door AI-zoekmachines. 

Bekijk voorbeelden van llms.txt-bestanden 

Inzichten uit ons experiment: groei in ChatGPT-verkeer

Na diverse meningen en inzichten te hebben gelezen over het effect van llms.txt-bestanden, besloten we hier zelf een test aan te wijden. We testten in eerste instantie met twee domeinen. 

Het effect? Sinds de uploads van de llms.txt-bestanden is er met name een groei te zien in verkeer dat op de website terechtkomt vanuit ChatGPT. 

  • Eén van de domeinen zag een stijging van 28% in verkeer vanuit ChatGPT, over een periode van 4 weken.  
  • Het andere domein zag een stijging van 40% in verkeer vanuit ChatGPT, over een periode van 10 weken.  

Is er een direct verband tussen llms.txt en groei in ChatGPT-verkeer?

Een mooi resultaat, zou je kunnen zeggen. Toch is het trekken van een conclusie niet helemaal terecht. Want: hoe weten we zeker dat die groei in ChatGPT-verkeer te wijten is aan het uploaden van de llms.txt-bestanden? 

Eerlijk is eerlijk: het aantal gebruikers in ChatGPT neemt tegelijkertijd ook gestaag toe. In februari 2025 telde ChatGPT bijvoorbeeld 400 miljoen actieve gebruikers per week, terwijl dat twee maanden eerder nog 300 miljoen was. (Exploding Topics, 2025) 

Wat kunnen we met deze gegevens? Tijd voor een verdere nuancering. We duiken dieper in bestaande data en inzichten van experts. 

Google: ‘Geen enkel AI-systeem leest op dit moment llms.txt’

Als het aan Google ligt is er in ieder geval geen direct verband tussen llms.txt-bestanden en als bron genoemd worden in AI-zoekmachines. John Mueller, medewerker van Google, keek naar serverlogs. En daaruit leidde hij af dat geen enkel AI-systeem op dit moment llms.txt-bestanden leest. 

Op het socialmediaplatform Bluesky schreef John: “Het is overduidelijk als je naar je serverlogs kijkt. De consumenten-LLM’s/chatbots (waar SEO’ers verkeer van willen) halen je pagina’s op – voor training en om ze te leren kennen, maar geen van hen haalt het llms.txt-bestand op. Misschien morgen wel? Misschien win ik morgen wel in de loterij?” (Seroundtable, 2025) 

Amerikaans onderzoek: serverlogs tonen wel degelijk indexaties vanuit ChatGPT

Het Amerikaanse bedrijf Mintlify daarentegen, de bedenker van het llms-full.txt-bestand, bewijst het tegendeel. Zij deden een experiment met 25 bedrijven. En in 7 dagen tijd werden de llms.txt-bestanden gemiddeld 62 keer bezocht door LLM’s. De meeste indexaties werden gedaan door ChatGPT. 

Daarmee weten we in ieder geval: llms.txt-bestanden kunnen wel degelijk geïndexeerd worden door LLM’s. 

Llms.txt al veelvuldig toegepast door bedrijven

Ook andere bedrijven zien de waarde van een llms.txt-bestand in. 

De Amerikaanse website Search Engine Land bijvoorbeeld, is van mening dat je met een llms.txt-bestand de kans vergroot dat je content wordt opgepakt en weergegeven in antwoorden van LLM’s. AI-extractie, -training en -analyse is volgens hen een stuk eenvoudiger met zo’n bestand. Door duidelijk aan te geven welke informatie belangrijk is, is het voor AI-modellen veel makkelijker om te communiceren met je website. 

Daarnaast: het aantal websites dat al een llms.txt-bestand heeft geüpload is groot. Dat kun je zien op de website van llms.txt. Dit bevestigt dat veel bedrijven de waarde inzien van het uploaden van zo’n bestand. Of in ieder geval: dat ze het interessant genoeg vinden om hiermee te testen. 

Indirecte signalen van Claude en Perplexity

Hoe spreken AI-tools zelf zich uit over dit onderwerp? Dat doen ze niet direct. Maar indirecte signalen geven ze wel. 

Wat Mintlify ons namelijk weet te vertellen: het llms-full.txt-bestand is ontwikkeld in samenwerking met Claude. Betekent dit dat Claude deze bestanden actief gebruikt, of gaat gebruiken? 

Verder heeft Perplexity zelf ook een llms.txt-bestand op hun website staan. Is dit een signaal van hun visie op dit onderwerp? 

Harde conclusies kunnen we hier niet uit trekken. Maar interessante informatie is het absoluut. 

Llms.txt standaard geïntegreerd in Yoast SEO

Tot slot: Yoast SEO. De SEO-plugin in WordPress waar iedere SEO-specialist vrienden mee is. Zij hebben llms.txt standaard geïntegreerd in hun toolset. Yoast-gebruikers genereren dus eenvoudig een llms.txt-bestand; direct via de tool.  

Waarom heeft Yoast dit geïntegreerd? Zij stellen dat llms.txt-bestanden er met name voor zorgen dat AI-tools betere informatie geven over je website. In tegenstelling tot Google, scannen LLM’s volgens hen namelijk maar kleine delen van je website bij het beantwoorden van een vraag. Hierdoor missen ze belangrijke informatie. Met verouderde, onvolledige of onjuiste informatie over je bedrijf tot gevolg. 

Yoast geeft hier dus niet direct aan dat llms.txt zou leiden tot een betere vindbaarheid in AI. Maar indirect delen ze wel hun visie hierop; zij denken dus wel degelijk dat llms.txt-bestanden worden geïndexeerd door LLM’s. 

De belangrijkste inzichten nog eens op een rij

Even samengevat: wat weten we tot nu toe? 

  • Google geeft aan dat llms.txt-bestanden niet gelezen worden door AI-tools. 
  • Uit het onderzoek van Mintlify blijkt dat dit wel degelijk het geval is. 
  • In ons eigen GEO-experiment zagen we – na het uploaden van een llms.txt-bestand – bij beide domeinen een stijging in verkeer dat op de website landt via ChatGPT.  
  • Tegelijkertijd moeten we ons afvragen in hoeverre dit resultaat een goede afspiegeling van de werkelijkheid; geeft de groei in het aantal ChatGPT-gebruikers wellicht een vertekend beeld?  
  • Perplexity en Claude geven indirecte signalen af; gebruiken zij llms.txt actief, of gaan ze dit wellicht doen? 
  • Veel bedrijven zien de waarde in van llms.txt; het aantal llms.txt-bestanden op het internet is groot. 
  • Yoast SEO heeft llms.txt standaard geïntegreerd in hun toolset; indirect vertelt dit ons dat zij denken dat llms.txt-bestanden worden gelezen door LLM’s.  

Wat kunnen met deze informatie?

Dan natuurlijk de vraag: wat kunnen we met deze informatie? Harde bewijzen zijn er nog niet. Van een direct verband tussen llms.txt en een betere vindbaarheid in AI kunnen we daarom niet spreken.  

Maar tegelijkertijd moeten we ons afvragen: hoe zal het zijn over 6 tot 12 maanden? Dat weten we nog niet. Dat weet niemand. 

Daarom is ons advies om wél een llms.txt-bestand te uploaden op je website. Ook al weet je nog niet precies wat het effect gaat zijn: het zijn de kleine wijzigingen waarmee je nu je voorsprong pakt. Zorg ervoor dat je sneller en slimmer bent dan je concurrent. Het uploaden van een llms.txt-bestand is een kleine moeite. En misschien wel met grote gunstige gevolgen. 

Want, zoals uit dit artikel blijkt: ondanks de ontkrachtende beweringen, zijn er sterke signalen dat llms.txt-bestanden wel degelijk bijdragen aan een betere vindbaarheid in LLM’s. 

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.

Veelgestelde vragen

  • Wat doet een SEO-specialist?

    Een SEO-specialist is iemand die zich bezighoudt met optimalisaties op een website, met als doel die website – bij specifieke relevante zoekopdrachten – hoger te laten ranken in de zoekresultaten van Google.

    Een SEO-specialist onderzoekt bijvoorbeeld op welke relevante zoektermen veel wordt gezocht op Google, hij/zij maakt contentstrategieën en hij/zij brieft copywriters voor het schrijven van goede, relevante content. Daarnaast zorgt een SEO-specialist ervoor dat de websitetechniek op orde is, dat de website een heldere, gebruiksvriendelijke structuur heeft én dat de website kwalitatieve links/verwijzingen vanaf andere websites heeft.

  • Waarom zou ik een SEO-specialist inhuren?

    Hoe hoger je staat in de zoekresultaten van Google, hoe groter de kans dat iemand op jouw website klikt. En hoe meer websitebezoekers je hebt, hoe meer conversies, klanten en omzet je binnenhaalt.

    Als bedrijf goed vindbaar zijn online is tegenwoordig – in het digitale tijdperk – belangrijker dan ooit. Een SEO-specialist weet precies wat daarvoor nodig is. Investeren in een SEO-specialist levert je dus een betere zichtbaarheid op bij je doelgroep en dat is gunstig voor de groei van je bedrijf.

  • Hoeveel kost het om een SEO-specialist in te huren?

    Hoeveel je betaalt voor het inhuren van een SEO-specialist, dat is afhankelijk van meerdere factoren. Denk aan het uurtarief van de SEO-specialist in kwestie en aan hoeveel SEO-uren je afneemt per maand.

    Goed om te onthouden is wel: het inhuren van een SEO-specialist is een investering, geen kostenplaatje. Met een goede SEO-specialist verdien je jouw geïnvesteerde kosten immers dubbel en dwars terug.